Bäst mottagning Stockholm 2014

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Criss, 23 jun 2014.

1. Criss

Criss Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej.

Jag har idag Tele2, vilket är katastrofalt dåligt i både täckning och kundservice enligt mina senare erfarenheter. Tele2 har alltså inte kunnat lösa ett nummerbyte på nästan 3 månader, trots inskickande av papper och otaliga samtal till kundservice. Till slut hände något så märkligt som att de sa upp allting (!?) och nu står jag utan sen innan midsommar då de av någon anledning inte kunde återaktivera mitt nummer innan folk kommer tillbaka från semestern efter midsommar. Jag är alltså helt färdig med att ha Tele2 som operatör och vänder mig därför till Swedroid för rekommendationer av operatör. Jag vill ha bra mottagning vid samtal, OTROLIGT viktigt. Skiter i om man kan skicka SMS, jag vill ha samtalskvalité samt bra och snabb 4G-mottagning. De trådar jag hittar på forumet är gamla och därför tycker jag att det är dags att skapa en ny för att veta hur läget ser ut idag.

2. 6150

6150 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    3 103
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    3 har väl alltid varit ett bra val i Stockholm ?

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

3. Joiis

Joiis Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Välkommen till Swedroids forum!
    Tråden ligger i fel sektion, mobiloperatörer hade passat bättre. (ping indikaindika; vulfgarvulfgar; )

Bor du ovanför Gävle är tre inte ett alternativ. För bra samtalstäckning finns Telias 2g nät som täcker stora delar av Sverige.

Operatörsgurun CupcakesCupcakes; kan få en ping :)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

indika gillar detta.
  4. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag flyttar tråden till avdelningen för mobiloperatörer.

Passar också på att rekommendera en tråd som vi har klistrat upp i den avdelningen. Där kan du få en större koll på olika band samt klicka dig fram till de olika operatörernas täckningskartor: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=108559

Välkommen till Swedroid CrissCriss

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej!

I Stockhom med omnejd och nedanför Gävle är det generellt 3 som har bäst täckning och mobilnät för surf. Självklart kan variationer förekomma.

Som det är idag så delar Tele2 sitt 2G och 4G-nät med Telenor och sitt 3G-nät med Telia - så om du vill ha en operatör som inte delar något av sitt nät med Tele2 är det 3 du ska välja.

Med 3 kommer du att ha 3G-täckning överallt där du har täckning, detta då de bygger 3G istället för 2G på 900MHz (den frekvens som de andra operatörerna använder för 2G-nätet).

Alltså: 3 bör fungera bäst för dig.
    Om du önskar kollar jag gärna upp täckningen och utbyggnad för 3 på platser du brukar befinna dig - skicka då ett PM till mig med postnumren för de platserna. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

6. Criss

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mja, jag lade nog tråden i fel kategori. Tack för att ni uppmärksammar och flyttar och ett ännu större tack för snabb respons! Jag bor i Stockholm och rör mig aldrig ovanför Gävle, dock händer det att jag åker söderut runt Trollhättan. Ang. täckningskartor så tycker jag att det inte finns något mer missvisade i världen. Har vid många tillfällen bott i områden där det ska vara bra 3G-täckning, men telefonen visar bara en plupp och "G" som täckning, eller liknande. Anledningen till att jag skapade denna tråd var för att höra från faktiska användare hur de upplever täckningen.

7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 314
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Själv tycker jag att Tele2 generellt sett har bättre täckning för mig än 3. Tele2s 4G nät är också väldigt bra utbyggt tycker jag.

8. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Om TS har jättedålig täckning på både 3G och 4G med Tele2 i Stockholm är det nog antagligen telefonen det är fel på snarare än på Tele2.

9. Criss

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har ganska så sällan 4G med telefonen. När jag rör mig runt Göteborg är det betydligt bättre mottagning än när jag är i Stockholm. Vid universitetet får jag oftast bara tre prickar av fem, även klasskamrater har lika dålig mottagning där med Tele2. Jag ska prova 3 för att se hur det fungerar.

10. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Utomhus med 3 så fungerar det bra för mig i sthlm. Men jag får lämna in en brasklapp och erkänna att jag sällan tar upp telefonen och tittar på den!

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Gör så!

Jag har precis börjat jobba i Stockholm och upplever inga problem med 3. Har i princip full (eller 3-5 pluppar) 4G-mottagning överallt, förutom i tunnelbanan där jag har 4-5 pluppar 3G-täckning i tunnlarna. :)

12. Droid_278

Droid_278 Guest

Jag bytte från Tele2 till Tre för ungefär två år sen. Med Tele2 kunde samtal brytas, ofta flera gånger per samtal och jag hade kass samtalskvalitet. Det lät burkigt och dovt.

Jag upplever en klar förbättring med Tre och dessutom så är deras kundtjänst trevlig och hjälpsam. Jag kan rekommendera Tre om du bor i Stockholm (jag har inte så stor erfarenhet om hur den är utanför stan, bortsett från Eskilstuna, Uppsala och Enköping där den är bra).