Bäst uppgradering från Galaxy S7 utan att det ska kosta skjortan?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ostrichboy, 28 maj 2019.

1. ostrichboy

ostrichboy Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Tjena!
    Har en tre år gammal S7 som börjar känna av sin ålder. Bytte batteri förra hösten, men samtalsmikrofonen har blivit mullrig och kass och 4g och WiFi-uppkopplingarna har börjat krångla stundvis. I övrigt är jag nöjd med mobilen fortfarande men tänker att det är dags att uppgradera - åtminstone inom 6 månader.

Då är frågan: vilken mobil bör jag kolla på som uppfyller följande krav -

1. Inte för stor! Inte så stora händer och behöver kunna använda mobilen med en hand. De flesta lurar jag har tittat på har 6''+ skärmar och det är helt enkelt inte hållbart för mig. Så en mobil som framförallt inte är bredare än S7 är ett måste.
    2. Bättre RAM och CPU än min S7. Vill såklart att ett nyköp ska vara en uppgradering jämfört med min telefon från 2016.
    3. Bra batteritid + snabbladdning. Vill inte behöva vara orolig över om mobilen kommer klara av hela dagen.
    4. Helst inte över 4000 kr. Visst, S10e är ju fräsch men ack så dyr.

Finns det något där ute eller är jag helt och hållet orealistisk i mina önskningar?

2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Här diskvalificerade du typ 99% av alla nyare telefoner. :)
    Pixel 3a är dock obetydligt bredare än S7. Detsamma gäller Xiaomi Mi 9 SE. Båda dessa känns som prisvärda alternativ.

Droid82, Kristy, katho och 2 andra gillar detta.
  3. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Håller med flipp. Du har väldigt specifika krav som gör att du nästan måste kompromissa någon stans.

Mi 9 SE är ju nästan helt ny och ligger väl närmst dina önskemål men då får du en större skärm med lägre upplösning än du är van vid, alltså 432 PPI mot dina 577 PPI.
    Här är en del som kanske kan vara intressanta, om det inte måste vara allra nyaste modellen, men alla har en eller fler kompromisser: Produktjämförelse hos Prisjakt
    Alternativet är att köpa begagnat, perfekt nu när det släpps mycket nytt.

Kristy gillar detta.
  4. ostrichboy

Mottagna gillanden:
    4
    Tack för länken och förslagen, det gör det mycket lättade att få lite överblick!
    Pixeltätheten är ingen dealbreaker för mig - märkte ingen större skillnad när jag drog ner upplösningen till 1920*1080 på min S7.

Ser att du har S8 på listan. Vore det en vettig uppdatering i 2019 eller är det för liten skillnad gentemot S7?

Tycker att Xiaomin verkar mest intressant, dock utan vattentäthet. Dessutom har den en Snapdragon 712 medan S7 i USA har 820. Jag antar att den exynos som sitter i min är jämförbar med den sistnämnda. Är 712 en sämre/äldre processor eller betyder siffrorna något annat än jag tänker mig?

5. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

S8 är väl en liten uppgradering på nästan alla områden, till och med lite smalare, och finns säkert många recensioner om den. Kan säkert söka på "S8 good 2019?" t.ex.
    Vet inte helt hur jämförbara SD712 och E8890 är i Mi 9 SE mot S7 men de ligger nog ganska nära i performance, SD712 körs säkert lite effektivare då det är 10nm-chip mot 14nm i din gamla, men säkert nån annan som vet.

Men om du ska ha mobilen i flera år, så som med S7:an, så hade jag personligen funderat över att gå upp lite i pris och/eller storlek, om inte bara för att få lite fler valmöjligheter. En äldre mobil kanske inte kommer uppdateras om nåt år och är därför inte så framtidssäker. Kanske fundera på skal och andra tillbehör till telefonen för att den ska hålla länge.

Kristy gillar detta.
  6. Stefan707

Stefan707 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S23
    Jag skulle vilja slå ett slag för oneplus 6, den är fantastisk.

Efter min op6 har jag använt mig utav både en note9 och en iphone xs, nu är jag tillbaka till min op6 igen.

Perfekt storlek, ingen edge, snabb, fingertrycksläsaren är helt sjuk snabb, kameran med gcam installerad duger helt klart. Har inget å klaga på alls.

Jämnför man den med 6t å nu 7/7pro känns faktiskt op6 mer komplett än dessa nya op telefoner.

Men det är min åsikt :) Lycka till!

gualm gillar detta.
  7. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Det är ändå fler pixlar på en S7 i 1080-läge än vad det är på en OnePlus eller annan modell med 1080 AMOLED skärm pga pentile.

Så en OnePlus har suddigare skärm än en S7 oavsett läge den senare är i.

8. ostrichboy

Mottagna gillanden:
    4
    Jag har också funderat på om det är dumsnålt att spara in någon tusing och sedan få markant kortare användningstid...

Hmmmm - de dyker ju till och med upp begagnat ibland för en rimlig slant. Hur är batteritiden?

Är det märkbart i dagligt bruk eller är det mest pixelpeepers som skulle störa sig på det, tror du?

9. Stefan707

Stefan707 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S23
    Jag har inga problem med batteritid brukar ha 30-50% när jag kommer hem, slänger i laddaren medans man duschar å med dash charge har man fyllt på ordentligt medans man duschar

Med tanke på att den går att få tag i för ca 3000kr är det en riktigt vettig telefon

10. ostrichboy

Mottagna gillanden:
    4
    Tack för info & tipset. Jag ska lägga några bevakningar :)

11. franz4

franz4 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Bytte upp mig från en s7 till en xiaomi mi 8 för ca 2 månader sedan. Precis allt är bättre på xiaomin. Allt. Kostar ca 3.500 hos dom vanliga el-nasarna.

katho gillar detta.
  12. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Utom LTE-hastigheten och täckningen. Och IP68. Och 3,5mm. Osv.

13. franz4

Mottagna gillanden:
    1
    Får en bra adapter till 3.5. Vill man hitta negativa grejer så kan man väl säkert hitta lite petitesser. Likväl: bättre skärm, snabbare processor,mer ram,bättre kamera. LTE har jag inte uppfattat något negativt med. Tycker den är 100 gånger bättre än s7 som var en enda stor besvikelse. Dessutom är ciaomin billig. Och batteritiden är ljusår bättre än s-sjuan. Edit: mätte internethastigheten över 4g på båda telefonerna precis.93 ner och 24 upp på xiaomin. 27 ner och 11 upp på s7. Ljusår bätte även där alltså.

Last edited: 2 jun 2019
  14. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Man får vad man betalar för, om man nu inte köper en OP7Pro.

S7 är slö, riktigt slö, usel batteritid osv. Gav bort min till morsan. Ersatte den med en Mi 8, vilket lyft.

15. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 296
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Webhallen har en kampanj på Sony Xperia 10:
    Webhallen.com

Finns framme på många butiker om man vill känna och klämma på den.
    Visst kompromissar man med IP klassificering och en del. Men vill man ha allt får man gå upp i budget.

16. franz4

Mottagna gillanden:
    1
    Finns en film på youtube där dom fukttestar den. Funkade utmärkt, det är bara det att dom inte klassifierat den, vet inte varför. Besparing?

17. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Du mätte med samma operatör, på samma ställe samtidigt?

Att mi 8 har sämre bandstöd och sämre 4G+ är fakta man inte kan tycka sig runt. Upplösningen är sämre också.

Ok era S7 var defekta, vi fattar. Men det var eller är knappast normalläge.

18. franz4

Mottagna gillanden:
    1
    Yes. Mätte bägge direkt efter varandra. Både idag och igår. Vad är det som är fel med 94 ner på xiaomin???? Jävligt bra resultat här ute på landsbygden. Särklass bästa jag uppmätt på en smartphone här. Du letar bara efter negativa grejer på xiaomin. Har du ens testat den eller sitter du bara och refererar till vad någon annan har skrivet?

19. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 741
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, känns extremt långsökt att ta upp "LTE-hastigheten" som en klar nackdel på Mi 8. Speciellt om man inte enkelt kan reproducera den utlovade snabbare hastigheten på S7. Vore intressant att veta hur många Mi8-ägare som tycker att "LTE-hastigheten" är ett problem på Mi 8. Jag har sällan folk diskutera LTE-hastigheter som en issue på forumet överhuvudtaget nu för tiden.

20. franz4

Mottagna gillanden:
    1
    Ja faktum är att det inte finns något som är bättre med s7. Man kan hosta upp 10 000 om man är nördig och tycker man har råd. Faktum kvarstår dock: 3.500 är ett fantastiskt pris för en jävligt bra mobil. Har inte haft några som helst bekymmer med LTE. Den är klockren. Jo en möjligtvis negativ grej: ingen plats för sd kort. Samtidigt så tycker jag 64/ 128 gb räcker rätt jäkla långt.

Last edited: 2 jun 2019