Bästa operatör i Skåne?

Discussion in 'Allmänna diskussioner' started by night77, Dec 17, 2015.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Hej,

Har en liten/stor fråga gällande bästa operatören i Skåne, min definition är så klart täckningen och priserna och just för de som har eller haft erfarenhet av de olika operatörerna i Skåne...

Jag bor i Lund och pendlar en del till Kristianstad, Helsingborg, Ystad, Malmö och Simrishamn.

Inkludera gärna även de virtuella operatörerna som bedriver sin verksamhet under de större ..

Jag är ute efter fastpris abonnemang och inte mindre än 6-7GB internet per månad

Telia
    Tele2
    Tre
    Telenor

Tack.

2. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bor och jobbar i Helsingborg och har rört mig mycket mellan Helsingborg-Lund-Malmö de senaste åren och har haft tillgång till Telenor, Tele2 och Tre. Mina erfarenheter är att Telenor är bäst, strax efter kommer Tele2 och absolut sist kommer Tre.

Jag använder själv Vimla just nu (Telenors nät) som fungerar riktigt bra.

Fördelen med Tre är att man kan använda mobilen som vanligt i Danmark, vilket såklart är en stor fördel om man är där ofta, men om man tittar på täckning i Sverige så är dom tyvärr kassa i jämförelse.

Telia har jag inte använt på många år.

night77 likes this.
  3. night77

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Tack för din feedback, jag har idag Tele2. Den funkar OK men ibland segar nätet att 4G får kass hastighet och blir tvungen stänga av det för att 3G nätet funkar bättre. Kanske skaffar mig Telenor nån gång .. men det är inte lätt att få samma pris om jag har idag med Tele2 ..

Fastpris + 20GB internet för 238kr per månad.

4. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det är inte lätt att klå Tele2's datamängder. :P
    Men om du bara använder max 7gb i månaden så har Vimla just 7gb med fastpris för 240 kr/mån med en tipslänk, som du kan få om många här på forumet inklusive mig.
    Men frågan är om det är värt ett byte från Tele2 till Telenor/Vimla, i och med att de använder i stort sett samma nät. Min erfarenhet är att de likvärdiga. Min fru har Comviq och jag har nog aldrig varit med om att någon av oss har nämnvärt bättre eller sämre täckning mer än några enstaka tillfällen.

5. night77

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Hmm .. så Telenor delar nät med Tele2 när det gäller 4G ? det visste jag inte. Men i det fallet så kommer jag inte o märka nån skillnad, trist att Tele2/Telenor/Telia kör inte LTE Advanced för att underlätta trycket som bara ökar dag efter dag i deras 4G nät som lider av brist på utrymme.

Läste nånstans att operatören TRE har redan börjat med LTE Advanced på vissa ställen i landet och det är uppmuntrande eftersom det underlättar trycket på vanliga 4G även om det är få telefoner som använder sig av den tekniken.

6. Hunter78

Hunter78 Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone X & Samsung Galaxy S8+
    Det stämmer bra att Tre börjat med LTE Advance i storstäder Stockholm, Göteborg och Malmö samt några platser till om jag inte minns fel.

night77 likes this.
  7. inact_0025

inact_0025 Guest

Vi har Telia och det har alltid fungerat helt perfekt i Skåne, för oss. Nu har det ju blivit extra intressant när Telia tagit bort alla extra roamingavgifter i Norden och Balitkum.

Tre och Telenor har ju ett gemensamt 3G-nät i hela Skåne, så där blir det ju ingen större skillnad mellan dem. Vad gäller 4G är det ju annorlunda.

Tele2 som företag har alltid strulat på alla tänkbara sätt, så dem har vi helt övergettt. Som företagare kan man inte ha med såna företag att göra. Det blir för mycket onödigt extraarbete, som absolut inte ger nåt.

night77 likes this.
  8. night77

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    i min jobbmobil är det Telia som gäller, dock märker jag ingen skillnad mellan Telia o Tele2 där jag har mitt privatabonnemang. Det enda som kan skilja är faktiskt prestandan på 4G nätet där jag upplever Tele2 som svajig medan Telia är mer stabil .. kan ha med vilken utrustning man använder sig av eftersom Tele2 kör med Huwawi och Telia kör med Ericsson system.

9. inact_0025

inact_0025 Guest

De virtuella operatörer som finns idag är ju så struliga och röriga så jag skulle inte rekommendera nån av dem. Det gäller Lycamobile, Deligtmobile/Vectonemobile. De två senare är samma företag. Vectone/Delight går i Telias nät. Lycamobile minns jag inte just nu.

10. inact_0025

inact_0025 Guest

Tele2 och Telia har ett gemensamt 3G-nät. Kanske därför du inte märker så stor skillnad. Jag tänkte mest på Tele2s strul med fakturor och liknande.

night77 likes this.
  11. night77

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag litar ärligt talat inte på de udda virtuella operatörerna ..

Kanske jag litar lite mer på Comviq, Hallon och Halebop samt Vimla eftersom de ligger direkt under de stora operatörerna.. o att lita menar jag just den tekniska biten ..

12. inact_0025

inact_0025 Guest

Comviq, Hallon, Vimla samt Halebop är ju inte heller ens virtuella operatörer. De är varken operatörer eller företag. De är enbart varunamn.

night77 likes this.
  13. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Något att tillägga är att i Malmö - Lund kör man egna 3G-nät. I övriga Skåne har man ett gemensamt 3G-nät. Utöver det gemensamma bygger 3 dock själva ut ett 3G-nät också, vilket Telenor-kunder inte kan ta del av.

Så vad gäller 3G-täckningen är det skillnad också.

14. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Och Skåne är större än Malmötrakten. Här söder om Kristianstad är det Tre och Telia som fungerar bäst i mina mobiler.

15. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jag bor i Eslöv och åker regelbundet med påga/Öresunds -tåg och buss kors och tvärs genom Skåne.
    Jag använder mig av Vimla.

Med tåget så har du inga som helst problem med täckning mellan Malmö och Eslöv i varje fall. Efter Eslöv så börjar det bli mer skog vilket försämrar täckningen.
    Mellan Malmö och Helsingborg så har jag nästan aldrig förlorat täckningen och då kör jag med 3G. De fåtal gånger jag isf förlorat täckningen beror isf på att tåget försöker ta igen försenad tid.
    Dock om du åker via Teckomatorp med tåget så får du räkna med brutna samtal. Mycket kuperad mark i kombination med skog kring Vallåkra/Tågarp

Jag åker buss en hel del till/från Kristianstad till/från Malmö via Hörby. Kring Hörbytrakten så kan det ibland vara sporadiskt dålig hastighet.
    Mellan Simrishamn och Kristianstad så är det bra täckning stora delar av tiden. Men ibland blir det 0, det är främst i närheten av Degeberga som det är sämre täckning pga kuperad mark samt en del skog.

Mellan Lund och Simrishamn(sträckan expressbuss 5 åker) så har jag aldrig förlorat täckningen. Och då är jag uppkopplad till 3G hela tiden. Det är platt, minimalt med skog längs vägen.

Vet ej hur du pendlar, om det är kollektivt eller egen bil. Men om du åker med tåg från Lund till Ystad så är det tämligen kasst(för min del då) mellan Malmö och Ystad. Det är en del sumpmark med skog där inte många bor på vissa ställen och då har operatörerna inte prioriterat den sträckan.

Mellan Kristianstad och Helsingborg så får man också räkna med brutna samtal(det råkar jag ut för ofta). Mycket skog i kombination med att det är kuperat.

Hoppas att detta hjälper dig något.

16. kabel87

kabel87 Teen Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    När jag körde lastbil i skåne(hela Skåne + Blekinge) var det bara Telia som gällde om du inte ville ha brutna samtal titt som tätt. Var ju något år sedan men kör fortfarande på Telia och kan inte klaga :)

night77 likes this.
  17. night77

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Så egentligen finns ingen "bästa operatör" utan det finns olika operatörer för olika behov o användning, kör man bil/lastbil då behöver man kanske Telia .. bor man o jobbar i en stor stad så kan vilken operatör som helst duga .. det är så trist att det finns ingen operatör som egentligen erbjuder allt av detta ...

kabel87 likes this.
  18. 6150

6150 Android Medlem

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Samt så bygger ju Telia ett eget 3G nät som inte Tele2's kunder har tillgång till.

Tele2 försökte ju få tillgång till det nätet men det sket sig.

http://telekomidag.se/telia-fortsatter-bygga-egen-3g-i-900-mhz-bandet/