Fråga: Bästa OS-versionen (stock)

Discussion in 'Galaxy S3 - Allmänt' started by Nummerskivan, Jul 12, 2013.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vilken OS-version upplever ni flöt bäst och drog minst ström?

Jag är rätt trött på Samsungs ofog att plantera in planerad livslängd i nya släpp, och är ju inte dummare än att jag fattar att det är det de gör. Telefonen drar mer ström för varje uppdatering, och det märks tydligt. Andra säger åt mig att det är för att telefonen blir äldre och inte orkar, men det är dumheter - betydligt sämre telefoner flyter bättre, så länge de inte är så gamla att de också får smaka på planerad livslängd (detta förekommer i så många prylar och på alla möjliga sätt, att det vore konstigt om Samsung skulle skita i det).

Så nu har jag 4.1.2 och upplever batteriet sämre och sämre (inte sämre stadigt, utan sämre ett snäpp i taget för varje uppdatering jag gör, sedan håller den sig där till nästa uppdatering - och ja, jag fabriksåterställer o.s.v. så det är inte det) för varje uppdatering.

Idag såg jag en ny uppdatering (kom säkert tidigare, men jag hade stängt av att kolla efter sådant då det drog så mycket ström) och undrar om jag verkligen ska ta den. Är det 4.2.2 tro? Eller 4.2.1?

I vilket fall som helst:

Vilken version anser ni var den som drog minst ström, och givetvis fungerade med bra flyt och inte någon sådan där extremvariant där de drar lite ström, men har kass wifi och hackar. Jag vill inte flasha custom, orkar inte och vet inte hur jag ska välja, så jag tänkte satsa på den bästa stock. Jag köpte min telefon när de kom ut, men minns tyvärr inte vad som var bäst. 1:a eller 2:a versionen kanske...

Då räckte batteriet två dagar, nu inte i en dag om jag använder så hårt som då. Och som sagt, fabriksåterställning hjälper inte, och det blir ett snäpp värre för varje uppdatering.

har ni som jag misstänkt och fattat att tillverkarna lägger in kod för planerad livslängd i uppdateringarna? Batteritiden försämrades som mest i ett svep, när S4 kom, om ni märkte det. De vill att man tröttnar och köper ny.

2. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör stock med nyaste uppdateringen med Go launcher. När jag åker tåg så streamar jag musik 4 timmar om dagen, snackar i telefon ca 1-2 timme om dagen samt surfar väldigt mycket och mitt batteri håller i ca 28-30 timmar.

Och om jag ska va ärlig så har min batteritid blivit BÄTTRE i förra uppdateringen, dock inte med mer än ca en timme.

Så min fråga är, hur hårt använder du din telefon egentligen? :P

3. gosa

gosa Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Word!

Okej, fair enough - har inte tryckt in i närheten av så mycket skit i den som i min S3'a, men min gamla Desire med CM 7.2 skrämmer mig ändå ibland med hur rapp den känns...

4. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Snoogilo, så du tycker att 4.2.1 (eller om det är 4.2.2?) som kom nu i dagarna, är bättre på batteriet än 4.1.2?

Jag surfar rätt mycket. Stream musik, prata, drar ingen ström, däremot skärmen, trots minimal ljusstyrka och ej automatisk ljusjustering.

Ett alternativ kan vara om någon av de appar jag har, inte utvecklas längre, och börjar bli energitjuv.

Jag har liksom allt avstängt, och så fort jag startar om telefonen, gör jag som på min gamla SGS1, går in bland program och stänger ned allt som går. Wifi, bluetooth, uppdateringstjänst, allt sådant verkar suga ström. Liksom FB-appen som jag därför inte har alls. För att inte tala om platstjänster.

5. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Den senaste mjukvaran som finns ute på Samsungs interna nät är från den 30/5 (XXEMD3) och det är 4.1.2.
    Har du fått någon ny mjukvara efter detta som inte kommit ut på det interna nätet än? Dom kan vara lite slöa ibland med de ^^
    Jag har inte fått nån ny uppdatering till min privata telefon heller iaf.

Isåfall kan det förklara varför vi tycker olika :P Jag jämförde med XXEMC3 så.

6. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    MF6 släpptes idag i Norge. Lär komma till Sverige snart också.

7. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Kan du inte tänka dig att köra en alternativ kernel om du är missnöjd med prestanda och batteritid?

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

8. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Snoogiloo, det är nog den uppdateringen. Jag har som sagt haft uppdateringstjänsten avstängd, då batteritiden ökade med flera timmar då.

9. Nummerskivan

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Hund, jag vet inte. Jag vill inte flasha in något OS som kräver att jag håller en massa koll, och vet vad jag ska välja (för jag orkar inte sätta mig in i det).

Annan kernel vet jag inte riktigt vad det innebär.