Bästa Ekosystem + Automation?

Discussion in 'Allmänt' started by Trucker, Mar 7, 2016.

1. Trucker

Trucker Youth Droid Medlem

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    24/7 dockad i DEX som desktop-mode.
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Hej.
    Jag känner att man kanske inte kan android, eller andra operativ heller för den delen. Det är dags för revolution i en annars så trendkänslig och rörig värld som det är. Man frågar sig själv, vad har smarttelefonerna gjort och underlättat för oss senaste 5 åren?
    I min värld har snarare vi själva ökat på tusenfalt med helt nya funktioner och problem att lösa i en större takt än telefonerna skulle lösa från början. Det var lite bakgrund...

Behöver bli mer effektiv, få mer gjort, införa automation där det går.
    Jag vill dvs stirra mindre tid i skärmen. Och få mer gjort. Att peka, navigera i gulliga interface är trots allt inte snabbast anser jag.
    I Windows betraktar jag mig som en poweruser, men med smartphones är det värre.

1. Vilket ekosystem anser ni är bäst just nu och en långsiktig bra plan på 1-3 års sikt?
    Givetvis handlar det om smaksak men
    Jag pratar om Telefon + Wearables + tjänster medmera.

2. Automation och effektivitet

Jag vill interagera minimalt med enheten men ändå få mer resultat är tanken.

Gränssnittet
    Mindre skärm
    mera snabbkommandon
    mer röststyrning
    NFC-systemet införs
    VR glasögon
    neurointerface mfl produkter som kommer (Meta , Vuzix )

*Ni får gärna inflika icke-android specifika lösningar.
    Allmänna tips om önskas, jag menar då alltså hur man bättre,enklare hanterar sina

konton - program - appar - webbläsare - profiler - bokmärken - anteckningar - mails - kalenders -

bernard likes this.
  2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tror att man måste utgå från de behov man har och från det utforma sina system och välja vilka enheter som ska ingå och vad de ska göra. Att hitta den ultimata lösningen som fungerar för allt och alla tror jag inte alls på.
    Så börja med att lista de problem och tidsslukare du ser. Ofta finns det enkla snabba lösningar på det mesta utan att byta ut hela maskinparken. Oftast behöver man bara ändra på något väldigt litet.
    Generellt tycker jag att GTD fungerar galant för att få till ett effektivare liv. Fokus ligger på en väldigt enkel process. Teknik är sekundärt, men används ofta för att hantera systemet.

1. Jag bryr mig inte om något ekosystem utan utgår helt utifrån vad jag vill göra och då är det viktiga att alla enheter kan göra det jag vill oberoende av ekosystem. Det handlar om att det finns bra öppna gränssnitt mellan varje system. Jag anser inte att 1-3 års sikt är särskilt långsiktigt utan det anser jag vara en väldigt kortsiktig plan. Inte mycket hinner ändras på så kort tid. 5-10 år börjar bli på lång sikt.
    Allt i molnet är det "ekosystem" jag väljer. Alla enheter ska kunna prata med molntjänsterna och läsa och skriva data. Då har man sen frihet att kunna göra vad man vill med informationen.

2. Min tanke är att mina system ska sköta sig själva och jag ska inte behöva interagera med dem. De ska störa mig så lite som möjligt. Jag vill inte prata med dem. Röststyrning fungerar fortfarande ganska dåligt och det blir lätt fel och då tar allting dubbelt så lång tid. Jag använder en klocka med Android Wear för att se vad som händer. Telefonen är alltid på ljudlös.
    Det ska komma så få mail, sms, andra meddelanden och notifieringar som möjligt. De få som kommer ska kräva min åtgärd. Jag har avanmält alla mail från Facebook, avprenumererat alla nyhetsbrev och utskick som jag inte läser, filtrerar mina inkommande samtal för att slippa säljare och annat ointressant som stör m.m.

Hantering av:
    Mail - Gmail.
    Kalender - Google Calendar.
    Anteckningar - Google Keep och Drive.
    Bokmärken - Chrome sync eller Xmarks om man använder andra webbläsare än bara Chrome.
    Webbläsare - Chrome. Snabb och smidigt och synkar mellan alla installationer av Chrome

Man kan tycka vad man vill om att lägga alla ägg i Googles korg, men den positiva effekten är att allt hänger ihop och bara fungerar. Effektivt och utan krångel.

Synka allt till molntjänster. Mobiler, datorer och plattar och bara klienter mot dessa molntjänster.

Allmän effektivitet - GTD.
    Effektiv mailhantering - Inbox zero med etiketter för åtgärda och väntar.

inact_0027 and bernard like this.
  3. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag instämmer att Google Photos och Lastpass förenklar livet tokigt mycket. Jag behöver inte längre bry mig om att ta backup på mina foton och filmer eftersom det sker automatiskt och alla mina lösenord är unika och starka.

Google Music är också en suverän tjänst. All min musik förvaras hos Google och kommer automatiskt till alla mina enheter utan att jag behöver göra någonting.

Jag tränar mycket och använder en träningsklocka från Garmin som synkar mot Garmin Connect, men jag vill ju inte vara låst bara dit så jag använder https://tapiriik.com/ som synkar allt mot de andra stora träningstjänsterna. De jag synkar mot nu är Runkeeper, Strava och Endomondo. Då behöver jag bara synka träningen mot en tjänst och ändå ha kontakt med träningskompisar på övriga tjänster utan att regga träningen där.
    Det kostar bara $2 per år för att få automatisk synkning.

Feedly (http://feedly.com/) är en grym tjänst för att hantera alla RSS-flöden i molnet.

SMS Backup+ ser till att alla dina SMS, MMS och samtalsloggar landar i din Gmail automatiskt.

Pushbullet gör att du kan svara på SMS från din dator och du ser vad som händer på din mobil och kan utföra vissa åtgärder direkt från datorn. Jag har för mig att du till och med kan svara i telefonen. Praktiskt om man har BT-headset.

De flesta tjänster kräver att man sätter upp dem en gång, men sen lever de ett ganska tyst liv (efter att man stängt av vissa notifieringar) och utför jobbet som de ska.
    Jag är ute efter automation och minimalt med interaktion med min mobiltelefon och andra enheter. Om det är något som stör så tar jag bort det så att jag slipper det i framtiden.
    Jag automatiserar mycket med shell-script eller olika typer av tjänster så fort jag gjort något manuellt mer än 2 gånger. De saker som inte går att automatisera dokumenterar jag så att det är enkelt att utföra processen upprepade gånger effektivt. Särskilt viktigt när det är saker som kanske bara görs en gång per år.
    Jag schemalägger allt som ska göras i kalendern enligt ett enkelt system som gör att jag behöver tänka minimalt på vad jag har att göra förrän det dyker upp som en påminnelse. Det gör att jag alltid kan fokusera på vad jag gör just nu och kan vara kreativ.
    Det jag använder min mobiltelefon till absolut mest är att spela spel. Näst mest använder jag den till att kolla i kalendern och todolistor när jag är på språng. Sen kollar jag ibland mail om det skulle vara något viktigt som trillar in. Utöver det så är det fruktansvärt lite som mobiltelefonen används. Varför ska jag interagera med den mer än så?

Just det. För todolistor använder jag Wunderlist. Väldigt smidig tjänst.

Mitt mål är att om min bostad brinner och jag inte hinner rädda någonting så finns ändå allt viktigt kvar i molnet. Självklart försvinner prylar av sentimentalt värde, men det är svårt att komma undan så länge man inte väljer att förvara dem i bankfack. Fast då har man ju ingen nytta av dem...och då kan de lika gärna brinna upp.
    Jag har även som mål att jag ska kunna åka iväg ett år utan att förbereda min resa och ingenting ska falla mellan stolarna så som räkningar och andra måsten utan allt ska sköta sig automatiskt.

Så, återigen. Vad är dina behov och vilka problem ser du?

Är inte problemet att vi idag måste interagera så mycket med våra system? Borde inte målet vara att slippa allt? Målet är att livet bara ska rulla på, vi ska umgås med släkt och vänner och göra roliga saker. Resten kan ju kvitta.

inact_0027 likes this.
  4. Trucker

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Hej.
    Det är som du säger en idé att hitta alla problem man har först. Men det är väl detta som är svårt generellt tycker jag, vet man ens om alla tidstjuvar ?

Om jag radar upp flödet, en sk transaktionskedja av vad som ska ske, i vilken klient är tanken att folk kan kontra

= du kan ersätta Y +X med Z.

Jag vill slipstreama,effektivisera och rationalisera helt enkelt.
    Och framförallt ifrågasätter jag det mest centrala
    - gränssnittet-

Fetstilta tjänster använder jag redan. De är bra, öppna flikar i många olika enheter vill man oftast ta över i en widescreen desktop.

Neurointerface är på frammarsch och mycket intressant.
    Istället för att använda sig av fingrarna och peta på en skärm för att göra en uppgift (eller kedja av uppgifter)

skulle det vara intressant att införa script-tänket i android.
    Man fördelar tasks med minimal insats och låter sedan en assistant-applikation eller diverse bots utföra dem och endast presentera relevant resultat.

Molntjänster javisst.
    Dom är bra.

Har också Garmin tror jag, det kräver ju dock bluetooth och manuell synk för min del.
    Starta app > ställa armbandet i läge > starta app > synka

Har ingen aning om Samsung eller andra märken har egna pulsband,etc som liksom är mer seamless.
    Synkar automatiskt.

shell-script låter intressant. Berätta mer.

Som sagt mina behov är att jag vill införa smartglasses, röststyrning, virtuella assistanser, skicka kommandon via gesture control och andra minimala åtgärder till min androidenhet. Som i sin tur antinge bearbetar dessa, eller låter mig länka till externa resurser.

5. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om man inte märker av dem så är det säkert inte så allvarligt att det behöver prioriteras. Börja med sånt som faktiskt är tidstjuvar. Om man inte har några uppenbara saker, men ändå känner att tid försvinner så kan man logga var 15:e minut vad man gjort den senaste kvarten. Sen sammanställer man det och ser var tiden försvinner. Många gånger tror jag att man förlorar tid på att man inte jobbar medvetet utan slösar bort tid på att surfa runt på forum, sociala medier etc. utan att ha något mål. Bättre är då att beta av sin åtgärda-lista eller svara på mail som ligger för åtgärd.

Vad är det för kedjor eller flöden du vill utföra? Beskriv ett typiskt flöde och någon uppgift som ska skickas till en assistent eller bot.

På mina Linuxburkar scriptar jag allt som behöver automatiseras. Jobbet görs i molnet.

Fast vad är det du vill göra med smartglasses, röststyrning osv.? Det känns som att du försöker införa ny teknik bara för att. Inte för att det finns något faktiskt behov. Är behovet att du vill införa det? Jag tycker det är bättre att gå åt andra hållet för att bli effektiv om det nu är det du eftersträvar. Gör det så enkelt som möjligt. Var minimalist.

6. Trucker

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    S24 Ultra
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Info:
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Du har rätt i mycket av det du skriver. Det handlar mycket om övergripande saker, vad man har för inställning och förhållningssätt till tid,teknik.

Jag får återkomma med mina flöden, det finns väl viss problematik att beskriva den begripligt.;)

Det låter intressant, linux är väl något jag försöker lära mig i mån av tid.
    Vad är det för script, och uppgifter du kan göra då?

Och vilket jobb sköts i molnet?

Nej jag tänkte som sagt minska skärmtiden bland annat. Och det meningslösa gränssnittet som vi tvingas leva i tills neurointerface kommer introduceras på allvar i framtiden.

Att införa en smartklocka och/eller headset som man kan ge kommandon via röststyrning är en ide.
    Frågan är om dessa applikationer kan hantera förbestämda mallar,eller genvägar.

Zapier

Utöver de stora etablerade varianterna (Siri, Cortana mfl) skulle man alltså behöva komplettera med något som kan utföra mer saker, andra saker.

7. e7andy

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Med att jobbet sköts i molnet så menar jag att det inte är på klienten (i det här fallet mobiltelefonen) som man gör saker. En klient kan möjligtvis trigga jobb.

Shell-script är en serie med kommandon som körs på kommandoraden i ett shell (ofta bash i Linux). Så istället för att själv skriva varje kommando manuellt kommando för kommando så skriver man allt i en textfil som då blir ett shell-script.
    Jag använder dest mest på mitt webbhotell för att utföra olika jobb.
    När jag satt upp ett konto åt en kund så vill jag flytta vissa filer till webbroten för det kontot (robots.txt, parkeringssida etc.) och ändra ägare och rättigheter på de filerna. Då har jag ett script som jag kör som fixar allt sånt och jag sätter domännamnet som inparameter för att scriptet ska vara generiskt.
    Jag har script som samlar ihop alla ändrade filer varje dygn, packar ihop dem till en zip-fil och flyttar dem till en ftp-server.
    Ett annat script raderar filer från ftp-servern efter x antal dagar.
    Script som startar tjänster om de skulle gå ner.
    Script som sköter olika typer av backuper och flyttar filer fram och tillbaka mellan olika servrar.
    osv...
    Det är bara ens fantasi som sätter gränsen för vad man kan göra.

De flesta script är schemalagda med cron att jag köra vid lämpliga tidpunkter.