Bästa guiden för Root?

Diskussion i 'Dream' startad av Havoc, 27 jul 2009.

1. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I väntan på att min Dream ska komma med posten håller jag på och förbereder mig för fixa Root.

Vad är den bästa guiden, och med bäst menar jag minsta risk att totalsabba telefonen bortom räddning?

Har hittat den här som verkar utförlig och noobanpassad:
    http://androidandme.com/2009/05/gui...r-rooting-your-android-g1-to-install-cupcake/

Jag tror att min Dream kommer vara standardmodellen från T-Mobile, men hur kan jag kontrollera att den är identisk med den amerikanska och passar med guiden? (Köper den från Tyskland, http://www.handy-schotte.com/product_info.php?info=p1308_Google-G1-weiss.html )

Det lutar åt att jag kommer installera CyanogenMod, men tar gärna emot förslag på andra rom:s att överväga.

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    När du får telefonen och har bootat upp den och matat in ditt googlekonto och ställt in språket och allt det där så går du till Menu -> Settings -> About phone och kollar vilken ROM som är installerad. Utifrån den kan du se vilken region telefonen tillhör, US eller EU/UK.

Om det är en US-version så skall du nedgradera till RC29 och om det är en UK-version så är det RC7 som gäller. I övrigt, utöver att man använder olika ROM-versioner vid nedgraderingen, så är det exakt samma tillvägagångssätt för de olika regionsversionerna.

3. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack! Var laddar jag enklast ner RC7? (Kan googla men vill vara säker på att det är en äkta version så jag inte sabbar nått.)

4. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En fråga till: Vad är den senaste versionen av officiella Android som jag kan installera utan root, och var hittar jag den?

5. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
  6. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Jag skulle tro att telefonen levereras med den senaste versionen, CRB43 Android 1.5 ("Cupcake"). Om den kommer med den senaste patchen är osäkert, men den bör du få OTA i sådant fall.

7. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack!

8. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Verkar som om jag har 1.1 och än så länge har jag inte sett någon OTA-update. Hur brukar det funka? Vem är det som skickar ut den? (Kör på Tre.)

Är det någon nackdel med att installera Cupcake manuellt, och var hittar jag den officiella versionen?

9. okänd

okänd Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Här finns alla filerna från HTC för den officiella uppdateringen.
    http://www.htc.com/www/support/android/adp.html#s3

Deras guide är onödigt komplicerad. Att köra adb push i deras guide gör samma sak som att mounta minneskortet och bara dra över filerna så gör det istället.

Ladda ner radio image först. Lägg filen på minneskortet (inte i någon mapp utan direkt på kortet) döp om filen till update.zip och stäng av telefonen. När du startar den så håller du även inne Home tills du ser ett utropstecken (!). Tryck sen alt+l på tangentbordet för att få fram text om vad som händer med telefonen och sen alt+s för att starta uppdateringen. Låt det ta sin tid och följ instruktionerna på skärmen sen. Telefonen startar om sig och fungerar som vanligt igen efter att den är klar.

Efteråt tar du bort filen update.zip från minneskortet, laddar ner recovery image från HTC och gör samma sak med den filen istället (lägg på minneskortet, döp om till update.zip, starta om telefonen medans du håller inne Home osv.).

Du har nu installerat Android 1.5 och radiouppdateringen manuellt.

10. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt sidan funkar uppdateringen bara med ADP1 och jag har en T-mobile G1 från Tyskland. Ska jag använda den ändå eller några andra filer?

11. Havoc

Havoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon?