Bättre apprekommendationer på swedroid

Diskussion i 'Allmänt' startad av exore, 6 apr 2010.

1. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Hej alla android lovers, jag och många andra gillar våra applikationer på våra telefoner och möjligheten att upptäcka nya som man behöver och sådana man inte visste att man saknade.

Idag på forumet har vi en separat tråd för Apprekomendationer:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=12

Men problemet med denna tråd är att den börjar bli oöverskådlig då den är 40 sidar lång och innehåller mer än 800 inlägg. Om man bara surfar runt i den tråden är det svårt att hitta förslagen på bra apps då det förekommer mycket diskussioner mellan alla program förslag, vilket i och för sig är bra. Det har funnits några försök i tråden att sammanfatta en del rekommendationer, men efter några veckor drunknar den posten bland alla andra.

Det postas också många nya trådar som enkelt skulle kunna bevaras om besökaren orkade titta igenom den tråden.

Mitt förslag är att medlemmarna här på swedroid hjälper till att underlätta för användare att hitta nya applikationer. Ett förslag skulle kunna vara att editera mannybs första post i rekommendationstråden med jämna mellanrum. Ett annat förslag förslag är att man skulle kunna samla förslag och recensioner i wiki:n, detta är naturligtvis bra hur community synpunkt då alla kan enkelt lägga till sina förslag. Men ett problem som jag ser det är att många nya användare har lite svårt att hitta till wiki:n.

Det jag tycker låter intressant är att man har en ny del av sidan dedikerad till program och programrekommendationer. Den skulle tex kunna finnas en länk direkt från huvudsidan eller en länk från forumet. På den delen av sidan skulle man kunna samla recensioner och rekommendationer av program och om man gör den mer synlig hittar förhoppningsvis mer nya användare också dit. Det skulle också vara möjligt att integrera det med tanken om "swedroid market".
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6887

Hur mycket information som skall finnas där får väl tiden visa, men det skulle också mer kunna vara en kort beskrivning om vissa applikationer och sedan tex länka vidare till http://www.androlib.com/ eller http://www.cyrket.com för mer information. Men eftersom många svenska android användare verkar söka sig hit, så tycker jag att det kan vara en värdefull informationskälla.

Vad tror ni om detta och kom gärna era förslag och synpunkter.

Last edited: 6 apr 2010
  2. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Finns en applikations sida i wiki:n kanske skulle gå att länka till den från startsidan.

3. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Oj, den hade jag missat faktiskt. :o
    Det skulle kunna vara någonting att bygga vidare på.

4. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja den har ju inte så mycket info om varje app och som du sa så verkar det vara svårt för många nya på swedroid att hitta wiki:n

5. roxer2b

roxer2b Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kanske ha en forumdel just specifikt och enbart för apprekommendationer?
    Iofs finns ju apps&spel, men den gigantiska tråden vittnar ju om ett större behov än bara en tråd.

6. mickes

mickes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Som newbee både på android och apps så skulle jag uppskatta topplistor/betygssystem då det är svårt att skilja ut vad som rekommenderas av en eller två entusiastiska användare eller en app som är mer eller mindre standard för de flesta.

7. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

vem skulle sätta betygen??
    kommer ju bli högst subjektivt.
    för betyg skulle jag helt enkelt kolla www.androlib.com

8. mickes

mickes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Den svenska eliten naturligvis! Dvs. användarna på detta form. :)
    Jag vet inte om det spelar någon roll men det kan väl vara bra med fokus på de lokala svenska behoven/förutsättningarna?

9. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Tycker idén är väldigt bra och ett enkelt sätt att hitta appar som är relevanta för oss svenskar skulle nog vara väldigt uppskattat.

Det behöver ju självklar inte vara just svenska appar men så som Market är idag finns det väldigt mycket appar som är helt ointressant för de flesta av oss.

10. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Om man har en sida med eller något likande med detaljerad information om applikationen så tror jag nya användare kan få ett bra grepp om appen. Så för betyg tror jag kanske att det är enklare att länka till androidlib eller direkt inkorporera den informationen på sidan. Men Topplistor är både ett effektivt och roligt sätt att få upp ögonen för apps och android tror jag.

Market känns väldigt svårmanövrerat idag om man inte vet exakt vad man söker efter. Jag tycker der är mycket svårt att bara söka i marketen efter en app inom en viss kategori, säg om man tex skulle vilja ha en bra antecknings app eller väder widget. Bara att man inte kan sortera apparna som finns i listan är riktigt dumt. Det gör att man alltid letar på externa källor som tex här på Swedroid.

Det finns också vissa "svenska" synvinklar och behov man skulle kunna tillfredsställa med mer information här på swedroid.

Last edited: 7 apr 2010
  11. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Jag håller med om allt!

Men det skulle räcka med att den som har första posten uppdaterar den med de bästa apparna tycker jag.

Sen kan man i den första posten länka till ett ämne som handlar om den sortens appar t.ex.

12. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det skulle ju bli ett hundarbete för den som har första posten. Klart mycket bättre att använda wikin instället. Men jag tycker iden om en lista där man kan rösta är klart bättre.

Lite typ som ett eget forum där man kan rösta vilken post som ska ligga först. Betyget på appen kan vara 1-5 där det endast är dom 30 senaste dagarna som gäller.

13. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Här kommer en bump, det finns fortfarande mycket att göra på den här saken.

Men en sak som vore bra att göra och som kan underlätta ifall man enkelt vill hitta material på huvudsidan om applikationer är att ha en egen kategori som heter applikationer för artiklar. Förnärvarande finns det endast mjukvara och där blandas information om allt ifrån spekulationer om kommande android versioner till flash vara eller inte vara på android plattformen.

Detta gör det lite svårt om man specifikt söker på "kategori" basis efter artiklar skrivna om applikationer. Och det känns också relevant med tanke på att det börjat dyka upp en del applikations recensioner. Och om man sedan gör något på wiki:n om applikationer så vore det bra med en egen kategori så man enklare kan länka till sådant material.

14. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Tänkte bara upplysa om att förändringar är på g för att reda upp det kaos som just nu är appsektionen.
    Ska definitivt läsa igenom ditt förslag igen och se om det är bättre än dem idéer vi har pratat om nu.
    Är så rörigt där just nu att jag inte orkat ens börja ta tag i att rensa :)
    ska ge mig på det i helgen med en termos kaffe och en livstidsförbrukning Dextrosol