Fråga: Bästa sättet att kalibrera batteriet?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av lassekongo, 22 nov 2011.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Efter flashning till CM 7 har jag fått betydligt sämre batteritid än orootad stock rom. Jag har CM standardkernel. Jag har samma widgets och inställningar på telefonen. Enda skillnaden är egentligen att jag inte har auto brightness utan hela tiden har skärmen på mörkast nu. Och det ska knappast dra mer batteri, eller hur? Jag drar ur laddaren 6.15 på morgonen och telefonen brukar dö kring 20.00 om jag inte laddar den en stund under dagen.

Så nu undrar jag hur man ska kalibrera batteriet på bästa sätt? Hur gjorde ni och blev ni nöjd med er batteritid efteråt? Jag har letat och hittat en hel del guider om hur man kalibrerat batteriet, dock ingen för Galaxy S bara för någon Nexus, Blade och Desire. En del guider säger att man ska wipa battery statistics i CWM och en del säger att det är onödigt. Inatt följde jag en guide för Desire som Swedroid skrivit om: Ladda till 100, dra ur laddaren, stäng av mobilen, ladda en timme till, slå på och stäng av telefonen och ladda ytterligare en timme. Det funkade inte.

Så vilken metod rekommenderar ni?

Kan tillägga att skriva det här meddelandet på Tapatalk drog 4 %. Det tog kanske 5-6 min att skriva...

Last edited: 22 nov 2011
  2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

du behöver aldrig.. aldrig göra annat än att ladda som vanligt och efter några laddningar har den resettat sig självt.. resten är inget annat än placebo-effekt. Batterier fungerar bara på ett sätt. Det som dock är jävligt meckigt på både cm7 och miui är om du återställer en backup... då kan du få riktigt sköna drains...

dvs om du återställer backup + apparnas data typ gamla savegames och systeminställningar osv.. det är som att be om problem.

3. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Ok, konstigt... Jag har ju inte gjort något sådant. Men jag får väl fortsätta ladda som vanligt då. Just nu är batteritiden värdelös så jag skulle ju vilja göra något :)

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ja vill du göra nåt annorlunda så ladda den fullt och hoppa sen ut i recovery och kör en wipe batterystats

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Men hur borde man ladda telefonen? Ladda ur tills telefonen stänger av sig och sedan ladda till 100 % med telefonen avstängd, påslagen men utan användning eller påslagen med användning? Eller ska man inte ladda fullt? Vad rekommenderas?

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det finns en masas roliga teser om det hela men dom är alla bullshit.. du laddar som vanligt och efter några laddningar når den full kapacitet allt annat är bara skitsnack ala fjortis som vanligt ;)

7. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Haha ok :) så jag behöver inte ladda ur det helt heller då? Måste man ladda sammanhängande? Som jag skrev händer det att jag laddar en stund för att den inte ska dö på kvällen av batteribrist. Borde jag sluta med det kanske?

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

nej det är ingen fara... det är inte epa-batterier från 1930 så det går bra iaf.

9. zetar

zetar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Använd telefonen ända tills den stängs av pga strömbrist (ibland kan den stå väldigt länge på låga procenttal pga att kalibreringen inte fungerar). Ladda sedan till hundra procent (hur du gör det spelar ingen roll) = batteriet är kalibrerat.

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har gjort det utan resultat. Den stannade inte på låg nivå utan sjönk lika snabbt som vanligt. Dock har jag bara gjort det en gång så jag kanske borde prova några gånger till. Vad jag tyckte var intressant var att när telefonen dog så gick den inte att slå igång igen. Visst brukar det gå att slå igång den några gånger till ändå?

11. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Batteriet i telefonen mår inte bra av att laddas ur helt, det kan till och med sluta fungera efter att det blivit tömt helt. Så det sitter nog en spärr i telefonen som inte låter den starta. Batteriet skall laddas ofta för att må bäst.
    Kalibraring sker inte av batteriet utan av att telefonen känner av batteriets kapacitet. Rensar man battery stats i cwm så måste telefonen ha ett par laddningar på sig för att känna av när batteriet är fullt tomt osv.

12. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte rensat battery stats i CWM. Några säger att man ska det och några säger att man inte ska det. Jag vet inte hur jag ska göra :) kalibreras batteriet ändå med jämna mellanrum spelar det ju ingen roll men om det bara kalibreras en gång kan det kanske vara bra att göra?

Hur funkar det med kalibreringen? Görs den automatiskt om med jämna mellanrum, eller är det så att telefonen gör det en gång i början och sedan nöjer sig med det och låter det vara? I så fall måste ju de första laddningarna vara väldigt viktiga. Eller är det så att varje laddning lagras i någon fil? Om det är så måste ju laddningarna bli mindre och mindre viktiga. Till slut blir ju en laddning bara en laddning i mängden och då kan den ju inte påverka statistiken så mycket. Är det någon som vet hur det funkar?

13. Alucard-

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

prova att dra in 2.1 så skall du få se på batteritid hehe. Körde det härom dagen och blev helt paff hur bra batteritid jag hade.
    Nä helt allvarligt tror jag inte du kommer lösa ditt batteri problem med en kalibrering. En annan kernel (glitch funkar fint annars är fugumod bra om du undervoltar) eller kanske en total rensning kan hjälpa (genom att första flasha genom odin då). CM7 drar dock mer batteri än stock åtminstone för mig.

14. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag blir nästan sugen... 40 min buss med musik, Tapatalk och lite Tasker. Drog 15%...

Hamnade i bootloop så jag flashade om cm förra veckan. Inget bättre... Cm ska väl vara så lätt som möjligt då man kan ju tycka att det borde vara bra batteritid också. Helst drar jag inte in en ny kernel då jag är för feg. Skulle säkert lyckas med något omöjligt och bricka :)

15. Alucard-

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kernal ar bus enkelt. Du gor på samma via som du flashar cm I cwm. Enda som skiljer är art du kör ett cleaning script först.
    När du la in cm hade du flashat in en orginal rom Med Odin först? Annars kan problemet vara där.

sent with my i9000 running ICS 4.0.1

16. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hur kör jag ett cleaning script? Här följer allt jag har gjort med flashning och problem:
    För två veckor sedan lade jag in cf-root på min då stock 2.3.3. Därefter flashade jag in cm via cwm. Dock försvann mitt IMEI-nummer (det är det jag menar med "lyckas"). Då la jag in Ezbase med EzOdin och lyckades få tillbaka IMEI. Lade in cf-root och flashade cm igen via cwm. Allt funkade bra :)

En vecka senare tyckte jag att det kunde vara lite roligt med en ny font. Jag vill veta vad som händer med min lilla telefon så jag bestämde mig för att göra det själv med root explorer. Detta resulterade i bootloop och den senaste flashningen till cm, via cwm.

Är Ezbase original nog?

17. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    11% drog den i standby från 6.30 till nu. Är det normalt?

18. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

1-1,5% / timme är helt normalt ja.

19. papinho

papinho Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

20. lassekongo