Bästa kontantkortet för mycket surf, lite röstsamtal?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Xboy, 2 jun 2011.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Att de som använder kontantkort i sina Android-telefoner inte direkt är prioriterade kunder av de svenska telefonoperatörerna är ju ingen nyhet. Trots det borde några kontantkortskunder finnas här på Swedroid.

Jag undrar därför vilket kontantkort som är bäst för den som använder sin telefon mycket sparsamt för röstsamtal men mycket surf? Säg att man maximalt laddar sitt kontantkort en gång varannan månad - vilka operatör bör man då överväga att byta till för att täcka det dagliga surfbehovet?

2. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Med telenors kontantkort kan man ha surftillägg. 70 kr per månad dras från saldot och ger obegränsad surf, dock bara 1 mbps. Säg om du laddar 150 och sen knappt ringer eller så så räcker det ju i 2 månader.

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Jag kör telenor kontant, med en tilläggs-tjänst för 69:-/mån som dras från saldot på kontantkortet kan jag surfa obegränsat i en hastighet upp till 1 Mb/s.

Nyligen gjorde telenor om sin prislista litegrann för kontantkort. Utan tilläggs-tjänsten kostar surf max 9:-/dag, men om man tankar kontantkortet för minst 200:- är det gratis surf kommande 30 dagar. Jag vet ännu inte om det blir gratis surf i 30 dagar även för oss som har tilläggstjänsten.

För att hålla reda på saldot på kontantkortet skrev jag en app: http://poolhem.se/telenorkontant/

m v h Henrik

4. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Tack för svaren, ChipZ och henca. Tyvärr verkar 200 SEK för 30 dagars "gratis" surf extremt dyrt och allt annat än prisvärt, så jag hoppas på fler alternativ :-) (fast tack ändå för förslaget).

5. Skumrask

Skumrask Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tror Tre kör ett liknande upplägg. Laddar du för (minst) tvåhundra så ingår fri surf i 30 dagar. Efter dessa dagar kostar det normaltaxa tills du laddar på igen. Tankar du 3vänner har du fria samtal och sms i tres nät.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

6. Goldstar

Goldstar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Ja, tre kör det upplägget och tankar man för 200 får man dessutom ingen minuttaxa till fasta nr. Körde det när jag hade 3 och sen när de 30 dagarna gått ut så använde jag upp det som fanns kvar av de 200, hade oftast ca 150 kr och det räckte nån vecka eller så med min användning. Kommer inte ihåg om det var nån begränsning i datamängd, om det fanns så var den rätt hög.

7. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag kör med Comviq, om du tankar för 150 eller över så har du fri surf i en månad. Annars så har du fri surf för 3 kr om dagen!

8. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

Som sagt, huvudalternativet med telenor kontant är 69:- / mån för obegränsad surf i 1 Mb/s. Kanske lite mera prisvärt? När jag började med telenor kontant kostade det bara 59:-/mån, men då var hastigheten bara 380 kb/s har jag för mig.

m v h Henrik

Xboy gillar detta.
  9. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    henca, tack för att du sammanfattar det jag egentligen vill veta på ett sådant bra och militäriskt koncist sätt! :) Tyvärr verkar det dessutom att du har helt rätt, av alla svaren som har inkommit.

Det bör dock påpekas att Telia (som jag av olika skäl inte alls tycker om) erbjuder någonting man kallar för "Telia Refill Årskort Mobilsurf" - för 499 SEK får man 0,5 GB per månad i oklar hastighet. Det är förvisso knappast någonting man använder för att strömma Spotify genom 24 timmar om dygnet, men fördelarna överväger ändå:
    1. Man slipper helt att ladda 150 SEK alternativt 200 SEK per 30-dagarsperiod som de andra operatörerna tvingar på en för att man skall få "gratis" kontantkortssurf.
    2. Månadskostnaden blir 499 / 12 = 42 SEK per månad för 0,5 GB data per månad.
    Vad säger ni andra? Finns det någon annan operatör som ger Telia smisk på fingrarna gällande ovanstående två punkter? Kan Tele2 inte erbjuda något som är lika bra eller bättre än Telias årssurf är jag dessvärre beredd att byta operatör, även om det betyder att jag måste krypa till Telias kors.

10. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag har telia och deras årskort, funkar hyffsat bra om man inte surfar för mycket, nu har jag tillgång till en hel del wifi när jag är hos kompisar och så, för om man förbrukar mer än de 0,5gb så kostar det 9kr/dag resterande del av månaden.

11. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278

MINA ENHETER

Hur tänkte du där?

Kör på det en månad. Du har 200:- kvar på kortet, dra av 69:- så har du surf i en månad till.
    Du får nästan 4 månaders surf för 200:-. :)

12. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag trodde Telenor slutat med det tillägget? Jag ska också skaffa kontantkort men har inte sett ngt om 69kr/mån...
    De ändrade ju sina villkor i mitten av maj.. försvann det då eller missar jag var det står om detta tillägg?

13. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Man måste registrera kortet och logga in på telenors hemsida och där ska man kunna lägga till det.

Sent from my Desire HD using Tapatalk

14. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Du måste inte ladda 200kr med telenor. Det henca pratar om är en tillägstjänst liknande det med Telia.
    Det dras 69kr från saldot på kortet.

Och då får du obegränsad surf.
    Jag har väl använt 10GB i surf i min dhd.
    Sent from my Desire HD using Tapatalk

Last edited: 3 jun 2011
  15. Goldstar

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Telia har även någon tjänst som kostar runt 20-30kr/vecka för 100mb dras från kortet så länge det finns pengar kvar. En vän kör visst så och han ringer nästan inga samtal så han surfar bort det han sätter in.

16. henca

Mottagna gillanden:
    208

MINA ENHETER

I deras prislista på sidan 26 som går att ladda hem från https://butik.telenor.se/prepaid/Default.aspx?cId=Terms står fortfarande priset 69:- / mån för 1 Mb/s. Telenor är dock inte och har aldrig varit särskilt tydliga med vilka tilläggstjänster som går att beställa till deras kontantkort. För något eller några år sedan försökte en kompis beställa en högre hastighet än 1 Mb/s till sitt kontantkort. Det fick han dock inte, de sade att man bara kunde beställa 1 Mb/s till kontantkort.

Exakt vad som gäller sen de ändrade sina villkor vet jag inte riktigt, jag har inte hunnit "testa gränserna" ännu. Det enda jag kan säga hittils är:

• 15/5 drogs den månatliga avgiften från mitt kort
    • Jag kan fortfarande surfa och har ännu inte drabbats av några mer surf-relaterade kostnader. D v s de drar inte några 9:-/dag från mitt kort.
    Jag har ännu inte fyllt på mitt kort sen de ändrade villkoren. Kanske drabbas jag av nya villkor när jag fyller på kortet? Kanske slipper jag en månadsavgift om jag tankar det med 200:-?

m v h Henrik

17. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Skulle idag skaffa surf tillägg till frugan hos Tele2.
    På ena sidan säger dom att surfa bas kostar 39 kr och efter 200 mb begränsas hastigheten (inga övriga kostnader). När man sen går in o ska beställa surfa bas kostar det 29 kr och efter att man förbrukat 200 mb kostar det 9 kr/mb .

Man undrar ju hur dom ska ha det ?

18. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Jag har gett min son Telenor kontant och dom drar precis som Henca säger 69 kr i månaden och jag laddar kortet med 150 kr och han kan köra 2 månader på det innan jag måste ladda det igen och dessutom 5000 fri sms, det funkar kanon och han fri nedladdning 1 mb, har inte stypts enda gång och laddar en hel del, så det fungerar bra

19. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det här tillägget som telenor har. Är det löpande? Eller beställer man den månadsvis

Tänkte om man laddar med 200kr får man ju gratis surf i 30dgr så då betalar man ju isf 69kr till telenor i onödan..

20. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon: