Bankappar och säkerhet?

Diskussion i 'Applikationer' startad av lassekongo, 24 nov 2011.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Hur säkra är egentligen alla bankappar på Market? En Android är ju mer eller mindre som en dator, fast ofta utan anitvirus. Jag tror inte det är så många som går omkring med säkerhetsdosan i fickan. Jag tror att de flesta använder sig av personlig kod istället. Vi har ofta en hel hög med appar installerade som har alla möjliga olika behörigheter. Vi har romar o.s.v.

Hur kan vi veta att inte någon annan app stjäl inloggningsuppgifter? Personlig kod känns ju inte så säkert. En rom måste ju kunna ta del av inloggningsuppgifterna? Det är ju hela systemet som skickar och tar emot information från bankerna.

Så vad tror ni om säkerheten i de här apparna? Vågar man använda dem?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 202

MINA ENHETER

Nu vet jag inte vilken bank du har. Men med Nordea så är det enda som någon kan göra med min kod att flytta pengar mellan mina konton och se hur mycket pengar jag har.

Det gör inget enligt mig. Inte för jag tror de gör det men möjligheterna finns som sagt. I alla fall för ROMs, att en annan app skulle lyssna på trafiken kan jag ej uttala mig om just nu.

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Nä, att någon flyttar pengar mellan ens konton gör ju inte så mycket. Men det är ju inte roligt att veta att de loggat in med dina uppgifter. Tänk dig att någon gör inbrott i ditt hus. De flyttar möblerna men stjäl ingenting. Det skulle inte heller vara så roligt :)

Men romar skulle alltså kunna komma över uppgifterna?

4. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    ROMarna, inte mer än något annat, kan sätta pengar på att appen tar in informationen och krypterar den innan den skickar den och keylogger funkar inte direkt i android om det inte är så att appen använder en annan app för input eller att de loggar vart på touchen du trycker sedan ROMs plockas isär dagligen av andra på forumen och moddas, tror folk skulle hitta något sådant ganska snabbt.
    Handelsbanken t.ex. uppdaterade ju just sin app med random knapper, det tror jag mer har att göra med att man inte ska kunna köra en app som försöker med brute force attacker (dvs testar alla möjliga kombiantioner) mer än risken att någon loggar vad du gör.

Säkerheten allmänt för bank grejer och annat online suger (det finns alltid hål i säkerheten) men när det kommer till kritan så risken att någon ska gå på just dig är extremt liten och det är nog mycket större risk för att du råkar ut för att någon snor ditt kredit/bank-korts nummer och köper något online eller så än att de tar sig in i ditt bankkonto.