Bank authorization number?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 5 jul 2013.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag håller på att bli smått galen. Jag har lagt en beställning på en vara från USA (griffintechnology.com) och nu kräver de ett bank auktoriseringsnummer för att bekräfta att jag är kortinnehavaren. Jag betalade med Visa och beloppet är reserverat. Jag gick till min bank och frågade om detta så kallade bank auktoriseringsnummer men de menar att detta är något företaget borde ha.

Företaget har mycket riktigt denna information men jag måste uppge det för bekräfta att jag är kortinnehavaren (tydligen har de denna policy för minska ett ökat bedrägeri). Jag har Forex bank och var inne två gånger och blev uppringd en gång utan någon framgång. Någon som råkat ut för liknande? Vad ska jag säga så banken fattar? Kan inte begripa varför det ska vara så jävla svårt!

2. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Säg som det är, att du måste ha det för att deras policy ser ut så alternativt prata med någon högre upp?

3. Droid55

Droid55 Guest

De sa också att jag kunde ringa för bekräfta min information men jag har tyvärr kontantkort (kan inte ringa utlandssamtal).

4. Droid55

Droid55 Guest

Sist frågade Forex om de skulle häva reserverat belopp. De påstod även att företaget kanske har ett sådant system för att de INTE accepterar internationella beställningar, men jag VET att de accepterar internationella beställningar. Sverige fanns med som valalternativ och det finns dessutom möjlighet att välja "international shipping". Det framgår ganska klart och tydligt att de accepterar internationella beställningar (frågade även via mail där de bekräftade att de mycket riktigt accepterar internationella beställningar). Ändå ringde Forex "back office" men det betyder kanske inget? Jag ska försöka ta mig till Forex imorgon igen för ett sista försök. Aldrig att jag trodde att det skulle vara så här omständigt...

5. Droid55

Droid55 Guest

Ringde Forex kundservice istället. Tydligen erbjuder de inte denna tjänst som heter Visa Secure, så jag kan inte göra vissa köpa som denna. Suck. Dags att byta bank IGEN?

6. Droid55

Droid55 Guest

Vilken lättnad, Griffin valde att göra ett undantag och godkände min beställning så den borde skickas idag.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kan förstå att det är skönt för dig, men vad visade du för bekräftelse till dem? Tjatade du bara? Känns lite osäkert om någon nu skulle få sitt kort scammat att de inte följer rutiner.

8. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    USA-butiker kör med en massa efterblivet trams som att man ska scanna dittan och dattan och skicka in (eller faxa!). Sen är USPS också ganska kasst, därför köper man helst från Asien istället...

I den moderna världen är det helt onödigt, om butiken blir blåst med ett Forex-kort för att Forex inte har Visa 3D Secure (eller vad det nu heter), så är det Forex som får betala. Så att börja tjafsa om något som i alla fall europeiska kunder inte har tillgång till är bara löjligt.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

OK, säkerhet är bara efterblivet och trams för alla kortutfärdare vill givetvis alltid bara betala ut pengar...

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

10. Droid55

Droid55 Guest

Jag berättade att jag hade varit i kontakt med min bank och att de inte hade något sådant nummer. Sedan frågade jag vad jag skulle bekräfta för information om jag istället ringde men de svarade att de inte kunde berätta vad de skulle ställa för frågor. Sen sa personen att hen hade varit i kontakt med sin chef som gav klartecken att låta min beställning gå igenom - för den här gången. Vad det baserades på vet jag faktiskt inte. Jag fick sen bekräftat att det mycket riktigt var Verified by Visa som de använder sig av (vilket jag efter mitt sista samtal med Forex fick veta att min bank inte erbjöd).

11. Droid55

Droid55 Guest

Efterblivet trams? Jag tycker inte att det är fel att använda Verified by Visa om det minskar bedrägeri.

Vad är kasst med USPS? Jag har beställt från USA en gång tidigare och har inte upplevt problem med USPS.

Jag upplever det mindre seriöst att beställa från Asien eftersom de oftast gör kopior och är dåliga på engelska. Finns säkert undantag. Jag beställer som regel alltid från företaget som tillverkar produkten. I de fall företaget inte säljer direkt till kund så ser jag till att kontrollera med företaget att jag köper från en auktoriserad återförsäljare, för försäkra mig om att jag köper original.

Tydligen finns det svenska banker som erbjuder Verified by Visa. Vet inte om det är samma sak som Visa 3D Secure.

12. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Säg till när du vet skillnaden på säkerhet och säkerhetsteater.

Fast nu använder man ju inte Verified by VISA utan något eget hemkok som uppenbart inte fungerar.

När en butik använder Verified by VISA ska en av två saker ske:

A) Kortutfärdaren har Verified by VISA och du får skriva in din hemliga kod.

B) Kortutfärdaren har inte Verified by VISA och då är det kortutfärdaren och/eller VISAs problem om det blir bedrägerier.

det finns inget extra alternativ C) som innebär att man ska ringa upp någon bank eller scanna "your driver's license" eller något annat skit som de ändå inte är kvalificerade att avgöra om den är falsk eller inte.

USPS är dyrt och ineffektivt. Kommer ihåg när jag fick ett paket skickat express och det snurrade runt två veckor i USA innan det lämnade landet. När samma skickades från Hongkong tog det tre dagar tills jag hade paketet. Men rent allmänt tar det längre tid och är dyrare än från Asien.

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Lustigt, men lev i tron att alla utfärdare bara kastar iväg pengar för det är roligt.

14. Droid55

Droid55 Guest

Jo, de använder sig av Verified by Visa.

Jag uppfattade det som att de inte visste om jag var ansluten eller inte till Verified by Visa. De verkade även tro att jag kan vara ansluten till Verified by Visa även om min bank inte är det, men av vad jag kan läsa mig till på Visas hemsida så måste kortutfärdaren erbjuda tjänsten för att jag ska kunna ansluta till tjänsten.

Dyrt? Kanske det. Å andra sidan är det ju en lång resväg. Jag kan ju inte jämföra fraktkostnaden med fraktkostnaden inom Sverige. Självklart mer jämförbart med Asien, men det är många faktorer som spelar roll. Hittills har Asien inte haft något av intresse för mig.

Jag kontrollerar alltid fraktkostnaden för räkna ut slutsumman och på så sätt få reda på om det är prisvärt att importera eller inte (sen tillkommer moms och ev. tull). Jag har beställt en gång tidigare från USA och då var jag i kontakt med säljaren som gav mig nedsatt pris när jag förklarade att den skulle till Sverige.

Vad det gäller leveranstiden måste jag säga att det kan gå snabbare att få något levererat från Tyskland än inom Sverige... Asien har jag aldrig beställt ifrån men jag blev väldigt överraskad när jag beställde ifrån Tyskland. Snabbt som attan gick det.