Band 20, hur mycket behövs det?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av FlashTec, 12 aug 2015.

1. FlashTec

FlashTec Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej,

Kanske är en skum fråga men hur mycket saknar man egentligen band 20 på 4G.

Sitter och kollar lite på en kina telefon och band 20 tycks vara en sällsynhet.

Idag har jag en Samsung Galaxy S2 med telia kontantkort. Bor på landet med 3G täckning, ibland något bristfälligt. Kommer jag vinna något på att skaffa en telefon som kan ta in band 20 jämfört med att fortsätta använda 3G. Använder wifi för data hemma.

Utsäkta om grammatiken sket sig totalt här, lite trött i skallen för tillfället :-)

2. Crown

Crown Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @FlashTec@FlashTec Telia kör med band 20 utanför storstäder, så finns 4G där du bor så lär du enbart få in det med en telefon som klarar band 20 dessvärre.

3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Band 20 (800MHz) används framförallt för täckning utanför städerna. Men även inne i städerna för bättre inomhustäckning.
    Så har du inte band 20 kan du för det mesta glömma 4G utanför städerna och kommer att ha sämre 4G-täckning inomhus.

jnsson gillar detta.
  4. FlashTec

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tackar för svar.

Om man ser det till rent kvalitetsmässigt på samtal och sånt så klarar jag mig hyfsat redan idag på 3G. Känner inget större behov av att använda 4G för datatrafik då jag har wifi både hemma och på jobbet och kan knappt komma ihåg senast när jag använde datatrafik utanför det. Men om man säger täckningsmässigt, skulle det bli bättre av 4G tror ni? Alltså då jämfört med 3G.

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det varierar naturligtvis beroende på operatör och plats. Men efter vad jag hört finns det platser med tidigare rätt dålig 3G-täckning där operatörerna istället nu satsar direkt på 4G istället. Så det finns platser där 4G-täckningen är bättre än 3G-täckningen.

jnsson gillar detta.
  6. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Fortfarande är det väl så att alla samtal går över 2G/3G då ingen operatör börjat med VoLTE (samtal över 4G) mer än för tester. Men har du god 3G-täckning så lär du inte märka någon skillnad, 4G är ju främst för just datatrafik. Telia väntas släppa VoLTE nästa år enligt följande artikel, http://telekomidag.se/telia-planerar-slappa-volte-nasta-ar/.

Täckningsmässigt så kan det vara bättre men beror ju på var masterna sitter etc. Band 20 är 800mhz och signalerna räcker längre än 2100mhz som 3G använder. Nu har väl Telia börjat eller skall börja köra 3G på 900mhz och då är skillnaden mindre även om 4G på 800mhz har något bättre yttäckning.

7. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Jag skulle nog säga så här: Om du köper en mobil utan band 20 så får du se det som en bonus om det finns 4G-täckning. Är du nöjd med 2G och 3G idag så blir det ju fortfarande bättre täckning.

Fråga dig själv om du är nöjd med täckningen du har idag eller om du skulle vilja dra nytta av 4G på landsbygden.

8. FlashTec

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Men då kanske det räcker om en blivande mobil har band 7 (2600MHz) för 4G och att man istället kollar efter 900MHz för 3G. Är det i såna fall gsm 900 eller wcdma 900?

Helt sjukt egentligen att man idag 2015 kan hitta ställen mitt i landet där mottagning knappt existerar, jag menar man kan ju liksom ha kontakt med folk på månen :-)

9. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

WCDMA 900 är 3G 900.

Det är naturligtvis bra om den har det, men avsaknad av band 20 LTE är en stor nackdel hur man än vänder på det. Om nackdelen är så stor att det motiverar att avstå köp kan bara du svara på. Räkna med samma täckning som en 3G-mobil ungefär.

10. Crown

Mottagna gillanden:
    1 211
    Operatör:
    Vimla

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    @FlashTec@FlashTec en annan aspekt att tänka på är även att utbyggnad kan ske av antingen 3G 900mhz eller 4G 800mhz där du bor. Stöder inte din telefon det som byggs ut så får du ju inte ta del av den bättre täckningen.

Så först och främst skulle jag säga att du får bestämma dig ifall du är nöjd med täckningen du har idag. Om du är det så skulle jag säga att du kan köra på och köpa. Är du inte helt nöjd så se till att köpa en telefon med 3G 900mhz samt 4G 800mhz.

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia och Tre bygger 3G 900 och 4G 800 på från samma stationer. Hos Tre innebär det att 3G 900 finns överallt där 4G 800 finns. Hos Telia innebär det att inom några månader så kommer 3G 900 finnas där 4G 800 finns.

12. randomkontot

randomkontot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Lite mindre träd och berg mellan oss och månen än mellan dig och masten dock.. :)

13. FlashTec

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Och då är det wcdma 900 (eller hur det stavas) vi pratar om?

14. FlashTec

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Iofs sant men som exempel bor farsan typ max 3 km från en mast och får knappt 3G, tror jag fick 3G uppe vid skorsten och en bit ut på gården :-)

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3G 900 är alltså samma sak som WCDMA 900, samt UMTS 900.

Det är inte speciellt konstigt, egentligen. Så många saker som påverkar. Antalet användare, hur antennerna är riktade osv. Går att bo väldigt nära en mast - men inte få speciellt bra täckning ändå. Speciellt vid högre frekvenser.

16. FlashTec

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jo det är riktningen som skiter sig i det här fallet. Han bor granne med en gubbe som jobbat med att bygga 3G nät i mellanöstern eller nåt sånt som har varit ut och kollat på masten och hade telia vridit lite på den då merparten går ut över havet så hade dom kunnat ha riktigt bra mottagning men då telia inte ser någon lönsamhet i området så vägrar dom göra något. Tekniken finns ju men sverige är ju rätt efter när det kommer till teknik till medborgarna :-)

17. ambassaden

ambassaden Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

MINA ENHETER

Operatör:
    3, Telia
    Trodde det bara var Tre som byggde 3G på 900 MHz? Jag har haft 3 pga att de har haft överlägsen täckning utanför städerna (!)

18. egon79

egon79 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Nja, en sanning med modifikation... Norr om t ex Avesta är ju Tre inget alternativ ifall du inte håller dig till en Europaväg hela tiden. Men det är klart, större delen av Sveriges befolkning bor och rör sig ju söder om nämnda stad och då fungerar väl säkert Tre okej.

jnsson gillar detta.
  19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej, inte längre. Tidigare var det endast 3 som gjorde det.

Det är inte en sanning med modifikation. Tidigare var 3 den enda operatörerna Sverige som byggde 3G på 900MHz. Nu har däremot Telia börjat med det också.

Tele2 och Telenor har inte 3G på 900MHz.

Gällande täckningen så är det ju individuellt. Men 3 har idag fortfarande det största 3G-nätet i Sverige, med flest antal master. Hur det ser ut om några månader låter jag vara osagt. :) Med detta sagt, så betyder det ju inte automatiskt att 3 har bäst samtalstäckning eller 4G-täckning - utan det är just 3G-täckningen.

20. egon79

egon79 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Oj, lite otydligt med citeringen där, jag menade detta när jag citerade och sa att det var en sanning med modifikation: " Jag har haft 3 pga att de har haft överlägsen täckning utanför städerna (!)"

Jag vet att Telia bygger 3G på 900 Mhz i rasande fart :cool: