Bästa 7- tums surfplattan?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av YPZ, 13 feb 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Jag har bestämt mig för att ge mig och köpa en smartphone/surfplatta till sist.

Vilken 7- tums surfplatta skulle ni kunna rekommendera?

Jag vill helst ha 3G inbyggt surfplattan, men det är ingen katastrof ifall jag tvingas köpa en 3g- USBsticka. Jag bör nämna att jag inte har en smartphone, så surfplattan bör kunna göra allt eller det mesta en smartphone kan (jag bestämde mig för en liten surfplatta istället för en stor smartphone därför att jag kan offra lite portabilitet för bättre surfande och funktioner, har dock inte bestämt mig till 100% än). Jag skulle också föredra att köpa en surfplatta från sverige, det blir lättare ifall något krånglar då, men kan göra ett undantag ifall det finns en mycket bättre utomlands. Vad gäller priset är jag nog inne på upp till 3000- 3500 sådär, men kan åter igen göra ett undantag ifall det finns en mycket bättre som är litet dyrare (notera även att jag inte måste använda alla pengarna). Vad tror ni? Pricerunner ledde mig till acer iconia a100, men den är typ ett år gammal. Dessutom har acer lite dåligt rykte? Men den kanske är bra i alla fall. Såg att de kinesiska novo 7 surfplattorna verkar bra/billiga, vet dock inte hur de är att använda.

Så, vad tror ni?

2. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Titta på Galaxy Tab 7+ (den uppdaterade modellen av original 7"), finns i och för sig inte i Sverige men är bäst i prisklassen, annars har du också 7.7" som är vassare om du kan tänka dig att lägga ~5000.

3. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

annars finns huawei mediapad som har bättre upplösning på skärmen, lite sämre processor (samma som i sensation) samt metall chassi och inbyggt 3g modem för 3000kr hos telia utan abonnemang.

4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 186
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är Galaxy Tab 7.7 för stor? Den verkar annars vara ett trevligt alterantiv. Den är både tunnare och väger mindre än flertalet 7"-plattor samt har ett lite mastigare batteri.

5. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samsung galaxy tab 7 verkar faktiskt rätt okej, lite synd att den bara har android 2 dock, ska kolla närmre på den. Galaxy tab 7.7 verkar väldigt bra, men den är för dyr. Ska kolla närmre på huawei mediapad också.

6. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Nja om du läser igen så ser du att jag menade 7 Plus, den har Honeycomb.

7. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, det finns sånt också. Den verkar bra, med 3g, bra processor och RAM osv. Skärmen skulle kunna vara något bättre men det kan jag förmodligen leva med. Vad kostar den?

8. Moo

Moo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Finns inte i Sverige vad jag kan se, men utomlands kostar den ungefär 3500kr med 3G så om du ska resa till USA t.ex. så kan då plocka med en sån.

9. YPZ

YPZ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har lite svårt att välja mellan novo 7 aurora, samsung galaxy 7 plus och huawei MediaPad.

Aurora tycker jag har en väldigt snygg design. Den är väldigt billig, har en IPS-skärm och android 4. Den har dock ingen frontkamera, ingen bluetooth och kräver en USB- sticka för 3G vilket är rätt dåligt. Vet inte så mycket om ifall den är laggig.

Huawei MediaPad har allla olika funktioner man kan tänkas vilja ha, som GPS och Bluetooth, kan köpas från Sverige och har intern 3G. Jag gillar dock inte dess design, men det är väl ett mindre problem, speciellt om man har den i ett fodral. Den även är i dyraste laget.

Galaxy tab 7 plus verkar också väldigt bra, har alla specs osv och är hyfsat snygg. Är dock rädd att den kan bli ganska dyr efter köp, frakt, tull, moms etc.

Frågan är väl i grund och botten om Huawei mediapad är värd ca 2000 mer än novo 7 aurora?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.