Bäst Android på Sverigemarknaden?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Amedi21, 22 okt 2019.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Vilken Android är bäst på marknaden just nu? Import av märken som inte går att köpa i butik faller bort - jag ska få en ny telefoon via jobbet och får välja vilken jag vill.

    Jag har idag en Oneplus 5t som jag uppskattar väldigt mycket, inte minst tack vare oerhört bra flyt i menyer. Dessutom växlar jag ofta mellan appar och vill att det ska flyta snabbt. Hela tiden. Är också mycket förtjust i Vanilla och gillar snabba uppdateringar. Kameran lämnar lite att önska men annars har jag inga synpunkter.

    Spontant är jag inne på en Oneplus 7t pro, men funderar på om jag går miste om något genom att t.ex. inte välja en Huawei P30 (allt bloat med huawei stör mig, och huawei just nu känns ju rätt sådär alldeles oavsett) eller Samsung Galaxy Note 10 (är dock inte så förtjust i mjukvaran och rapporterna om deras strulande fingeravtrycksläsare oroar).

    Givet det jag berättat - är det oneplus som gäller denna gång också?

    Vattentäthet eller trådlös laddning är ingen dealbreaker, men gärna en bra kamera och bra batteritid. Snabb laddning ett plus.

    Tack!
     
  2. Sptz

    Sptz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du kommer inte bli besviken på Oneplus 7T Pro. Uppgradering från OP6 och det är som natt och dag. Rekommenderar starkt.
     
    Vispen74 och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du är nöjd med kameran i 5T ser jag ingen anledning till varför du inte skulle bli nöjd med 7T Pro.

    Visst är kameran inte lika vass som låt säga iPhone 11 eller Pixel 4, speciellt i mörker, men tar du ofta mörkerbilder? GCam finns ju också för OnePlus om man vill ha bättre HDR. Hur som helst är det en rejäl uppgradering från 5T.

    OxygenOS ger ju snabba uppdateringar och dessutom vanillafeeling, så även där kan man ju ticka av checkboxarna.

    Batteritiden är mycket bra med, och sedan har du ju flytet med 90Hz som än så länge relativt få erbjuder. Dock har ju 90Hz ett pris i form av lite sämre batteritid, men många kör med det och klarar sig fint också.

    Det finns dock lite nackdelar. Exempelvis storlek och vikt skiljer sig åt från 5T. Jag är själv inte förtjust i pop-up-kameror, så prova kanske något demoex först och se hur du upplever att den biten fungerar. Annars finns ju 7T att välja på också, speciellt om du vill ha något mindre utan att kompromissa så mycket. Det är främst skärmen/upplösningen som är sämre i 7T, men du får i stora drag samma hårdvara och dessutom 90Hz i bägge T-modellerna.
     
    Last edited: 22 okt 2019
    livinl0ud, Amedi21 och Kristy gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    OnePlus är ett säkert kort.
    Ett annat alternativ om man vill ha något lättare/mindre kan vara Sony Xperia 5.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    OnePlus 7T Pro är tyngre, otympligare (större, längre), med sämre fingeravtrycksläsare och den saknar 3,5 mm uttag. Den är rätt mycket sämre. OnePlus peakade med OnePlus 6, sedan dess har det bara blivit sämre.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    • Snabbare processor
    • Bättre grafikprestanda
    • Snabbare lagring
    • 90hz-skärm
    • 1440p-upplösning
    • Stereohögtalare
    • Ingen notch
    • Större batteri
    • Snabbare wifi
    Så nä, att bara säga att den är "rätt mycket sämre" känns inte särskilt objektivt.
     
    easycure1974, Vispen74, niclasc och 4 andra gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är fullständigt ointressant eftersom min OnePlus 6 fungerar ändamålsenligt på alla dessa områden och har en formfaktor som är fullständigt överlägsen OnePlus 7T Pro. OnePlus 6 har en skärm som faktiskt tål en hel del fall (inte kurvad) och dessutom har långt bättre fingeravtrycksläsare och ett hörlursuttag.

    Bättre processor/grafikprestanda 2019? Seriöst, vem söker efter det? Vad är det på din mobil ifrån 2018 som du inte kan göra?

    Är det bara du som blir blåst av Apples "Nya iPhone är tusen gånger snabbare än skiten ifrån 2018!"..? Nej, det tror jag inte, det är fler än du.

    När ska konsumenterna vakna upp och inse att det händer i stort sett ingenting på mobilmarknaden längre, ingenting utvecklas! Det blir bara sämre och dyrare! Vi konsumenter blir så jävla blåsta, det finns inte en enda mobil 2019 som är köpvärd och Apple har inte gjort en köpvärd mobil sedan iPhone 5s.

    Det är så jävla trist, jag har gillat OnePlus sedan de kom med OnePlus 3 (inte innan) och de gjorde fantastiska mobiler i flera år efter det. Sen kom OnePlus 7 Pro och man blev lika värdelösa som alla andra tillverkare frånsett mjukvaran, där är man fortfarande nummer ett.

    Jag ber om ursäkt för allt positivt jag sagt om OnePlus 7 Pro, faktum är att den suger rätt rejält. OnePlus 7 Pro är fantastisk på pappret, men i verkliga livet så håller den inte. Priset på OnePlus 7 Pro motsvarar inte värdet överhuvudtaget, å andra sidan är den 10x mer värd än iPhone alla dagar i veckan. Allt beror på vad man jämför med och iPhone hamnar alltid längst ned vad gäller prisvärde.
     
    Last edited: 23 okt 2019
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Hade jag fått välja så hade jag valt Note 10+ :)
     
    SirHejsan gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    För att besvara trådskaparens fråga.

    Den Android-telefon jag tyckt bäst om överlag senaste året är Oneplus 7 Pro. Den saknar två funktioner som är "krav" för mig på Android: always on display och trådlös laddning. Men trots detta så hade den en känsla som slår allt annat jag testat. 90hz-skärmen ger ett härligt flyt. Prestandan med Oxygen OS är fenomenal, det närmaste iPhone-flyt jag känt i en Android. Den heltäckande skärmen gör att telefonen ser riktigt futuristisk och mäktig ut. Högtalarna är bra. Batteritiden är tillräcklig för en hel dag. Bra AMOLED-skärmar med godkänd kalibrering. Kameran är väl inte den bästa på marknaden, men gör sitt jobb tillräckligt bra för de flesta. Med GCam blir den riktigt suverän. Allt detta till ett rimligt pris. 7T Pro är ju praktiskt taget samma telefon med lite uppgraderade specifikationer, så jag tvivlar att du blir missnöjd.

    Sen gillar jag Pixel-telefonerna men de faller ju på att de inte säljs över disk annat än gråimporterade lurar från inet.se. Kanske inget som din IT-avdelning är bekväm med att köpa in.

    Samsung har gjort lite för många tabbar på sistone för att jag ska känna att jag vill rekommendera dem. Designen är ju modern och byggkvaltieten superb, men de lider fortfarande av lagg/prestandaproblem samt numera även säkerhetsproblem med de inbyggda fingeravtrycksläsarna.

    Lycka till med ditt köp!
     
    Maqqan, Kristy och bernard gillar detta.
  10. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack för svar! Det du skriver bekräftar mina misstankar, att Oneplus 7t (pro eller ej) är rätt väg att gå.

    Ska dock ärligt säga att jag inte visste att Inet säljer importerade Pixeltelefoner. Eftersom att återförsäljaren trots allt är svensk är det ingen omöjlighet. Det aktualiserar frågan om man borde satsa på en Oneplus 7t (ev. pro) eller Pixel 4 XL.

    Vad hade ni valt?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  11. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Tack också för detta utförliga svar. Vi verkar vara överens på många punkter. Det du skriver stämmer bra med den bild jag har av OxygenOS och Oneplus. Lutar åt en 7t pro eller Pixel 4 XL just nu...
     
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Om du tar mycket foton, Pixel 4 XL.
    Annars, OnePlus 7T/Pro i min åsikt.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Jag är fan beredd till att hålla med.
    Har gått från s10 och op7pro till pixel 3a och saknar egentligen inte ett skit. Op7 pro var på tok för stor,och då gillar jag stötte mobiler generellt.
     
    Ara gillar detta.
  14. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tycker att 2019 har varit ett extremt iterativt år där väldigt lite teknologi har imponerad på mobilfronten, det mesta är underwhelming. Jag menar, Google Pixel med radar-teknologi som i dagens läge i grund och botten knappt kan åstadkomma mer än vad kamerabaserade air gestures gjorde i... vad var det, Samsung S4 för 6 år sen?
    Alla telefoner har blivit så jävla bra och speciellt midrange-marknaden har blivit riktigt imponerande, men det är väldigt få nya telefoner som är sådär superlockande. Galaxy Fold står jag fast vid att den pushar konceptet extremt mycket, åt rätt håll dessutom, men det kommer ta kanske 1-2 generationer plus lägre priser för att vara en lösning som passar dom flesta.

    Jag är just nu i marknaden för att köpa en ny telefon och jag är inte ens speciellt taggad? Jag borde vara det, använder just nu en riktigt kass Samsung med 32 GB minne och kan inte ens ladda ner appar, men finns ingenting som jag bara "WOW, VILL HA, MÅSTE HA." det är bara... ungefär detsamma alltihopa.
    Telefoner blir konstant bättre, men det är inte så supermånga kreativa leaps i teknologi med nya funktioner som verkligen känns "wow" som kommer längre.
     
    Kristy gillar detta.
  15. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Köp dig en pixel 3a/xl
     
  16. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Vill inte beställa från Tyskland, och alla svenska sidor som säljer den tar ett extremt överpris, så för min del är det inte ett alternativ!
     
  17. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Fimgeravtrycksläsaren är det definitivt inget fel på i min 7t Pro, snabb och exakt.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Får man fråga varför du inte vill beställa från Tyskland?
     
  19. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Dels har jag inte cash att beställa just nu (studentlivet), sen så tycker jag att det är så rörigt när man inte vet om dom kommer godkänna köpet, verkar vara lite hit-and-miss, och sen jobbigt om det behövs göras garantiärenden t.ex.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Så länge sitt postnummer inte finns i Tyskland, samt att man är väldigt noga med att välja internationell prioritet så har jag inte läst att någon inte fått sitt paket. Fungerade för mig utan några som helst problem, var lika snabb leverans som om jag hade köpt i Sverige. 2 dagar (då jag beställde på kvällen) så fanns det på ombudet. Men ok :)
     
    Vispen74 gillar detta.