Bäst räckvidd wifi AP?

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Buzz, 10 dec 2024.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Har inkommande fiber mitt i huset ungefär. Där finns en Google Wifi. I ett hörn av huset finns en Google Nest Point. Kontakten mellan de två är mycket god.

Utomhus finns en laddstolpe för elbil. Det är ganska många meter mellan hörnet på huset och laddstolpen. Laddstolpen vill ha wifi och hörnet på huset med Nest Point är närmast.

Wifi räcker NÄSTAN fram till laddstolpen. Ibland fungerar det och ibland inte. Det är mycket besvärligt att dra kabel eller sätta upp en AP i närheten av laddstolpen.

Jag funderar på att dra kabel från Nest Point genom väggen och sätta en accesspunkt på utsidan. Kanske finns någon modell med mer riktad signal? Tror ni att det skulle kunna ge tillräckligt mycket bättre signal till laddstolpen? Förslag på AP?

2. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    711

MINA ENHETER

Kommer fibern via marken eller luften?
    Är bägge AP trådade?

Jag hade samma problematik och jag drog nätverkskabel till bägge AP och bytte till Deco. Med detta slapp jag att lägga till en AP utomhus och den räckte hela vägen. Så kolla ifall det är möjligt att dra en kabel till din AP i ett av hörnen.

Min tanke var annars att köra en sådan https://www.kjell.com/se/produkter/...-link-deco-x50-outdoor-poe-ax3000-mesh-p65105

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Marken.
    Nej, bara den som står vid inkommande fiber mitt i huset. Hastigheten är inget problem så jag tänkte att det spelar ingen roll.
    Vill nog helst undvika dra kabel pga besvärliga väggar men hittar jag ingen annan lösning så får det väl bli så.
    Tack för tipsen!