Bästa surfabbonemang utan bindningstid?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Nidhögg, 24 oktober 2013.

1. Nidhögg

Nidhögg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjo!
    Har nyligen flyttat till hus, där föregående ägarna slet bort inkommande telefonkabel vid tillbyggnad 2010..
    Så nu sitter jag och surfar på mobilens abonnemang, 10GB/mån räcker inte långt om det blir lite youtube, onlinespel, match-stream etc..

Så nu skulle jag vilja ha något surfabonnemang till en router, med mycket datatrafik (minst 40-50GB) men utan bindningstid då jag hoppas få ny telefonkabel installerad inom kort.
    Tre´s Maxfart Fri Surf är låst på 24 månader, Tele2´s Bredband 4G Large på 60GB har ingen bindningstid men "endast" 60GB/mån..
    Just nu lutar det åt Tele2, men jag tänkte kolla om det finns alternativ?

Måste jag köpa router är det inga problem, Tele2 har t.ex en router för 1700:-, binder jag mig är den gratis men efter två år har jag då betalat 9576:-, då slantar jag hellre upp för routern direkt..

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du kan teckna bredbandet som 3 erbjuder utan bindningstid också och köpa routern kontant, om du hellre gör så. För att teckna 3Maxfart med 100GB data ringer du in till 3 (020-33 33 33) eller besöker en 3Butik.

Så sett till det, har 3 det mest prisvärda alternativet.

3. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    3 har 3 månaders uppsägningstid och kör i sitt eget nät.
    50 GB 299 kr
    100 GB 399 kr

AIK Mobil har 1 månads uppsägningstid och kör i Telenors nät.
    60 GB, 398 kr

4. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Dra in fiber till kåken?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

5. Nidhögg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tog Tre´s surfpaket 100gb, ganska besviken på hastigheten dock, ~2 mbit/sec på datorn, 6 mbit med mobilen med Tele2..
    Ska fundera på om det är värt det, även om det är mycket data så spelar det ju ingen roll om det går så slött..
    Har Tele2 eget nät, eller går de på Telias?

darkshippo: Vore helt klart ett alternativ, men det är inget draget ut hit konstigt nog, det är trots allt ett litet samhälle med 30+ fastigheter och man har dragit någon mil bort.
    Kanske ingen som tagit tag i det tidigare bara, ska fråga grannarna om de vet nått om det men jag är inte så sugen på att bekosta fiberdragning ca 1 mil själv..

Tittar jag på Tres täckningskarta så ska det finnas 4G upp till 64 mbit / 3G upp till 16 mbit..

Last edited: 30 oktober 2013
  6. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tråkigt att det inte gick snabbare än så. Har du något postnummer, så kan jag kolla upp nätet på din plats och se hur det ser ut med utbyggnad osv i området? Du kan PMa detta. Adress fungerar också bra, men postnummer räcker.

Vilken hårdvara valde du från 3? Modem eller router? Vilken modell?

Telia och Tele2 bygger ut 3G-nätet tillsammans. Från början var det frekvenstillstånd som de använder 3G på 2100MHz Tele2s. Så ska man hårddra det, är det Telia som använder sig av Tele2s 3G-nät. Dock ser det inte ut så, utan de samäger nätet under bolaget Svenska UMTS-nät AB (SUNAB).

Nidhögg gillar detta.
  7. Nidhögg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, jag hade ju inte förväntat mig fiber-hastighet men det hade ju inte skadat med att prestera bättre än min gamla Xperia Ray iallafall.. :)
    Jag köpte ett modem efter förslag från Tre-butiken, ett Huawei E3131.
    Detta är kopplat via förlängningskabel 0.5m till en Dovado Pro som delar ut internet till huset.
    Modemet sitter i fönstret med god sikt utåt, men oavsett om jag har modemet kopplat till Dovadon eller direkt i datorn så blir det samma hastighet.

Jag har dels testat med bredbandskollen, men framförallt genom att ladda ner en linux-dist från SUNET´s FTP. Marginell skillnad mellan dator och router.

PM´ar adress.

8. widdeSGS

widdeSGS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Satsa på Tele2s 4g istället! Där lär du nog få dugliga hastigheter!

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då är det som så att Tele2s 3G-mast är närmare dig än vad 3s är. För 3G 16Mbit/s och 4G 64Mbit/s så befinner du dig precis i utkanten av ett täckningsområde - detta gör att hastigheten blir lägre. Planerad utbyggnad finns dock om 3-4 månader.

Testa att flytta modemet mellan olika fönster och gärna direkt i datorn (om den är bärbar) för att se om du får bättre hastighet åt något av hållen.

10. Moby

Moby Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    402

MINA ENHETER

Vill du inte prova ett 4g-modem? Om du har 4g-täckning lär du ju få helt andra hastigheter. täckningskartan säger ju att du skall ha 4g-täckning hos dig så kan väl vara värt att testa.

11. Nidhögg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mjae, 40 gb skillnad är ju ändå ganska stor skillnad..
    Men det är helt klart ett alternativ :)

Har inte testat att flytta modemet, datorn är inte bärbar men min sambo har en sådan, så ska koppla in den på hennes dator och gå runt och testa lite..
    Men det verkar extremt slött, kan komma upp i 300kB/sec (2.4Mbit/sec) från sunet, men nu försökte jag streama en hockeymatch, ungefär 2-3 sekunder går det, sedan måste den buffra 4 sekunder, gick så i ungefär 3-4 minuter och sedan fick jag "Error - Sorry, your network is to slow to play the video!" :P
    Och då har jag valt lägsta kvalité.
    Kör jag från mobilen går det bra.

Har köpt ett gammalt trähus på 130m² och modemet står i fönstret med fri sikt. Borde väl inte göra sån enorm skillnad om jag går runt med det litegrann?
    Routern som står under datorbordet ger bra wifi i hela huset, så 3g-signalen borde ju inte påverkas så enormt mycket..

Vet du vart masten står? Tänkte om man kan hitta fri sikt åt det hållet och se om det blir bättre.

Fast om det knappt funkar med 3g borde det väl inte funka så himla mycket bättre med 4g, eller? Rimligtvis borde de väl sitta på samma mast, och 3g har väl längre räckvidd?

12. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sett till 4G-masternas placering, står inte Tele2s speciellt mycket mer fördelaktigt. Avståndsskillnaden är inte speciellt stor. Men det kan ju bero på terräng osv.

Den står åt nord/nordväst har jag för mig. Kan inte kolla det just nu - men är ganska säkert på att det var så. Har tyvärr inte exakt position på masten.

Att flytta modemet kan hjälpa, du kan också testa att flytta in modemet mer i ett rum istället för att ha modemet i fönstret - det kan göra så att det blir en mer riktad signalmottagning med modemet. Hjälper ibland.

Det skulle kunna fungera bättre med 4G, men troligtvis gör det inte det. 4G på 800MHz och 3G på 900MHz har liknande täckningsförmåga. Om du kan, kan du ju alltid testa - men troligtvis fungerar det inte så mycket bättre.

Det som kan hjälpa är ju någon typ av antenn, finns ju i olika priser. Om du inskaffar en antenn, bör du ju då också tänka på 4G och skaffa en antenn som klarar av 4G-frekvenserna. :)

Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk