Bäst bitrate för stream i 1280x720, 60 fps, på YouTube via Streamlabs?

Discussion in 'Off Topic' started by Futurum, Jan 7, 2022.

1. Futurum

Futurum Kid Droid Medlem

Har funderingar om stream-inställningar för stream på YouTube via Streamlabs.

Max bitrate på YouTube tror jag är 30 000.
    Mitt internet är 100/100 mbit så det borde täcka allt, då jag hört att man ska ha hälften av sin upp-lina tillgänglig: 100mbit/2=50mbit=50 000 bitrate.

Så, max 30 K och jag har 50 K. So far so good.

Jag kommer streama i 1280x720 för balans mellan kvalitet och fps/för att spelet ska flyta bra.
    Jag ska streama i 60 fps.

Jag har hört att man ska ha 4500-6000 bitrate för 720 för YouTube.
    Jag har hört att man kan skicka max 30 000 bitrate till YouTube. Borde då inte 30 000 vara bäst eller är det onödigt mycket? Desto högre bitrate desto bättre borde väl resultatet bli?

Jag undrar vad som är bäst bitrate för stream i 1280x720 på YouTube via Streamlabs i 60 fps?

(Jag kan tillägga att jag spelar i 1920x1080, visar base/canvas i samma men skalar ner till 1280x720).

Tack.

2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad ska du använda för codec från streamlabs? Vilken GPU har du?

Du kan se vilken bithastighet YT själva sänder vidare med här:
    Välja inställningar, bithastighet och upplösning för liveomkodaren - YouTube Hjälp

För 720p @ 60 FPS gäller 2-6Mbps, och då behöver du absolut inte skicka video till YT med en bithastighet på 50Mbps som du säger.

Men varför skall du strömma i 720p?

Youtubes codec är variabel, så bithastigheten förändras hela tiden beroende på vad som visas.

3. Futurum

Futurum Kid Droid Medlem

Om du menar encoder så har jag valt "Hardware (NVENC) (new)".

Den där sidan hade jag sen tidigare. Jag valde rate: 6000.

Tycker du 720p är för dåligt? Tycker många rekommenderar det. Blir betydligt lättare för systemet än 1080p och FPS blir betydligt högre.

Efter att ha testat lite så har jag kommit fram till att det är YouTube som förstör kvaliteten.
    - Jag provade record också och ser stor skillnad i original och efter den laddats upp på YouTube.

Sen beror det på utrustning, hur bra dator och grafikkort, bäst ska vara att använda två datorer.

Olika spel är förstås olika krävande.

Det ser bättre ut efter ett tag, det är 360p först för att sen gå över till 720p. Men YouTube förstör ändå kvaliteten som sagt, blurry vid rörelse.

Last edited: Jan 23, 2022