Bäst stillbild på rörligt föremål, vilken mobil?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av HeyHey2020, 5 nov 2020.

1. HeyHey2020

HeyHey2020 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Nu till frågan om stillbild på rörliga föremål!

Sökt och sökt efter den bästa mellanklass mobilen. Finns massor av youtubeklipp - stillbilder på blommor, statyer och hus, eller filmer på sådant som rör sig!
    Men det mest utmanande är ju att ta stillbilder på saker som rör sig tex barn, djur eller någon aktivitet. Hittar inga recensioner på det! Så nu behöver jag hjälpt!

Vilken är den bästa mobilen för att ta stillbilder på rörliga motiv?
    Mellanklass och topklass mobiler jämförs var för sig, men gärna båda kategorierna!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 869
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Pro-läget i Xperia 5 II kanske om du vill ta bilder på motiv i rörelse under hyggliga ljusförhållanden.

3. HeyHey2020

Mottagna gillanden:
    4
    Handlar det mer om appen än om kameran och om att göra inställningar där?
    Har en xperia xz, uppskattar kameran trots att den är gammal (23 mp kamera, utan bildstabilisator). Den tar bra bilder när objektet rör sig och då är kameran alltid inställd på auto!

Vad finns det mobiler med kameror för oss som kör på autoläge?:D

4. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 048
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag skulle rekommendera Pixel serien. Om Pixel 5 är för dyr så 4a för under 4000 kr.

HeyHey2020 och bernard gillar detta.
  5. F-Forward

F-Forward Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 115

MINA ENHETER

Detta är en väldigt subjektiv fråga och extremt svårt att testa och jämföra då du kan få oerhört olika resultat bara om ljuset skiljer sig det minsta, och hur bekväm du är med att pilla med inställningar själv.
    Tekniskt så är det du vill ha stor sensor och stor bländare för att kunna ha så kort slutartid som möjligt, vilket gör att du kan frysa rörelser vid lägre ljus. Men samtidigt så är det omöjligt för kameran att veta att det viktigaste för dig just vid det valda tillfället är att ha så kort slutartid som möjligt i utbyte mot exempelvis mer brus (smetig bild vid bildbehandling) eller kortare skärpedjup. Visst, telefoner prioriterar olika vid full automatik och en viss telefon med auto-läge kanske passar dig bättre just nu, men i nästa uppdatering så kanske de ändrat detta för andra har klagat för mycket på överdriven efterbehandling. Om det är viktigt får dig så måste du helt enkelt testa själv för att komma fram till vilken telefon som passar dig bäst och hur mycket inställningar du vill behöver göra för att uppnå det resultatet.

HeyHey2020 gillar detta.
  6. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Det kan kanske vara bra att kunna efterbehandla bilder och ha en telefon som kan lagra i RAW vilket Samsung Galaxy Note 20 kan (säkert fler på marknaden men jag har noll koll).

HeyHey2020 gillar detta.
  7. HeyHey2020

Mottagna gillanden:
    4
    Intressant! Men jag tänker att bilden måste bli skarp redan från början för att kunna efterbehandlas till något som blir bra och då behövs en mobil vars kamera är tillräckligt bra för det.

Jag förstår men jag håller inte med. Antingen tar kameran 99% suddiga bilder på rörliga objekt eller så lyckas den ta bilder så jag kan känna att jag litar på att den när tillfället är framme. Jag hade en Samsung modell "?" för något år sen och den var värdelös på dessa rörliga objekt och när den råkade åka i golvet köpte jag xperia xz och den tog helt andra, mycket bättre bilder, rakt av utan några inställningar från min sida. Skillnaden var verkligen stor! Och jag tänker att det säkert finns fler av er här ute som redan har testat, utan att kunna massor om att fotografera, som faktiskt har en mobil som bevisat dig att den tar bra bilder på tex barnen eller hunden eller när farfar ramlade ner från bryggan. Det är de tipsen jag är ute efter här :)