Bästa platta för studier?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av AX3L, 17 december 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

I plattans ungdom hade jag svårt att se något bra användningsområde för den, den är inte portabel som telefonen eller lika bra som laptopen. Sedan jag började på universitetet har jag dock ändrat uppfattning en aning, allt material finns ute som PDF på olika hemsidor och att sitta och titta länge på youtube-föreläsningar med laptopen i knäet i en fåtölj är en smula obekvämt. Kan den konkurrera ut pappret och pennan på föreläsningar etc så man får lite mer struktur där vore det jättebra.

Så, har ni erfarna plattanvändare några tips på vad man bör tänka på när man som civilingenjörsstudent ska uppgradera sin teknikgarderob lite? Vilken storlek tycker ni passar bäst? Jag har redan en 12' laptop och en SGS3 så den behöver egentligen inte vara superportabel, vill jag kolla något snabbt tar jag ändå telefonen. 3G är inte heller nödvändigt, 4G-spotten i telefonen duger gott.

En platta jag kikat lite närmare på är Samsungs Note 10.1, den känns som klippt och skuren sett till vad jag söker. Tyvärr har den ju fått blandad kritik, är det någon som har något (positivt eller negativt) att säga om den? Vad gäller priset är billigare givetvis bättre, den ska vara med nästan överallt och olyckor händer. Men samtidigt är funktionen viktig, så något mellanting vore bra.

Alltså, läsplatta för studier: vilken?

Tack på förhand!

2. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag kan beskriva hur jag hade det som student.

Jag skaffade mig en Asus Transformer tf101 med tangentbordsdocka för att jag ville bära med mig studier och för att jag inte hade en laptop. Sen saknade jag Internet på den och hade inte en smartphone så var en Samsung Galaxy S2 LTE med 4G abonnemang perfekt komplement.

Kan börja säga att räkna matte på surfplattan inte kan ersätta block och penna. Inte ens note 10.1. Det blir aldrig riktigt handskriftsvänligt i samma nivå.

Jag läste till sjuksköterska och det var mycket pdf tillgängligt från kurser och även PowerPoints som surfplattan klarade av mycket bra på resan. Även FASS och läkemedelsboken var några tunga böcker jag kunde få på 1cm tjock platta. Massor av skrifter uppdateras varje år och finns i pdf så surfplatta var helt givet.

Med tangentbordet så kan man komma i höga skrivhastigheter och funkade bra med anteckningar eller annat arbete. Dessutom har surfplattan 8h batteritid och tangentbordet gav 8 till. Behövde inte riktigt sätta mig nära eluttag som andra laptopanvändare i skolan. Tangentbordet funkar väldigt bra att ladda telefonen också, vilket är bra när man delar hotspot. Det drar ju annars mycket batteri. Mitt 4G var bättre än skolans wifi.

Jag tycker det funkar jättebra och underlättar väldigt mycket. Kan rekommendera det. Vill förstås rekommendera Asus Transformer tf300 med tangentbord, fast det kostar typ 4500. Annars second hand är inte illa. Min var begagnad när jag köpte den. Annars hittar du Asus Transformer tf101 på andrahandsmarknaden för ca max 2000kr med tangentbordet.

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

3. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Tranformern är det några i klassen som har, och vad jag hört är nöjda med. Frågan är dock vad jag har mest nytta av, ett bra tangentbord eller en penna. 90% av allt jag antecknar är inte text som är smidigt att mata in via tangentbord utan formler och figurer, och även om föreläsningsanteckningar inte är huvudsakliga användningsområdet vore det ju en skön feature som skulle strukturera upp mycket och underlätta när man vill gå tillbaka och kika på dem igen. Frågan är bara om notens höga pris och vad det verkar andra små brister jämfört med andra liknande plattor (skärmen, byggkvalitén, "flytet" även om det tydligen ska bli bättre med JellyBean som den uppdaterats till osv) kompenseras av den där pennan. Hur pass mycket bättre är den pennan jämfört med en vanlig "stylus" på en vanlig platta?

4. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Alltså, du får ju en mycket mer precis anteckning på Note. Men det går att anteckna med en annan typ av penna på Transformern, eller vilken annan platta som helst. Personligen känner jag mig inte bekväm vid att skriva på en platta ändå. Man måste ha ett annat grepp och skärmens glatta yta ger inte det motstånd man är van vid så texten blir väldigt ful på Note med stylus. Annan penna till andra plattor ger lite mer motstånd, men där drabbas man mer när handen nuddar skärmen.

Som arbetsmaskin funkar Transformer med tangentbordet bra. Å då får du, om du inte klarar att anteckna på den som ändå några gör, helt enkelt vara ordningsam med dina papper från blocket. Du lär väl ändå skriva tekniska rapporter, uppsats och sen var det där med att läsa pdfer. Mycket skönt att ha räkneuppgifter i pdf på plattan och sätta sig vart som helst och börja lösa dem.. Med papper och penna.

5. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du har en bra poäng där, frågan är hur bra det går att skriva länge och mycket med en note. Jag gick faktiskt och testade den snabbt i en teliabutik idag och tyckte att det var en ganska trevlig upplevelse att peta in en ekvation för hand och se den omvandlas till datorskriven text snyggt och prydligt, men det tempot vi håller med skrivandet vette tusan om jag skulle fixa med en note. Man får visserligen med en gummispets för lite mer motstånd, men det känns ändå som en ergonomisk katatrof. Iof kan man ju ta kort på tavlan som många andra i klassen gör, men jag tycker en stor del av poängen med att skriva av är att lära sig med pennan och den missar man ju då. Samtidigt finns det ett värde i att lära sig ta smartare anteckningar, inte skriva ner allting ordagrant utan försöka sammanfatta vad som skrivs och sägs. Att räkna på plattan är inget jag tänkt att göra i någon stor utsträckning ändå, det är ändå ingenting man sparar och går tillbaka till. Men visst, kan den ersätta blocket så man bara behöver ha med sig plattan när man inte har hela skolväskan med sig och man får lite tid över är det såklart inte fel.

Men som jag ser det är det enda som talar för någon annan platta idag att jag kan komma undan mycket billigare än vad en note kostar om jag bara lägger ner idén med en riktig stylus, sett till vad den faktiskt ska användas till är det inget prestandamonster jag behöver och 12' laptop har jag redan en som dessutom klarar MatLab, har riktiga Office-paketet osv. I praktiken kommer nog den även fortsatt hänga med i skolan, men den är som sagt förbannat otymplig att sitta och kika på YT-klipp och PDFer på.

6. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Kan nog säga att en Transformer med tangentbord kan ersätta din laptop väldigt bra. Visst, inte lika snyggt Officepaket, men det ska komma till Android i början av nästa år.
    Du kan få på andrahandsmarknaden en tf101 med tangentbord för max 2000kr, vilket e mindre än halva Note-priset. Det ska funka någorlunda att skriva med en penna till den. Jag hade en, som jag visserligen tappade bort, gick väl okej. Annars kan du ju ta dina anteckningar och fota dem när du behöver ta med dig dem ;)

7. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1.016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Använd softmakers officeprogram tills microsoft får tummen ur röven och släpper office till android

8. AX3L

AX3L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Finns det, bortsett från det extra batteriet, någonting som talar för en transformer jämfört med en vanlig platta och ett litet bluetooth-tangentbord och mus (alternativt ett tangentbord med touchpad)? För med det och ett bra office-paket alternativt cloudon har du faktiskt rätt i att mycket av det jag använder datorn till i skolan kan ersättas av en platta. Till och med matlab fanns som Android app, det fungerar väl inte för dom tyngsta simuleringarna och 3D-graferna men det gör å andra sidan inte en laptop heller.

Testa cloudon om du har en Android eller Ipad platta, skapligt nära ett riktigt office måste jag säga!

9. John-Erik

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Nej, det är väl batteriet. Sen har den en touchpad, och två två normala USB-ingångar. Den har ingång för MicroSD och det går alltid att fixa en USB-adapter till MicroSD om man nu inte vill ha tangentbordet. Transformer tf101 har två USB-ingångar på tangentbordet. Bra om du vill läsa ett minne och ladda telefonen. De bluetooth tangentborden som är i form av ett fodral på svenska marknaden finns främst till iPad.

Det är väldigt smidigt att ha dockan. Enkelt och bättre än någon annan lösning.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.