Bästa verktyget för att skapa anroidapp?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av rubbestad, 21 jun 2012.

1. rubbestad

rubbestad Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Befinner mig just nu i startgroparna för att skapa min första app baserat på en idé jag haft en längre tid och frågan är vilket verktyg jag skall välja?

Rent spontant har jag tänkte mig Flash Builder 4.6 som bygger på ActionScript3 och dessutom kan skriva till både Android och iOS. Men jag ställer mig frågan om detta valet är rätt eller om någon har något bättre att rekommendera?

Om det är enkelt eller inte spelar ingen roll, är det svårt får jag lära mig, det viktiga är att verktyget jag väljer är kompetent med möjligheter att skapa appar och funktioner som jag vill.

En app jag tänkte jobba med, ingen ny idé i sig, är en ringsignalsapp där användaren lyssnar på ljudklipp och sedan kan välja en signal som standardsignal för inkommande samtal...

Så vad säger ni, är det Flash Builder som gäller eller finns det något bättre?
    Tack på förhand!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 258

MINA ENHETER

rubbestad gillar detta.
  3. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    De enda verktyg jag tycker är användbara för att skapa riktiga appar idag är:
    För Android - Eclipse
    För iOS - Xcode

Största anledningen till mina val är att de kan utnyttja plattformarna helt och utan begränsningar. De verktygen är också de som officiellt stöds av Google och Apple till 100%.
    Visst är det smidigt att bara behöva bygga en app, men varje plattform har sina speciella egenskaper och känsla som måste finnas där för att det ska kännas rätt för användarna.

rubbestad gillar detta.
  4. rubbestad

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

5. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Eclipse är en IDE och den är inte nödvändig för att bygga Androidprogram, äve om det är smidigt.

Det går även fint att använda valfri editor och bygga med "ant", vilket också stödjs av Google. Personligen föredrar jag om det går att bygga med både eclipse och ant, eftersom eclipse är bra för utveckling men man ska helst kunna bygga även utan eclipse.

Adobe Flash Builder vet jag inget om.

6. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Allt annat än nativekod som t.ex java med ADT/Eclipse på android bygger på att det förutsätts att det finns nån sorts plattform installerad på telefonen, t.ex Adobe Flash, för att det ska fungera. Det blir ett "lager" till vilket gör att appen kanske blir lite långsammare än vad den kunnat vara annars. Sen blir det inte alltid riktigt den där rätta native-känslan på appen, det kan gå så illa att deet ser ut som en iphone-app som tagit sig in i androidtelefonen eller vice versa. Jämför med quicktime, safari eller itunes som snurrar på en windowsburk, det ser ut som en liten bit av datorn blivit en mac, och look & feel och ibland även funktionalitet som inte riktigt stämmer med vad som gäller i övriga datorn. Jag håller därför med e7andy, även om nackdelen blir att man får utveckla två appar.

Last edited: 21 jun 2012
    rubbestad gillar detta.
  7. rubbestad

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som ett vettigt argument och vet precis vilken känsla du menar... Får ge mig på Eclipse direkt då. Får för mig att Flash Builder liknar Eclipse så jag borde känna igen mig lite...

8. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Uttrycket nativekod borde bara användas för C/C++ som kompileras till ARM (eller x86) maskinkod. Till detta använder man Android NDK:n.

9. rubbestad

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu måste jag tyvärr meddela att detta är överkurs som jag inte förstår :( "ant"?

10. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Apache Ant är som make men för java. Ant är bra om man vill bygga program utan att använda ett grafiskt program. Men det nog är inget man behöver göra som nybörjare. Men bra att känna till om man får de behoven.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Apache_Ant

När det gäller olika 3:e partsramverk som man kan använda så kan jag tyvärr inte hjälpa till så mycket.

Men ett alternativ att inte glömma bort är möjligheten att göra en webbapp.

11. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Ja åkej då, det kan jag väl hålla med om. Java körs i en virtuell maskin och det kan man också kalla för en plattform eller ett extra lager som jag gnällde om förut. Men javamaskinen finns garanterat där i en androidtelefon (vet inte hur det är med iphone, tror inte det) och "java + android = sant" som bekant.