Bästa lågprisoperatören med 3G-datatrafik (och fast nr)?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Bensan, 17 mar 2014.

1. Bensan

Bensan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har till slut köpt en liten smartphone, har stretat emot bl a för att de är för stora och dyra (men min Xperia Tipo ryms i fickan och kostade 750kr olåst!) och dyra abonnemang. Jag trodde jag hittat flera billiga abonnemang nyss men när man ser närmare på det ser det inte så lysande ut.

Har hittills kört Glocalnet "Lågt", samt att jag haft IP-tele hos Affinity bara för att kunna ha ett fast nr som är permanent vidarekopplat till mobilen, typisk kostnad per månad (antar 50 samtal tot 200 minuter, 20 SMS, och vill kunna ha 2GB data men 1Mbps räcker) är 90-100kr hos Glocalnet (utan data) plus 79kr hos Affinity.

Prisjakt har ett verktyg för att hitta billigaste abonnemanget, tyvärr är det lite trasigt (klarar bl a ej ta hänsyn till hur mkt data som ingår och saknas info för max data AllTele) men jag kan iallafall luska ut att det är Universal, AllTele och Hallon som är billigast.

Jag hade tänkt slå till på Universal men läste att de ska byta från Telenors till Telias nät innan månadsskiftet. Efter att ha läst mycket kring täckning (för 3G med måttlig hastighet ca 1Mbps räcker) så har jag kommit fram till att Tre är bäst på 3G och Telenor näst bäst. Att byta till Telias nät känns som en klar försämring.

Då kollade jag på AllTele men förstod att de gått ihop med Universal och deras support sa idag att även de ska byta till Telias nät innan månadsskiftet.

Hallon slutligen har ju flera fördelar, med högre hastighet, fast även en del nackdelar (begränsad datamängd) men deras villkor är ok förutom en sak: De kan inte erbjuda mig att få mitt fasta nummer kopplat till mobilen. Det kan Universal och AllTele, för 35kr/mån, och jag vill ha det dels som egenföretagare och för att det är billigt för många (även danskar) att ringa till ett fast svenskt nr samt att jag har ett nr som är väldigt lätt att komma ihåg så det vill jag behålla.

Annars skulle priset blivit mkt bra: Universal Pratis18+surf 187kr/mån inkl fast nr, det är bara en tia mer än jag betalar idag utan data.

Jag ser ingen riktigt bra lösning på detta. De alternativ jag ser är:
    1. Acceptera Telias nät och välj Universal (eller AllTele, är snarlikt).
    2. Hallon och behåll Affinity för vidarekoppling, kostnad 217kr/mån tot om 1,5GB/mån.
    3. Kolla på andra, antagligen mycket dyrare abonnemang från andra operatörer.

För att hitta info kring täckning med dessa krav så har jag bl a kommit fram till att operatörernas täckningskartor känns väldigt opålitliga (de säger bl a att Telia har 100% 3G-täckning i hela södra halvan av landet), bäst info tycks man få bla på http://www.tackningskollen.se/ (ganska oanvändbar utanför storstäderna men tycks säga att Telenor är bäst i Malmö tätt följda av Tre) http://bredbandstester.se/2013/08/sveriges-basta-mobilnat-sommaren-2013/ (Telia och Tele2 är de som i flest orter har för låg hastighet för mej, samt att de skriver att Telia saknat 3G-täckning på flera ställen och "3 är även den operatör som har haft bäst 3G-täckning längs de vägar vi färdats mellan de olika testplatserna vi har valt." samt att Tre fuskar minst med täckningskartan). En site opensignal.com tycks sakna alltför mkt info. Sen har jag läst i diverse forum, och hittat http://www.pts.se/upload/Rapporter/...-PTS-stickprovsmatningar-av-mobiltackning.pdf (tack vare Bing, för Google vägrar ju ge direktlänkar för PDF!) där de mäter i ett tiotal små orter, Telia o Tre är de som på ett par orter ej ger 1Mbps, detta är den enda rapport som säger att Tre skulle vara ett sämre val samt lite konstigt att Tre och Telenor skiljer så mkt om de har samma nät i de orterna, kan det förklaras av att de begränsar hastigheten i kabeln osv? Det här gäller bara några små orter jag knappst lär besöka men det är samtidigt en av de få konkreta mätningarna från senare tid så man kan betrakta det som stickprover.

Vad tycker ni: Är Telia en klar försämring för mig som vill kunna ha hyfsad datahastighet från Malmö till Uppsala och alla stora & små vägar och tåg däremellan helst? Har läst att Telia, förutom sämre 3G-täckning, ej kör det låga frekvensområdet på 3G i storstäderna och därmed har sämre täckning inomhus än åtminstone Tre, och att de har för lite kapacitet i storstäderna så att det ofta kan storkna. Har även läst att Telia ska bygga ut just sådant tror jag (oklart för mig om det gäller 3G el bara 4G, som min tfn ej klarar), men det handlar väl om upp till 2 år innan det är utbyggt? Sen har väl Telia hottat upp sitt gamla 2G med "Edge" för högre hastighet, men är långt under 1Mbps, kanske snarare 100kbps i verkligheten? Jag vill kunna lyssna på internetradio helst vid 96 eller 128kbps samt att video som passar skärmen på min tfn är t ex 640x360 pixlar på YouTube och detta är 370kbps när jag testar, gissar att även SVT play är däromkring, det är några av anledningarna till att 1Mbps känns bra nog för mej. Är det säkrast att välja Hallon (dvs Tres nät) trots PTS rapport? Jag har även väldigt positiv erfarenhet av Telenors nät (signalstyrka 3G, genom Glocalnet), och bra även med Tre. Har ej provat Telias nät. Tele2 är jag allergisk mot.

Många pratar om 4G nuförtiden men det känns ändå som om det borde finnas fler som jag som vill utnyttja det bra priset med 3G, och kanske även många som vill sparka ut den fasta telefonen?

2. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du dumsnålade och köpte en skräpmobil, gör inte om samma misstag på operatören...

3. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Fast någon korrelation mellan pris och kvalité finns inte på operatörsmarknaden. Snarare tvärtom!

Tre har det bästa 3G-nätet, men erbjuder ändå riktigt bra priser i form av Hallon. Bra mycket billigare än både Telia och Halebop som är väsentligt sämre. Även Comviq står sig slätt vid en jämförelse.

4. Bensan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej jag köpte den för att ha på semestern jag nyss varit på, till vilket den var utmärkt, samt att ett krav är att den ska rymmas i mina jeansfickor även fram, det är nog bara denna och en gammal Motorola som klarar det. Jag är nöjd med min telefon. Men jag förstår om detta forum innehåller den del personer som köpetr på sig onödigt dyra leksaker de inte egentligen kan motivera.

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

jag ska försöka svara på dina funderingar så gott det går. Till att börja med kan jag ta upp det kring hastigheten. Om du har en uppkoppling som har en begränsning till 1Mbit/s kommer du knappas märka någon skillnad vilken operatörs nät du är ansluten till eller om det är överbelastat. Det är främst vid högre hastigheter man ser skillnad, då främst hastigheter över 10Mbit/s.

Om man börjar prata täckning så är det så att Tre är den operatör med störst 3G-nät, detta då de bygger 3G på två frekvenser - 900MHz (för yttäckningen) och 2100MHz (för kapaciteten). Andra operatörer bygger endast på 2100MHz. Telia ska dock inom kort börja med 3G på 900MHz också. De två operatörer som inte kommer att ha 3G på 900MHz är Tele2 och Telenor.

De sidor du har kollat på, Täckningskollen och OpenSignal, är sådana som använder sig utav personer som har laddat ner en viss app till telefonen som rapporterar in signalen. Alltså är det ganska osäkra verktyg att förlita sig på då någon måste ha varit på en viss plats för att det ska räknas som att täckning finns. Har då telefonen legat i en väska eller så kanske täckningen har rapporterats som mycket sämre än vad den egentligen är osv.

Om du har en begränsad hastighet så kommer Telias nät inte att vara en klar försämring mot Telenors som du använder idag. Täckningsmässigt skulle jag personligen se det som en försämring. Jag bor i Uppsala och här har Telia den sämsta täckningen av alla operatörer, för alla deras nät. Tele2 placerar sig tätt efter, tack vare att de har bättre 2G och 4G-täckning. Bäst är Tre både för 3G och 4G-näten, följt av Telenor.

Telia jobbar med att bygga ut nätet, detta ska vara klart i slutet av 2015. Då ska deras 3G och 4G-nät ha lika stor täckning som deras 2G-nät. Det innebär dock inte att täckningen kommer bli bättre där de redan har täckning enligt kartan, det innebär endast att yttäckningen utomhus kommer att bli bättre. Här blir det ju lite krångligt med tester som har gjorts som har visat på dåliga hastigheter - näten byggs ju ut konstant. Telias miljardsatsning är ett exempel, Tres utbyggnad med i snitt 30 master/vecka är ett annat. Ett halvår gammalt test är inte speciellt rättvisande idag.

Gällande SVT Play så rekommenderar de minst en nedladdningshastighet på 2Mbit/s för datorer. Jag skulle tro att det återspeglar sig i mobiler också.

Tele2 och Telia delar ju 3G-nätet i hela Sverige. Så om du upplevde att Tele2 hade dålig täckning, så kommer du inte att uppleva Telias som bättre i dagsläget. Om du är nöjd med Telenors täckning, kommer du troligtvis att uppleva Tres som åtminstone lika bra då Telenor delar 70% av sitt 3G-nät med Tre (Tre bygger ut 3G själva på 900MHz, så de delar inte 70% av sitt 3G-nät med Telenor).

Om jag var dig, så skulle jag nog faktiskt välja Hallon för att se hur det fungerar för dig. Det blir ju i slutändan ganska prisvärt skulle jag tro. Hade hastigheten inte varit så pass begränsad som den är med Universals abonnemang hade det varit ett bättre alternativ.

Jag hoppas att det var svar på dina funderingar. Jag svarar gärna på fler om du kommer på något mer, eller om jag har missat något! :)

Bensan gillar detta.
  6. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Den dummaste är väl du själv? Telia är den överlägset sämsta och dyraste operatören i Sverige. Bättre att vara dumsnål än att som du själv gör kasta pengar i sjön och bara få skräp för dem!

7. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Antar att du har tjejjeans storlek 35 då.

Ser är det skillnad på att köpa onödigt dyra leksaker och att köpa den sämsta mobilen som går att få tag på på den svenska marknaden.

Haha, orka trolla. Jag betalar inget för Telia.

Sämsta operatören är Hallon.

8. Bensan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för utförligt svar Cupcake!

Ja det lutar ju åt Hallon (+ Affinity), blir bara nån tia dyrare i månaden än jag hoppats, skönt att få hjälp att fatta det beslutet. Jag har haft Tre innan och hatar att de har support endast via tfn men Hallon har via mail, det är en klar fördel tycker jag. Även Telenors nät skulle nog varit ok men tyvärr tycks lågprisoperatörerna just nu överge dem.

Jag har läst att 720p-video har knappt 2,5Mbps på YouTube och även SVT Play tror jag men min telefon är bara 320x480 och jag testade ladda ner en video från Youtube som var standardupplösning 640x360 och 370kbps så för den upplösningen borde väl 1Mbps duga kan jag tycka. Har t ex läst här http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=116120 att 2,11Mbps är på gränsen att klara 720p på YT. Fast med Hallon lär jag ha marginaler.

Jag har har haft Comviq för länge sen och de hade relativt dålig täckning men det jag mest ogillade med dem är deras support.

En trevlig sak med de här billiga abonnemangen är att de saknar bindnings- och uppsägningstid. Men det är ju en stor fördel att satsa på ett lämpligt nät från början. Så jag ska prova Hallon.

Kate jag håller med dig men det är inget att lägga tid på. Den här tråden handlar inte om mitt val av mobil men eftersom det nämnts så kan jag säga att jag rekommenderar denna mobil dels till semesterbruk, dels till de som vill ha den mest till normalt telefonbruk och ändå klara det mesta som gmail, Google Maps, internet (rekommenderar Dolphins browser till små mobiler), bankärenden, m m. Och den är mycket prisvärd. Det enda jag inte är helt nöjd med i själva telefonen är kamerans kvalitet, men den duger för turistminnen. Tangentbordet är i minsta laget men felslagningar beror mer på att det inte finns nån neutral zon mellan tangenterna än storleken. Det som gett upphov till flest problem och svordomar är mjukvara, t ex implementationen av gmail. Eftersom mfm skriver att den sämsta operatören är Hallon (utan att motivera det) så känner jag ännu mer att jag vill prova dem :)

9. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Då borde du upplysa den som betalar om att Telia har marknadens högsta priser och marknadens sämsta nät.

Hallon har konkurrenskraftiga priser och Sveriges bästa 3G. På vilket sätt är de sämst?

10. HoardingDragon

HoardingDragon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Jag känner inte att man ska uppmuntra vissa personer som bara vill vara jobbiga.

On topic så duger din telefon absolut om du inte har specifika behov. (inte den jag hade valt, men så har jag andra behov också)

Det låter som om Hallonlösningen absolut faller inom ramen på vad du behöver, men den känns mer osmidig. Det är synd att dubbla simkort inte är standard här, då hade du kunnat köra på hallon utan tilläggsdata och universal på den andra.

nexus 4, Tapatalk

11. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jo, åsikter från fåtöljexperter är precis vad vi brukar gå på.

Sämst "kundservice" alla kategorier och så måste man betala för trasigt/stulet/förlorat SIM-kort till skillnad från alla andra kontantkort.

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, skulle du inte bli nöjd med hallon så kan du ju bara byta. Det är ju klart på mindre än en månad.

Den "lågpris"-operatör som Telenor erbjuder är Vimla. De har dock ett pris på 200kr/månad för 1GB surf, vilket inte är speciellt prisvärt alls i jämförelse med vad det finns för andra alternativ på marknaden idag. Behöver du mer surf? Då kostar det 60kr/GB.

Jag får hoppas att du blir nöjd med hallon och att de inom kort kommer med en tjänst så att du kan flytta ditt fastnummer dit också!

13. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det är bara att kolla vilket täckningstest som helst. Telia är Sveriges sämsta operatör när det gäller datatrafik.

Vad grundar du sämst kundtjänst på? Några få personer på ett forum räknas inte. Det krävs en riktig undersökning. Själv tycker jag Comviq är sämst på den punkten. Blåsta medarbetare som har noll koll.

Det är väl kostnaden för sim kvar då. Men att det skulle göra en bra operatör dålig har jag svårt att se.

14. HoardingDragon

HoardingDragon Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pocophone F1
    Telefon 2:
    Oneplus X
    Platta:
    Ipad Air 3rd Gen
    Platta 2:
    nVidia Shield Tablet k1
    Har inte alla operatörer ett listat pris för ersättning av förlorat SIM? Däremot har jag inte hört om någon av dem som faktiskt upprätthåller det, och/eller är det upp till den faktiska supportmedarbetaren

nexus 4, Tapatalk

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Inte alla, men de flesta. Som du säger brukar det dock inte användas - framförallt inte om man går in i en butik eller frågar snällt på telefon.

Kostnaden brukar främst tas ut om man vill ha ett nytt simkort, bara för att. Men vid tekniska problem och det ingår i felsökningen så är det alltid kostnadsfritt som exempel.

Skickat från min iPhone 5s.

16. Bensan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt Hallon nu, ska få SIM-kort om 1-3 dagar stod det. Provade även ställa en fråga till dem via mail och de svarade tydligt efter 12 timmar så deras kundtjänst tycks bra så långt (tyvärr var ett av svaren att de inte kan ge mig fast nr i mobilen o de nämnde inget om att det skulle vara på G, men 3 har väl det?). Jag använde mig av kampanjen som Cupkakes tipsade om här https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=94646&page=46 fast jag räknar med att använda lilla abonnemanget plus nån GB data sen.

Jag har Telia för mitt fiber-LAN och gillar deras kundtjänst, och jag vet de har bäst 2G, men för min smartphone väljer jag inte dem.

Tack för hjälpen.

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

När du är kund kan du även chatta med hallon när du loggat in på mina sidor. Där har de öppet 9-16.30! :)

Tre erbjuder idag att man ansluter ett fastnummer till sin mobil.

18. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns inget test där Telia har sämst täckning. Sen finns det uppenbart många usla test som inte har någon relevans i verkligheten, som det test som gav Tre bäst täckning på 4G i mitten av 2013! Åkte man norr om Stockholm slutade Tres 4G typ vid Solna för att sedan bara återkomma vid slumpmässiga skogsdungar mitt i skogen.

Jag gav en dual-SIM-mobil till min pappa för att han ska slippa ha en "Telia-telefon" med sig så fort han åker hemifrån (där Tre råkar ha bäst täckning).

Hos Comviq får man snabbt svar i alla fall, vilket är mer än man får från Hallon.

När du stöldrapporterar ett SIM hos Hallon måste du fylla i om du är beredd att betala 99 kr för att få ett nytt SIM-kort. Gör du inte det får du inget nytt SIM-kort och kan inte utnyttja dina innestående pengar.

Om det går att deala och pocka via chatten för att tigga eller hota till sig ett gratis SIM-kort vet jag inte, min tid är inte tillräckligt värdelös för att lägga tid på det. Någon kundservice via telefon har de ju inte.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Det är skillnad på att ha sämst täckning och ha ett bristfälligt datanät. Telias samtalstäckning är överlägsen idag, deras 3G-täckning önskar mycket att önska. Deras 4G-nät är utbyggt på ett konstigt sätt. Telia kör nämligen enbart med en hög frekvens på 4G-nätet i de allra flesta städers centrum vilket ger fullständigt värdelös inomhustäckning. Tre kör alltid med en låg frekvens och kompletterar med en hög, samma sak med N4M-operatörerna.

Tre har långt ifrån bäst 4G-täckning, på samma sätt som Telia. Båda operatörernas 4G-nät kompletterar varandras väldigt bra. Båda operatörerna bygger nu igen de hål som finns i näten för att kunna erbjuda bättre täckning.

Om Tres när var så värdelöst som du verkar ha upplevt det som, hade de inte varit en av de operatörer som hade ökat i antal kunder.

Kundtjänst via telefon har inte hallon, precis som de andra lågprisoperatörerna. Det är ju inget de är hemliga med precis. Via chatten får du lika snabbt svar hos hallon som hos Comviq. Via mail svarar man oftast inom 24h hos hallon.

Som alltid: operatörer är en individuell upplevelse. Bara för att du har upplevt Tres nät som dåligt, betyder det inte att det är dåligt för alla. Att Telias datanät har lidit av överbelastning och att deras 3G-nät fortsatt gör det på många ställen är fakta. Att deras 3G-täckning är bristfällig är en individuell upplevelse.

20. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Avser man enbart EDGE-täckning så är Telia överlägsna. I alla andra fall så ligger de sist. Ett bra nät byggs inte enbart av täckning. Vilken teknik man kör på olika platser och vilken hastighet man kan erbjuda är i många fall viktigare.

Kolla här t.ex. The Phone House mäter kontinuerligt 4G-hastigheter på många platser över landet. Telias resultat är inget annat än ett skämt med tanke på att de har marknadens högsta priser. Alla andra operatörer är bättre i genomsnitt.

Tres 4G-nät är inte särskilt heltäckande. Det håller jag med om. Å andra sidan har de ett näst intill heltäckande 3G-nät att falla tillbaka på när man saknar 4G. Telias 3G- och 4G-nät är båda som schweizerostar. Proppfulla med hål. Det enda heltäckande nätet man har är EDGE. Alla andra operatörer har 3G- och/eller 4G-nät som är vettiga.

Ang. kundtjänsten så har Hallon liksom Comviq och Halebop en kundtjänst via chatt. Brukar inte ta mer än någon minut att få svar från någon av dem. Dött lopp således.

Avgiften för nytt sim är väl ingen fördel, men det är en detalj i sammanhanget. Ett bra nät och en bra kundservice är mycket viktigare än att operatören bjuder på SIM om man mot förmodan skulle behöva ett.

Last edited: 18 mar 2014
    Sweden2 gillar detta.