Bästa budget Android? Tips önskas

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av makatech, 19 jan 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. makatech

makatech Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Planerar köpa en Android för max 2000 kr för min dotter. Tips önskas.
    Väljer mellan fyra st just nu:
    LG Optimal One (har Android 2.2)
    Samsung Galaxy 5 (Android 2.1, kommer den kunna köra 2.2?)
    ZTE blade (Android 2.1)
    Ericsson Xperia X8 (Android 2.1)

Eventuellt HTC Wildfire även om den spräcker budgeten.... (Android 2.1 men kommer den kunna köra 2.2??)

Rädd för att Xperia och Wildfire är de enda med vettig kamera? Samsung Galaxy 5 är plastig med något liten skärm men ser ändå ut att hålla ihop bra?

Tveksam angående skärmen på den ZTE blade som säljs av Tele2 i Sverige, men kanske är hel tok?

Hur bra / viktigt är det egentligen att mobilen har Android 2.2? I så fall är det väl enbart LG Optimal One som är ett säkert kort, eller?

Själv har jag en HTC Desire som jag är nöjd med och som min 10 åriga dotter också gillar men jag vill att hennes max ska mig kosta 2000kr (egentilgen för mycket det också).

Vore mycket tacksam för tips, erfarenheter. :-)

OT: Sedan undrar jag väl också om det överhuvudtaget är lämpligt med ett comviq kontant abonnemang för en Android telefon? Bör man satsa på kompis surf för 89 kr / månaden från början? Kan funka med vanligt kontant om man disciplinerar henne och förklarar att hon mest ska ladda hem program osv via Wifi hemifrån? Med hennes nuvarande mobil och comviq kontant fyller jag väl på med ca 200 kr varannan månad.

2. bombay

bombay Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

wildfire har väl förresten fått 2.2 nu? bara en liten notis!

makatech gillar detta.
  3. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Aha, ok! Tack för att du klargör detta. Den borde alltså rent generellt upplevas väldigt lik min Desire med undantag av mindre samt sämre skärm?

HTC Wildfire har väl fått lite kritik tidigare för att upplevas lite seg i vissa situationer samt kanske lite dålig skärm?

Någon som vet om den känns snabbare nu med 2.2?? Skärmen kanske ändå är ok för min 10 åriga dotter och mobilen ser rätt hållbar ut ;-) och hon får en betydligt bättre kamera än på LG Optimal One, Samsung Galaxy 5 eller ZTE blade.

Dyrare än budget men ändå intressant. Det råkar ju vara som så att hon tycker den ser ok ut, finns ju en röd variant. Tjejer bryr sig ofta mer om utseendet än innehållet.

Att jag ska köpa en Android till en 10 åring kanske är tokigt i sig men hon gillar ju min Desire så mycket. ;-)

4. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Om hon inte har något emot del lågupplösta skärmen och bristande spelprestandan så är Wildfire ett bra alternativ. Inte minst om hon tycker om din Desire och tycker om hur gränssnittet ser ut och fungerar.

Annars skulle jag nog rekommendera Optimus One som har finfin prestanda och ligger fint i handen och dessutom har en bra kamera (sett till konkurrensen).

Sony Ericsson X8 är ett alternativ också, kanske främst på grund av gräsnssnittet som är väldigt intuitivt och lättanvänt för någon som inte är en utpräglad androidnörd.

ZTE Blade är ju telefonen som alla rekommenderar, och den är fantisktiskt prisvärd, men den kräver en hel del pill för att komma till sin rätt och är inte riktigt lika rapp som Optimus One.

makatech gillar detta.
  5. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Hej du!

Jag har gett min snart 10 åriga dotter en X10 mini som telefon. Hon är jättenöjd med den och den kostar under 2000:- numera.

Anledningen varför jag valde denna telefon framför X8 och Wildfire är storleken. Min dotter bär den runt halsen utan att den irriterar henne vilket den gamla telefonen gjorde. Eftersom telefonerna är ganska dyra så vill jag att hon har den på sig och inte lägger den nånstans för att den är i vägen. Än så länge har det funkat, hon har den kvar! ( Jag har Wavesecure i den och kan spåra den/henne om jag skulle behöva :) )

För övrigt finns det två unika saker på X10 mini som dom andra telefonerna saknar:

1. Kameran är riktigt bra för att vara en budgettelefon! (min dotter gillar att ta kort på allt och alla.)
    2. Högtalaren är riktigt bra och om man vill lyssna på musik och har glömt sina snäckor funkar denna högtalare extremt bra. (Hon använder den som Mp3 spelare och har mitt spotify abbonemang i telefonen.)

Sen finns det nackdelar också men eftersom hon har mindre fingrar än mig så är storleken inget problem. Upplösningen på skärmen är ju likadan som på Wildfire.

Abonemanget är ett Telia kontant kort med 1års fri surf för 499:-SEK(0,5G/mån) och det funkar riktigt bra.

Skulle jag köpa en ny telefon till henne som skulle vara större så vet jag i dags läget inte vad som skulle passa bäst. Blade har för dålig kamera, X8 bara 2.1, Osv.

Lycka till

makatech gillar detta.
  6. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tack för era mycket intressanta svar, jag ska fundera lite och sedan klämma på dem i butiken lite mer. Det är i och för sig min dotter som ska ha den men det får väl bli en form av kompromiss vad vi kommer fram till. ;-) hmmm

Har faktiskt inte klämt på någon Optimal One eller Xperia 10 ännu. Att Optimal One har en hyfsat bra kamera i segmentet var också bra att veta. (Trodde den var lika dålig som i Blade och Galaxy 5)

En fråga: Någon som vet när eller om Samsung Galaxy 5 officiellt kommer att erbjuda uppdatering till Android 2.2?

En till fråga: Upplevs Wildfire fortfarande som lite seg under tex spel trots att den nu kör Android 2.2?

Det som gör mig lite tveksam med de minsta varianterna som tex Xperia 10 mini är att hon gillar att spela. I övrigt är det ju smidigt att den är liten för ett barn/ungdom.

Sist men inte minst undrar jag hur ni ser på hur mycket man ska väga in att det är Android 2.2 jämfört med Android 2.1?

Last edited: 19 jan 2011
  7. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Skall hon spela skulle jag nog vilja säga att alla QVGA telefoner går bort. Utbudet av spel är begränsat för just den skärmupplösningen. I de fall skulle jag nog välja någon av de andra.... Sen så har min syrra en wildfire och min dotter en X10mini och det är hugget som stucket gällande spelupplevelsen. På wildfire känns det "kornigt" och på X10mini "litet" men fullt fungerande på båda!

Personligen hade jag nog valt en Blade om spel var en av dom viktigaste kriterierna....

makatech gillar detta.
  8. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Vilka är det som är QVGA av de som jag väljer mellan?
    LG Optimal One
    Samsung Galaxy 5
    ZTE blade
    SE Xperia X8
    HTC Wildfire

Är det Galaxy 5, Xperia X8 samt Wildfire?

9. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    wildfire och galaxy 5 resten hvga eller bättre.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

10. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hmmm ok, försöker sammanfatta. :-)

Synd att det bara är QVGA på Galaxy 5, fick intrycket att hon gillade den, speciellt för att de erbjuder skal i andra färger. ;-)

Tror att X10 mini, ZTE blade och LG Optimal One är intressantast av dessa jag valt. Men sedan kan det självklart finnas andra telefoner jag kunde plockat med i min lista, som jag missat, jag är ju ingen expert.

Om X10 mini: Är det enbart tangetbordet som skiljer på X10 Mini pro, kameran osv är lika bra? Storleken är så klart smidig om det nu inte innebär alldeles för stor begränsning på hennes lust att spela spel. Viss nackdel kanske för att den inte kommer gå att uppdatera över Android 2.1?

LG Optimal One: Någon som har erfarenhet av denna själv? Verkar ju prisvärd intressant på pappret och om den verkligen har en hyfsad kamera så är den kanske bäst specad av budget mobilerna under 2000kr? Det behöver ju dock inte tyda på att det är bästa valet om den har konstiga glitchar.

ZTE blade: Nackdelarna kanske framförallt att det bara är Android 2.1 samt kameran?

Last edited: 20 jan 2011
  11. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    X10Mini Pro är lite tjockare och större men bara marginellt. X10minipro kan man också ta ut batteriet på vilket kan upplevas som en fördel. I övrigt är dom identiska.

Eftersom spel är en faktor ej att förglömma skulle jag nog skaffa en LG Optimus One. https://swedroid.se/test-av-lg-optimus-one/

Personligen själv skulle jag valt Blade (till mig själv) eftersom jag gillar att byta Romar och modda kraftigt. Men eftersom den skall vara till en yngre tjej så skulle jag valt en telefon med 2.2 från fabrik så slipper man en massa extra arbete.

Blade har ju en högre upplösning och det gör att grafikprocessorn behöver arbeta hårdare vilket kan leda till en extra seghet vid vissa tillfällen. (Se test)

Lycka till!

PS:Oavsett vilken kommer hon säkert att bli nöjd!

Edit: och Ja jag vet att mina poster i vissa lägen motsäger varandra ju mer jag funderat! :)

makatech gillar detta.
  12. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Går det att uppdatera ZTE Blade till 2.2 eller du menar att du skulle skräddarsy den på andra sätt? Jag är ju hyfsat teknisk själv så jag skulle väl kunna hjälpa henne att preparera telefonen.

Tack för länken till Optimal One testen men jag har en fråga om denna:
    Citerar "Klassledaren ZTE Blade rår den emellertid inte på, inte ens om den prisdumpas rejält. Blade har tack vare sin överlägsna AMOLED-/WVGA-skärm ett ordentligt försprång. Vi vill dock kasta in en brasklapp här, då Blades finfina skärm håller på att fasas ut till förmån för en LCD-skärm av samma storlek och med samma upplösning -- en skärm vars kvalité i dagsläget är okänd."

I Sverige så säljs väl bara den här LCD skärmen? Hur bra / dålig är den?

13. Trexgbg

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Det finns tydligen 2.2 romar att lägga in. https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=23724
    Och ja jag menar även på andra sätt genom att byta launcher, teman och ikoner via ADW, Launcher Pro eller Go Launcer tex.

I sverige säljs LCD skärmen men jag kan inte svara på kvaliteten. Är det viktigt får du säkert ett snabbt svar under Blade forumet om du ställer frågan där!

14. Emma86

Emma86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!
    Tänkte bara berätta för dig om mina erfarenheter av Optimus One. Har haft telefonen i snart två månader och är väldigt nöjd med den. Den har ju som sagt HVGA och de spel jag har provat har alla fungerat bra. Angry Birds går bra på de flesta banor men laggar litegrann på vissa banor med många fåglar/grisar. Den har ju 2.2 (och ska ju enligt LG få uppdatering till 2.3) och är väldigt enkel att använda, lärde mig att hitta i menyera snabbt. Batteritiden är helt okej tycker jag och blir klart bättre när batteriet är laddat några gånger. Den håller i princip alltid 2 dagar utan problem om jag surfar och spelar mkt. Senaste dagarna har jag bara surfat litegrann och haft alarmet på om nätterna, och efter 2 hela dagar är det nu 71% kvar av batteriet. Den ligger bra i handen, tycker det är bra att den är gummiaktig, har aldrig tappat den - den glider aldrig i handen. Skärmen är tillräckligt stor för att spela på och jag skulle inte vilja ha mindre skärm för att surfa med. Multitouchen fungerar bra när man surfar och det tycker jag är ett stort plus. Kameran är helt okej i dagsljus, men i mörker blir det i princip ingenting av det, blir bara mörkt....:( Angående din fråga om abb, så har jag Kompis Surf för 89 kr/mån och det fungerar riktigt bra. Tänk bara på att dubbelkolla att surfen verkligen är aktiverad när Tele2 säger att den ska vara det, för mig sa de att den skulle vara aktiverad, men för säkerhets skull surfade jag inte förrän 2 dagar efter det datumet som de hade sagt. Ringde sedan saldot och kollade, då hade de dragit 640 kr i surf (jag hade kollat på youtubeklipp). Surt, men jag fick tillbaka pengarna efter flera samtal med Tele2. Hoppas ni hittar en bra mobil!

makatech gillar detta.
  15. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag har gjort bort mig totalt, jag borde inte haft med henne till butikerna, big, big mistake... allvarligt, blev bara rörigt. En vanlig hederlig överraskning på hennes födelsedag skulle varit bättre (och hon skulle sannolikt blivit nöjd vad jag än valt).

Ett problem är ju att hon gillar min Desire, varje fall att spela på den, fastnat för spel som tex Bubble Ball och Angry Birds och hon har fått för sig att X10 blir alldeles för liten att spela med (hon kanske har rätt)? ;-) Hon ser väldigt skeptisk ut i butiken. Synd eftersom priserna på X10 mini pro är väldigt bra nu. T.o.m. Expert har den för 1995 kr kontant! Jag tror den vore helt klockren på alla möjliga sätt förutom kanske just spelandet... *suck*

Till min frustration och överraskning tyckte hon LG Optimal One är ful, jag fattar ärligt talat inte varför (?????), den ser väl rätt HTC lik ut? Det var mitt sista budget hopp. *suck* Men telefonen var inte igång. Om jag kan hitta Optimal One igång i någon butik och få känna på den tror jag faktiskt hon skulle ändra sig.

3........................ varför gick vi in dit? ;-)
    3 butiken hade tex Samsung S igång som hon började plocka med och blev storförtjust i....... Fördelen med 3 är ju att de ofta har många mobiler i gång i butiken.

iPhone 3G gillar hon sedan tidigare.

Samt så klart min Desire.

3 har en del reor just nu. Man kan få iPhone 3G 8GB, Samsung Galaxy S eller HTC Desire till 0 kr anskaffning med 199kr FriSurf/månad (6 Mbit/s, max 5 GB per månad), bunden till 24 månader.
    Rätt hyfsad prisplan för sådant hon ringer samt sms'ar för. Öppningsavgift/samtal 0,99 kr
    Samtalskostnad/minut 0,39 kr
    SMS 0,39 kr
    Till alla nät som jag fattat det? Hoppas också jag fattat 3's rea korrekt?

Vi får se, jag känner mig lite sliten efter detta butiksrace. Kan tycka att de här tre sistnämnda är klart överdrivet lyxiga för en 10 åring!

Rent ekonomiskt kanske 3's rea är ok. För om jag köper tex en Optimal One via webben för ca 2000-2100 kr så behöver jag ändå säkert komplettera med någon form av fri surf abonnomang, tex Kompis Surf för 89kr/månad.

(2100/24) + 89 = 176,5 + kostnader för telefoni+sms via Kompis prisplan. Faktiskt väldigt små skillnader mot 3s rea?

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Kontantkort brukar bli billigast för dem som inte ringer så mycket. Jag hade comviq kontant till dess att jag skaffade min android-lur för ungefär två år sedan. Då beställde jag surf till fast kostnad, men det visade sig att det inte gick att få till deras kontantkort. Därför porterade jag mitt gamla nummer till telenor kontant, där fick jag obegränsad surf för 59:-/mån. Numera kostar denna obegränsade surf till kontantkort 69:-/mån hos telenor.

Enligt Comviqs hemsida kostar deras surf max 3:-/dag och stängs av om man konsumerar mer än 700 MB/vecka, det innebär ca 90:-/mån. Då jag hade comviq kontant har jag för mig att det också fanns ett sådant maxtak men att det låg kanske kring 8:-/dag.

m v h Henrik

makatech gillar detta.
  17. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Update: Vi berörde ämnet på t-banan i morse på väg till skolan.

Verkar som hon har en klar favorit, iPhone 3GS. Väldigt mycket pga att hon enkelt kan personifiera denna själv (byta skal/höljen osv).

Så klart något kontroversiellt att ge en 10 åring en iPhone 3GS men det lutar ändå åt det. Hon kan behöva en muta/uppmuntring i samband med att vi ska flytta osv (sedan är det en födelsdagspresent). Hon gillar musik och iPhone 3GS är bra för musik (och hyfsad för bild).

Det som är något intressant med iPhone 3GS är att i princip alla leverantörer kör drivar med iPhone 3GS just nu, många verkar dessutom tidsbestämda fram till ca 24/1, 25/1 osv.

Telias ser något lite förmånligare ut än 3 (lite bättre prisplan för telefoni, sms samt lite rabbat på abonnemangsavgift innan påsk, gratis spotify 12 mån, osv). Fört 149 kr / månad, sedan 199 kr /månad. 3 går därför bort, men jag ska även kolla upp Tele2 och Telenor. Gissar att alla ligger väldigt nära varandra.

Hon har dock viss övervikt till Tele2 på de hon ringer till även om det är ganska blandat. Inte helt enkelt räkna ut om det lönar sig med Tele2 jämfört med Telia, beror på också på den fasta månadskostnaden så klart.

Självklart kommer jag lägga in samtalsbegränsning på abonnemanget.

Tycker ändå inte det är så dramatiskt att jag knyter mig till en leverantör. De ligger ju såpass lika nu för tiden.

Nackdelen med iPhone 3GS (förutom att den absolut är i finaste laget för en 10 åring) är väl att den är klumpig (vad jag tycker). Reservalternativet jag har kvar nu är nog Xperia X8. Om den i princip är lika bra som X10 men med större skärm är det ett alternativ (kameran vet jag är något sämre).

Eftersom det här är ett Android forum så antar jag vårt nuvarande spår kommer sågas. ;-) Jag föredrar dock Android själv, lite friare, roligare, man kan trixa mer.

Last edited: 21 jan 2011
  18. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Vad tycker hon om X8? Den går det ju att byta skal på, den har en HVGA-skärm (bra för spel), samma hårdvaruplattform som Optimus One och ZTE Blade och den har ett ganska mjukt och "tjejigt" utseende.

Dessutom är den billig, långt under 2000 kronor.

makatech gillar detta.
  19. makatech

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Yes, även fått annan kommentar om X8a i detta läge.

Det står väl nu mellan X8a och iPhone 3GS, resten är bortrensat. Även X8a går att personifiera till viss del (byta skal på osv).

En annan stor fördel med X8a (enligt mig själv) är att den inte är lika klumpig som iPhone 3GS, säkert inte lika ömtålig heller.

X8a är vettigast helt enkelt och fyller hennes behov tillräckligt väl! Kunde kommit fram till detta beslut utan att släpa med mig henne till butikerna på det här sättet, helt idiotiskt.

Visste nog inte tillräckligt mycket om X8a själv, trodde den var lite väl mycket budget men den kanske är helt klockren.

Tack för all hjälp, resten är upp till mig själv. :-)

20. Emma86

Emma86 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

X8 är nog ett bra val för henne. Det som gjorde att jag valde Optimus One framför X8 var: mer minne (512 mb i O1 och 256 mb i X8), mindre skärm på X8, X8:an kommer aldrig få mer än 2.1, ingen multitouch i X8 och sämre batteritid. Till X8:ans fördel hör ju en bättre skärm och en bättre kamera.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.