Diskussion: Baksida av plast?

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Phukkitt, 8 feb 2014.

1. Phukkitt

Phukkitt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

2. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Det är ju splitterskyddet därbak som är plastigt, Under är det glas

3. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag tror du missförstår. Kollade du videon? Baksidan ser ut att flexa lite väl mycket när han tar loss den. Sony kör ju med Dragontrail-glas, så jämför flexibiliteten med deras demo: https://www.youtube.com/watch?v=WpbOoQpwAFs

Där belastar de glaset med 60kg för att få det att flexa så pass lite, tror knappas han lyckades åstadkomma sådan belastning när han tog bort baksidan i den ryska videon. Plus att de som gjort videon skriver i sin blogg att baksidan är av plast, iaf enligt han som citerades i inlägget jag länkade samt om jag tolkar google translates översättning rätt: "The back cover it, unlike large models, not glass, and plastic."

Någon som kan ryska får gärna kommentera vad som sägs/skrivs. :)

4. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm.... det är vad jag känner till endast en video som hävdar att bakstycket är plast. Har faktiskt inte hittat någon annan som hävdar detta. De flesta hävdar däremot glas, så tror att majoriteten måste ju ha rätt här, eller? Men visst har också varit lite förvirrade tack vare just den video som du just nämde.

5. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Well, den videon är det enda jag sett ännu där någon faktiskt tagit isär luren, allt annat verkar ju bara vara spekulation.

Vad gäller Sony så är deras whitepaper så vitt jag vet det enda stället de skrivit något om baksidan, överallt annars har de bara nämnt att skärmen är av glas.

Jämför skillnaderna i beskrivningen för vanliga Z1:
    ...mot hur de skriver för Z1 Compact:
    Nu verkar de även ha uppdaterat det stycket i sitt whitepaper från "Both the front and back are made of durable tempered glass" till "The front side of the phone is made of durable tempered glass" så de följer samma linje där som på produktsidan, vilket man ju inte kan tolka som annat än att baksidan inte är av glas utan texten råkade komma med när de kopierade och klistrade från vanliga Z1's whitepaper.

Se denna post för länkar etc: http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=50154316&postcount=9

Last edited: 23 mar 2014
  6. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm... intressant. Men de säger ju faktiskt inget alls om bakstycket. Så plast är ju en spekulation oxå.

7. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Sant, men man kan ju p.g.a. det ovan vara ganska säker på att den inte är av glas och metall är den definitivt inte så då återstår ju inte mycket andra alternativ än plast. :)

8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Personligen bryr jag mig verkligen inte.

Jag tycker att det är, om något, bättre att det är plast som ger skenet av glas än att det är riktigt glas där bak. Plast håller mycket bättre för stötar och olyckshändelser än vad glas gör.

Och att kräva något av Sony? Fjomperier och girighet. Det kan inte ha mindre med telefonens funktion eller utseende att göra.

Isengard gillar detta.
  9. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jo jag såg videon, Men jag bryr mig faktiskt inte om det är glas eller plast :P det känns bra och det är huvudsaken!
    Att vi sen ska kräva att få något låter lite löjligt.. Det gör ju inte telefonen sämre direkt om det nu vore plast, Som DirkDiggler säger

Last edited: 8 feb 2014
  10. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Håller med. Det spar väl in några gram på vikten också. :)

11. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag tycker också att det är bättre om det är plast, mindre risk att det går sönder är alltid bra, dock är ju då frågan om det verkligen sitter något lättrepat splitterskydd där bak eller om det i själva verket bara är en lättrepad plastbaksida?

Jag sa aldrig något om att kräva något, men jag tycker det är dålig stil om de försöker ge sken av att telefonen är mer "premium" än vad den verkligen är, eftersom det ju är falsk marknadsföring och riktigt oetiskt enligt mig. Och även om du och jag inte störs så mycket av att baksidan är i plast så lär det ju finnas de som tycker att det är en viktig grej, och om Sony "råkat" lura folk så bör de sköta det snyggt genom att be om ursäkt och alternativt erbjuda någon form av kompensation till de som känner sig lurade istället för att göra en fuling och sedan sopa under mattan.

Jag tycker iaf definitivt inte att vi ska låta sånt här gå obemärkt förbi, för varje liten sak de kommer undan med så kommer de försöka något värre nästa gång och så fortsätter det så.

Så om jag säljer kudde dyrt till dig och säger att det minsann är premium med äkta handplockat dun och tar betalt för det (premium vettu, smakar det så kostar det osv), skulle du då inte bli lite småsur på mig när du får reda på att det bara var fake-dun i kudden som du betalade så mycket för, även om den känns nästan exakt lika bra som om det hade varit äkta? Bara ett exempel, men jag hoppas du förstår min poäng. Att som säljare bete sig så är inte ok.
    Sen sa jag som sagt aldrig något om att kräva något. Dock tycker jag nästan att man kan kräva en ursäkt iaf när de fular sig så.

Last edited: 8 feb 2014
    Desert Rat gillar detta.
  12. Desert Rat

Desert Rat Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Med tanke på hur lätt det var att få av splitterskyddet i fram, men oavsett hur mycket jag har pillat på baksidan så är även jag osäker på om det verkligen sitter ett skydd på baksidan. Vilket är synd isf, för den repades snabbt :P

Skickat från min D5503 via Tapatalk

13. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Men om man kollar på kameralampan så ser det ut som det är något plast ovanför.. annars hade man ju känt utbuktningen av lampan :) och Jag som har en gul Z1C ser något som ser ut som reflektioner under plasten.. kan det vara splitterplasten som reflekterar ner ljus på glaset/plasten eller vad det nu än är?

14. Sallis

Sallis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Vänta va? Är det splitterskydd på baksidan?
    Har lyckats på något konstigt sätt att få en riktigt ful repa där bak trots skydd/pendadiskt skötsel.

15. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har inte vågat ta av skyddsfilmen på min ännu (väntar på att få hem repskydd först) så det är lite suddigt, men jag tycker det ser ut som att lampan sitter under hela baksidan, d.v.s. att de helt enkelt inte målat den just där lampan är. Det behöver inte sitta något på för att reflektera tillbaks ljuset, själva ytorna på plasten (även glas) räcker för att reflektera tillbaks.

Tycker det är kul att du säger att din är gul när det är meningen att den ska vara limefärgad... :P
    Har inte sett någon annan än min egna vita i verkligheten, bara bilder, men är den verkligen mycket åt det gula hållet?

16. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jaha... nu är ju min baksida ful och repig så det blir att beställa hem ett skal som döljer det ;)

Hehe ja den är ju gul! Jag fattar inte varför den kallas lime... den är ju Neongul!

17. Keelhauled

Keelhauled Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    275
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Då var det bekräftat från Sony att baksidan på Z1 compact är plast och inte glas!

Z1C plastic.jpg

18. Isengard

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Och vart är beviset för att den här Viktor jobbar för Sony? ;)

19. Keelhauled

Keelhauled Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    275
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

Det här kanske hjälper. Sony chatt 3.jpg

20. Vidur

Vidur Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Personligen så tycker jag att plast är bättre, tvekade lite till att köpa den då det var sagt att det var glas, men efter en provtur på Tph så fick de bli en ändå. Glas spricker och med dubbla glasskiva så är det dubbel risk. Plast kan iofs få repor men det kan jag leva med, trotts allt ett arbetsverktyg.

Skickat från min D5503 via Tapatalk