Bästa kameramobilen ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ErrorlessMilk, 30 jul 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ErrorlessMilk

ErrorlessMilk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj ! Nu efter sommaren är jag riktigt sugen på att byta ut min gamla Sony Ericsson ME45 till en android-mobil men vet inte vilken :(

Det jag ska använda mobilen till är smsa,ringa,appar,surfa och ta bilder/videos
    Jag har en budget på 3500 kr ( fast det gör inget om det går lite över ) att leka med så jag skulle vara grymt tacksam om nån kunde komma med förslag på vilken mobil :)

Jag har sneglat på HTC Desire HD o tycker den ser ganska nice ut men e det värt att lägga ut dem extra pengarna på den ?

2. Kristofer

Kristofer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Utifrån rubriken utgår jag ifrån att en bra kamera är prio ett? Undvik isf DHD.

Nokia N8 har bästa kameran du hittar i en telefon. Dock ej android. Om du vill ha android i den prisklassen skulle jag tippa att Sony Ericsson Neo är den bästa du kan få tag på. Även HTC Incredible S kan nog vara ett alternativ (även om kameran där ej är jättebra direkt).

För 3500 kr kan du även få tag på en Samsung Galaxy S2 eller en Ericsson Arc på blocket och det är väl de två bästa kamerorna du hittar på en android idag.

Alla ovannämnda är bra telefoner.

Motorola Milestone XT720 har en intressant kamera då man läser dess specar (bla en xenon-blixt!). Jag har aldrig provat den själv men enl. vad jag läst i recensioner gör den en ändå rätt besviken. Dessutom säljs telefonen knappt i Sverige och är i nuläget rätt gammal.

ErrorlessMilk gillar detta.
  3. ErrorlessMilk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HTC Incredible S såg riktigt intressant ut o till ett bra pris dessutom :D Kameran var ju nästan detsamma som Neo (8 megapixel) så jag ska nog köra på den ^^

Tack så mkt för hjälpen Kristofer!

4. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Är ju inte antal megapixel som avgör om kameran är bra eller dålig, neo har en bättre kamera än incredible S av det jag har hört.

5. Pzycic

Pzycic Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    356
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52s
    Tänk på att bara för att dom har 8 megapixlar båda två så ger dom inte alls samma bilder. Allt handlar om vilken optik som används.
    Här kan du se med egna ögon vad jag pratar om:
    Photo Compare Tool - GSMArena.com

6. ErrorlessMilk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha , jag har alltid fått för mig att det är pixlarna som man räknar på om kvalitén ^^ Då har man lärt sig en till sak idag då , tackar

Men nu blev det plötsligt lite jobbigare :P Men då känns det ju som om det blir Neo istället , nån som har erfarenhet av denna mobil ?

7. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Har själv en arc som är mer eller mindre samma telefon som neo frånsett design och storlek på skärmen. Kan inte annat än att säga att jag är extremt nöjd med min, visst finns det väl en del buggar men de har att göra med Android version snarare än telefonen.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

8. Kristofer

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, liksom jag skrev så har Neo en bättre kamera än Incredible S (vilken dock i sin tur - enligt vad jag förstått - har en bättre kamera än Desire S).

Jag skulle nog valt en Neo med dina preferenser då den är rätt likvärdig i övrigt men även verkar ha bättre batteritid. Incredible S är väl främst aktuell om du är ett fan av Sense.

Neo innehåller samma delar som Arc och borde således ta lika bra bilder. Enl. vissa recensioner jag läst presterar den ändå lite sämre än Arc - huruvida detta stämmer eller ej törs jag dock ej gå i god för. I vilket fall som helst presterar Neo nog bättre på kamera-fronten än den stora majoriteten av android-enheter där ute på marknaden.

Läs recensionerna på dessa telefoner här på Swedroid - de gör ett bra jobb.

Och lycka till i ditt val!

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Som sagts så är ju inte alltid pixlarna avgörande, mest hur sensorn fungerar samt hur man lyckats med signalbehandlingen, därefter kommer optiken som av storleksskäl är en mycket svag punkt på mobiler.

Det finns faktiskt tester som påstår att Desire S med 5mp presterar ngt bättre än Incredible S med 8mp, detta då förmodligen pga att den senares sensor kanske pressats för hårt & inte grejar 8mp så bra.

De nämnda SElurarna har dock som sagts klart bättre kameror än någon HTClur...

10. Kristofer

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jaså? Intressant att höra. Jag är medveten om att antalet pixlar inte säger mycket, men enligt vad jag läst om Desire S och Incredible S hade jag ändå förstått det som att den senare var bättre för foton (bl.a. utifrån TechRadars recensioner på de två). Å andra sidan är det ganska många recensioner och framförallt jämförelsesidor som inte gör några ordentligare jämförelser utan mest bara ser till vad en telefon presterar på pappret så det kan säkert vara fel.

11. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Huruvida DS presterar bättre än IS ska vi låta vara osagt. Vet bara att jag läst det i nån test där dom var förvånade. Tror att många testare bara tar för givet att en 8mp ska prestera bättre än en 5mp från samma tillverkare.

Tycker personligen att tillverkarna borde stannat vid 5 MP & lagt krutet på brusnivån & det dynamiska omfånget i stället. Det är där mobilkamerorna med sina små sensorer har mest problem.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.