Bästa PDF till röstapp

Diskussion i 'Applikationer' startad av johan12345, 18 mars 2013.

1. johan12345

johan12345 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

2. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Vad är dåligt med den?

Jag skulle gissa att alla såna appar använder androids inbyggda TTS, och jag är lite osäker på om den har vettigt stöd för svenska?

Sen är ett problem att PDF:er inte alltid är gjorda för att läsas automatiskt. En PDF är ju "bokstäver placerade på ett papper". Det finns visserligen visst stöd i formatet för att tala om i vilken ordning bokstäverna kommer, men långifrån alla PDF:er har den informationen. Och om den informationen saknas så går det formellt sett inte att vara säker på vilka rader som kommer efter varandra. Är det t.ex. två spalter med text så kanske textläsningen fortsätter med en rad i högra spalten när en rad i den vänstra tar slut.

PDF-formatet är alltså inte gjort för den typen av tolkning. HTML eller ePub är betydligt vettigare format om man ska göra såna grejer.

3. johan12345

johan12345 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret. Viss PDF-filer funkar bra medans andra krånglar. Tror du att det skulle fungera bättre om jag konverterade filerna till epub? Jag har massor av PDF-böcker som jag gärna vill läsa på det sättet.

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det jag vet är att det oftast inte går att konvertera PDF till ePub utan handpåläggning. Det är ett rätt bra tecken på att PDF är ett olämpligt format för såna uppgifter.

Jag tror att t.ex. Calibre kan göra konverteringen, men det blir alltså ofta så att man får gå igenom och manuellt fixa styckeindelning och såna grejer där den har missat.

Det handlar om att formaten är avsedda för olika saker. PDF är i grunden en "bild" av en sida och är avsedd att läsa optiskt (d.v.s. med synen). ePub och HTML är å sin sida format där man strukturerar text, d.v.s. i de formaten är texten så att säga intakt.