Bättre batteri tid med Advanced task killer pro

Diskussion i 'Applikationer' startad av bergsby, 20 jun 2010.

1. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Uppfattar att min batteritid blev bättre då jag gick från free med reklam till Pro utan...Någon mer som uppfattar det så? är detta fallet bland fler apps med reklam?

2. swipe

swipe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan nog ligga något i det eftersom man hela tiden kopplar upp sig mot någon reklamspridande server?!

3. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Finns det några tester som bevisligen visar a t t det fungerar med task-killers? Jag har inte sett någon, tills dess tror jag allt som heter task-killers är båg och bluff. Konservativ som jag är.

5. bergsby

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Innan körde jag free varienten och vid 13:00 tiden va jag nere mot 80% batteri. ligger fortfarande på 100% jag har märkt en markant skilnad,

6. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Task-killers motarbetar Android så i bästa fall så gör dom ingen nytta och i värsta fall så gör dom telefonen instabil, hindrar viktiga funktioner och försämrar batteritiden.

Om batteritiden blir bättre när du byter task-killer är det kanske ett tecken på att du borde skippa task-killers helt och hållet.

7. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

slutade köra med en TK efter testat en period utan TK .. påverkade inte prestandan men luren kändes stabilare över lag (ie inga fler system processer som råkas dumpa osv) och batteriet kändes som det låg på normal förbrukning (ie inga processer som loopas av och på i TK osv)

Så prova en vecka utan och se hur det känns, se upp för placebo effekten bara ;)

EDIT:
    kolla in:
    http://android-developers.blogspot.com/2010/04/multitasking-android-way.html

speciellt sektionen om "When does an application "stop"?!"

Last edited: 21 jun 2010
  8. bergsby

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

gillar att kunna stänga av Internet och annan skit. drar de inte extra mycket om de ligger i bakgrunden?

9. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    :eek: Åh fan....är det DU som håller på med det.
    Kan du sluta, det är så störigt!
    Jag troddde det var 3g-buggen på min N1 när det i själva verket är du som stänger av och sätter på Internet lite som du vill....

10. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Det som ligger i minnet drar inget. Det ligger där för att du snabbare ska få åtkomst till ditt program. Det finns många trådar om detta... Sök och du skall finna.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

11. bergsby

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nöp en app som jag gjort. Den Obama vill köpa loss.

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Folk kommer alltid köra med taskkillers. Jag tycker nästan att Android-användare som kör task killers är snudd på lika slöa som en iPhone-köpare ;)

Android är utvecklat så smutt att man inte behöver stänga av program själv. Det är lite av det häftiga med Android.

13. blitz

blitz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag körde stenhårt på taskkillers i början av min android värld, nu startar jag bara upp den och stänger de program som jag väldigt sällan använder. Oftast händer detta bara efter omstart av telefonen så massa skit jag bara inte har orkat att avinstallera är igång.

14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Task-killers verkar vara bluff. Det är som om jag går in i aktivitetshanteraren på datorn stup i kvarten och stänger av tjänster där, på min nya dator.
    Jag har efter hard reset inte installerat någon task-killer, telefonen snurrar på hur bra som helst.

15. BinabiQ

BinabiQ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Körde även jag stenhårt med taskkillers i början, men efter lite läsning så skippade jag det när jag gjorde en hard reset. Ser ärligt talat INGEN som helst skillnad i batteri-användning eller hastighet. Så låt android sköta programmen själv, det gör den så bra.

16. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Det är bara att googla så hittar ni hur mycket information som helst om varför en taskkiller är onödig!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

17. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Folk stökar ner sitt system med antistökprogram. I onödan.

18. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det var då märkvärdigt att det ska behöva vara så mycket myter om det här.

19. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Beror väl på att det är lättare att installera en task killer än att hitta vilka buggiga program man har installerade som orsakar batteri och prestanda problem. Sen blir det väl inte enklare att många av de inbyggda programmen i tex HTC Hero är de som framför allt drar ner prestanda och batteritid om man inte dödar dem med jämna mellanrum.

Tur att Heron är lättrootad så att man enkelt kan bytta till standard Android och slippa de problemen iaf. :)

20. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

I Androids barndom (läs förra året) fanns det inte bara ett problem med begränsad hårdvara. Apparna som kom då kunde också ställa till problem genom att hålla telefonen vaken 24/7 och de låg och körde kod i bakgrunden fullständigt i onödan. Kombinera detta med att många användare är vana att själva behöva stänga av appar och program och efterfrågan på task-killers är född.

Nu har Android vuxit upp och de flesta utvecklare har lärt sig hur man ska skriva appar som följer standard och inte ligger och kör i bakgrunden. Många appar har dessutom en avstängningsfunktion nu så task-killers är onödiga.

Det enda problemet som finns kvar är den begränsade hårdvaran med för lite RAM på en del telefoner. Androids inbyggda processhanterar börjar frigöra minne när det bara finns 24MB ledigt och eftersom de flesta appar använder ~20MB är det för lite. Nästan jämt måste det frigöras minne innan en app kan startas och även om det går fort så det segar ner och gör att responsen inte blir vad man önskar.

Man kommer aldrig få slut på minne men för att det ska flyta bättre så behövs det på vissa telefoner lite mer ledigt minne. Kör man rootat så fixar man det lätt genom en app som trimmar Androids inbyggda processhantering. Då kan man få det att fungera perfekt.

För dom som inte har rootat har man bara ett alternativ och det är att manuellt stänga av appar för att lämna lite mer ledigt minne. Bästa sättet att göra det är att backa sig ur apparna eller använda sig av avstängningsfunktionen om sådan finns.

Att använda sig av autokill-funktioner är däremot en väldigt dålig lösning eftersom du inte har full koll på när och vilka appar som stängs. Du vet inte heller vilka som används eftersom en app kan starta andra appar för att låna funktioner. Om en app som behövs hela tiden stängs ner av en task-killer så kommer den behöva startas igen och antingen håller det på så i all evighet eller så krashar appen. I vilket fall som helst så är det nästan bara nackdelar med att använda task-killers och man bör undvika dom.

Många problem med Androidtelefoner orsakas av task-killers och vill du ha en stabil telefon som funkar så skippa task-killers