Bästa sättet att rengöra kamera sensorn?

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av Oceanic, 7 dec 2023.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag lämnade in min xiaomi 11 ultra på batteribyte idag, men nämnde även att de förmodligen kommit smuts på kamera sensorn, har haft 2 svarta prickar på bilden hela tiden. Nu när de "rengjort" det har det blivit mycket värre, metoden de använde var tryckluft, vilken metod rekommenderar ni?

Det ska fixa det gratis men är tveksam till om de använder nästa metoden, han nämnde att de finns risker att repa sensorn om han använder en duk.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Helst ska man ha ett sådant här kit om sensorn behöver våttorkas. Använd inte duk på sensorn. Helst vill man bara blåsa, men ibland räcker det inte..

VSGO Sensor Cleaning Rod Kit

Kristy och Oceanic gillar detta.
  3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tack för tipset.

Tror det är tveksamt dom har liknande utrustning.. Känns ju å andra sidan lite fel att jag ska behöva ha med sig en sådant kit.. Men kanske är enda sättet att få det ordentligt gjort...

Ska maila och se om dom kan köpa ett från deras ände så blir det åtminstone momsfritt när dom köper den.

Edit: Noterar nu att det står att det är för system kamera? Men funkar för smartphone sensor också?

4. pacc

pacc Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    415
    Det enda är nog om man kan koppla loss modulen och byta ut.

Linsen är fastlimmad i renrum med ett system för att kontrollera att den är parallell mot sensorn,
    du kan inte bara byta ut den. Trots renrum kan någon plastdel ha partiklar på sig som lossar senare, eller så finns det något hål som släpper in små saker, knappast ut.

Den här killen räddas nog lite av att autofokus iaf kan kompensera lite för om den sedan hamnar på fel avstånd
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://m.youtube.com/watch?v:D3t-mncSJ6w&ved=2ahUKEwjco_T_lf-CAxXsQPEDHawJCoYQwqsBegQIDRAG&usg=AOvVaw3e3ZywmCBi1m08gdHdIRkf
    Men man ska inte underskatta tiden folk i låglöneländer kan lägga ner på att laga saker som inte ska gå att fixa, vad kostar en arbetsdag i Sverige.

Oceanic gillar detta.
  5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 311
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har kollat den där videon nu, jadu det där så ju inte direkt enkelt ut...
    Nu har förvisso de lovat att rengöra sensorn gratis... men jag vet inte om de har räknat med att det ska ta så här lång tid... och vet inte heller om de är tillräckligt duktiga för att lyckas...

Kanske är bättre att köpa en ny kameramodul och övertala dem att sätta in den gratis..

Något de aldrig lyckas med heller är att få limmet att foga ordentligt på ramen... detta är säkert en bidragande orsak till att de kommer in skit i sensorn... Det finns kanske något "orginal lim" som är värt att köpa som funkar bättre...än den "skiten" dom använder... som sagt.. jag har lämnat in telefonen på samma ställe många gånger och är nöjd med snabb service och bra priser genom åren det är bara med mi 11 ultra de aldrig lyckats få limmet att foga ordentligt vid ramen antar att det är en väldigt svår telefon att ha att göra med..

Som tur är är det inte direkt fotosäsong nu... så har endel tid på mig att fixa och eventuellt beställa en ny kamera modul från kina... och eventuellt något limm som funkar bättre..

Något renrum har de inte de sitter i en shopping galleri.. har gnällt på dom förut till och med att de kommer skit på linsen och att de inte torkar av innan de sätter ihop telefonen...