Bästa utvecklingsmobilen?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av nadam, 20 feb 2010.

1. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Om man bara är ute efter att ha en mobil att använda på normalt sätt så väljer man gärna det senaste, snyggaste, snabbaste om man har råd med det, men vad bör man tänka på om man dessutom ska utveckla applikationer?

En nackdel med exempelvis Nexus One är att man kanske utvecklar en app som sedan visar sig inte fungera på (eller fungerar dåligt) på äldre telefoner. Om man istället utvecklar en app för en äldre mobil så är sannolikheten hög att den också kommer fungera på nyare mobiler.

Finns det annat man bör tänka på som utvecklare när man köper mobil?

Och vilken mobil tycker du är bäst för utvecklare?

/Adam

2. kottkrig

kottkrig Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har utvecklat både med en Nexus One och en G1:a och i slutändan tycker jag nästan att det inte spelar någon roll. Nexus One är ju trevlig på så sätt att allt går snabbare (applikationen installeras snabbare och körs snabbare under testning). Olika skärmupplösningar och sådant kan (och bör) man ju ändå kolla i emulatorn så att det fungerar på alla möjliga sådana.

Om det i utvecklingen eller marknadsföringen av appen sen ingår att dema produkten så vill man ju dema på en så flashig mobil som möjligt. :P

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du kan ju alltid använda emulatorn för att testa på äldre Android-versioner. Nackdelen med de äldre telefonerna är ju att du istället blir begränsad i vad du kan testa för typer av apps då dess hårdvara inte har stöd för alla funktioner som de senare.

4. Jovial

Jovial Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Om du ska göra ett spel till Playstation-spel så gör du det ju inte till PS2 för PS2 spel går även att spela på PS3 :P

Skulle satsat på den bästa/nyaste telefonen som din budget stödjer.

5. Loseq

Loseq Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har jag fått något fel för mig nu eller måste mobilen vara rootad för att man ska kunna utveckla på den?

6. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nej, den måste inte vara rootad

7. Loseq

Loseq Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack, misstolkade de dom skrivit om Dev Phone 1.
    Fått debugingen att fungera nu

8. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Nja. De PS3-or som sålts under de senaste åren kan inte spela PS2 spel om jag inte har helt fel.

Det skulle jag också göra, men om man vill utveckla något som skall säljas så brukar man vilja rikta sig till den största målgruppen och då skall man fortfarande göra så att appen fungerar på 1.5 och senare. Om man bara vill göra något kul, och har behov av nyare API:er så kan man utveckla för 2.1, men då kan det ta lite tid innan man når ut till den "breda massan"

9. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Du har inte helt fel, du har helt rätt. ;) I Sverige var det endast 60GB-modellen som var bakåtkompatibel med PS2-spel. Modellen säljs inte längre.

10. xfs

xfs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Skrev ett långt inlägg här precis, men tog bort de innan jag klickade på "Skicka svar".

Nerkortat:
    Testat utveckla på G1, Hero, Acer Liquid och SE X10. Liquiden har jag testat utveckla på med både Android 1.6 och 2.1 eftersom det är den mobil jag har privat.

Anser att de alla har sina fördelar och nackdelar:
    * G1: Tangentbord, lite minne och långsammare beräkningsprestanda. Gör att man "tvingas" anpassa applikationerna till att vara snabba och effektiva p.g.a prestandan. Man kan även enklare anpassa hur appar uppför sig om man använder tangentbordet istället för mjukvarutangentbordet om man vill det. Finns FRUKTANSVÄRT mycket dokumentation och information om man stöter på problem.

* Hero: Bättre beräkningsprestanda än G1 och mer minne. Oerhört vanlig telefon, dock kan man bli lite tillbakahållen i sin kreativitet av skärmupplösningen.

* Liquid: Snabb som attan på respons. Större skärm än ovanstående. Saknar styrkors/styrkula.
    - Android 1.6: Snabbare än 2.1. Riktigt stabilt. Få omstarter och relativt cleant system i botten som inte är så modifierat som herons eller X10'ans.
    - Android 2.1 (Angios läckta rom med updates): Inte lika snabb och stabil, men gör att man kan utveckla 2.1-apps och utnyttja de fördelar där finns i nya api't.

* SE X10 (DEV-mjukvara): Snabb på beräkningar. Dock inte så snabb respons vid app-starts m.m. Större skärm vilket gör att man kan specialanpassa apps lite mer. Saknar sök-knapp. Ostabil, och de drivrutiner vi hade tillgång till fungerade dåligt i x64. Kör även gammal mjukvara (1.6) och därför inte så lätt att göra framtidsanpassade apps (än?).

Slutsats:
    De mobiler jag utvecklat på har alla fördelar och nackdelar. Heron är nog den som är mest "all-round", och där kommer snart 2.1-mjukvara har jag för mig att jag läst. Dock så går det mesta köra via emulatorn om man vill anpassa sin app olika beroende på mjukvara eller hårdvara. Hade jag köpt mobil (för både privat bruk och som utvecklingstelefon) så hade jag köpt N1 just nu, dock anser jag att Liquid med 2.1 fungerar bra för mina ändamål då N1 är för dyr än då och jag redan har en Liquid.

11. asperon

asperon Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Köp en med sense, vanilla funkar i emulatorn, så det är enkelt att testa där, HTC har dock lagt till/ändrart en massa, att ha en telefon med sense är mycket användbart (borde gå att hitta en svensk magic för lite pengar nu när alla ska köpa nästa generation).

12. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Emulatorn kan man ställa in för olika versioner av Android och olika upplösningar. Kan man även emulera hårdvaruprestanda så man ser skillnaden mellan exempelvis G1 och Hero?