BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 019
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror inte det är Bank-ID utan er bank. Jag har aldrig fått ett sånt krav. Dock så har min telefon inte NFC stöd. Det är din bank som sätter kraven gällande NFC.
     
  2. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Källa på detta? Såvitt jag ser är det BankID själva som gör detta, som iofs ägs av alla banker om jag minns rätt....
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 575
    Mottagna gillanden:
    1 125

    MINA ENHETER

    För mig var det mycket enkelt. Som Nordisk medborgare söker man hos Länstyrelsen där man bor, inte Migrationsverket. Jag hadde iofs då bott i Sverige i 20 år.
    Hur det är att som svensk att bli norsk medborgare vet jag inte, men jag vet att det kom ett rätt så förenklad regelverk inom Norden för några år sedan.

    Medborgarskap
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 019
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När man aktiverar t.ex. fingeravtryck i appen så står det att det är upp till din bank när fingeravtryck kan användas. När jag hade Handelsbanken så kunde jag inte använda fingeravtryck för signering (iallafall inte när jag swishade) utan behövde använda kod medans hos Länsförsäkringar så kan jag använda fingeravtryck. Så det är mycket upp till din bank vad de vill stödja. Som sagt så har jag aldrig fått krav på NFC vid köp/större köp
     
  5. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Right så du baserar ditt uttalande på din erfarenhet från fingeravtryck. Det är okej.

    Såvitt det ser ut just nu då, för jag tror inte vi varesig läst eller sett det sista om BankID vs NFC-ID:

    1) Vid nytecknande så kan det komma att krävas NFC-ID. Nytecknande är samma sak som nyinstallation på ex en mobil när t.ex. ens gamla mobil gått sönder / tappats bort / blivit stulen eller liknande - dvs man inte har tillgång till sitt gamla Mobila Bank-ID. Exakt vart gränsen går för krav på NFC-ID är döljt i himlen, och ingen vet hur det ser ut idag - det enda jag vet är att SHB gav ett goda-yxskaft svar på mina frågor. Så dom vet inte i vilket fall.

    2) Om det är tal om förnyande av Mobilt Bank-ID på SAMMA enhet så bör detta gå utan NFC-ID.

    3) Om man har Mobilt Bank-ID installerat på annan device, dvs man har minst två av det tre möjliga samtidiga aktiva Mobila Bank-ID certifikaten nedladdade, så kan man troligen managera det hela från sin andra/tredje installation. Jag har gjort det för ett år sedan, så jag vet att det går - men det var före NFC-ID, men såvitt jag kan bedömma från det jag just nu känner till så skall det gå att klara sig utan NFC_ID (om man använder bank appen och inte loggar in på web banken....).

    Det kommer säkert mera kurvbollar i ämnet, som sagt jag tror inte detta är det senaste eller sista.

    I grunden är det bra att man kräver NFC-ID vid nyinstallation - det borde sätta stopp för Tjuv & Rackarspel.

    Sist då detta med beloppsgräns: Det kan vara bank unikt antagligen - men SHB vägrar svara på vad som menas.

    Från BankIDs egna supportsida kan man läsa:
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    29 019
    Mottagna gillanden:
    18 454
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos den bank jag använder så är det följande: Så länge man har loggat in med mobilt bank-id så behöver man inte verifiera sig med NFC när man hämtar hem ett nytt mobil bank-id (på annan telefon, kan jag verifiera att det går att göra hos Länsförsäkringar Stockholm), men detta kanske också skiljer sig mellan banker. Hos den bank jag använder behöver det inte göras via app utan går även via web banken. Testat detta under våren/sommaren i år hos LF Stockholm.
     
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    1 564
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag installera två helt nya mobila BankID på min reparerade P7P samt på min gamla M5 Huawei-platta för någon månad sedan. Var inga problem med SHB men krävdes bankdosa med deras ID-kort, och tillkopplad sladd till dator. Senare har jag provat att skapa via annat mobilt BankID på annan enhet, då krävdes inget annat än att skanna QR-koden.

    Jag kan ha max 3 samtidiga mobila BankID, men minns inte om det är SHB eller BankID som har den begränsningen.

    Inte sett ett ord om NFC under dessa processer.
     
  8. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 515
    Mottagna gillanden:
    1 824

    MINA ENHETER

    Gällande de nya säkerhetskraven, såsom NFC, så är även min uppfattning att respektive bank får styra detta. Bank-ID på deras webbsida ger väl bara allmän information, som inte är anpassad efter varje enskild bank. Jag skulle tro att NFC-kravet kan styras av algoritmer, dvs när banken upptäcker att det är något som sticker ut med ett försök att skapa ett nytt Bank-ID (till exempel att det sker från en ny enhet) så kanske algoritmen triggas och kräver NFC. Så bara för att man en gång gjort på ett visst sätt, så skulle jag inte lita på att det är samma sak nästa gång.

    Att bo i Sverige och kunna bli norsk medborgare bara sådär, från dag 1 vid inflytt till Norge, utan koppling till landet eller ens ha bott i Norge, skulle ju vara ganska udda. Tycker åtminstone jag.
    Det geobjork åsyftade var ju att processen att bli medborgare är förenklad om en nordisk medborgare bor i ett annat nordiskt land, vilket är ett sant påstående. Att endast behöva bo två år i Norge, och sen i princip vara garanterad ett norskt medborgarskap, är ju en rejäl förenkling jämfört med processen för andra grupper.
    I Sverige kan en nordisk medborgare göra en "anmälan" (istället för "ansökan") och få svenskt medborgarskap, under liknande förutsättningar, det med två år typ. Bara den lilla detaljen, anmälan istället för ansökan, är ju en rejäl skillnad.

    Nu har ditt problem redan löst sig, men jag tänkte inflika att nationellt id-kort utfärdat av Polismyndigheten kräver att man är svensk medborgare, precis som för pass. Dvs endast svenska medborgare kan få svenskt pass eller nationellt id-kort (enda undantaget är väl det som kallas främlingspass, men det är något annat). Om du besökte polisstationen och ville få nationellt id-kort INNAN du blivit svensk medborgare, så hade det inte gått oavsett vilken slags id-handling du haft med dig.

    Annars håller jag med om påståendena i tråden. Det finns många nationaliteter som är folkbokförda i Sverige, men som inte är medborgare här, och således inte kan använda NFC-verifiering i BankID med ett pass eller nationellt ID. För den gruppen kommer detta innebära problem. En lösning hade varit att t.ex. Skatteverkets ID-kort haft en liknande NFC-komponent (vilket det kanske redan har?) som BankID valt att godta också.
     
    geobjork gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 575
    Mottagna gillanden:
    1 125

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer som du säger. Jag upptäckte plötsligt att jag var i färd med att bli utan giltigt ID i Sverige vid att mitt norska pass var i färd med att gå ut. Utan att vara påläst tog jag mitt norska pass och åkte till polisen för att ansöka om Nationellt id. Fick då upplyst om att norskt pass inte var giltigt som ID vid ansökan, och jag var tvungen att vara svensk medborgare. Gissa min panik! Jag hadde då uppfattning om att det kunde ta flera år att få sv.mbgrskap, men det visade sig gälla mbrg.are från utanför Norden. Tog mig som nämd sex veckor. Oj vilken fördel att bli medborgare av det landet där man är folkbokförd!

    Har bott i lite olika länder, bla fem år Mellanöstern och USA i 15 år. Kände folk i båda som hadde problem med ID, och deras liv var en mardröm. Saudi och Iraq var det direkt i finkan om man blev kollat på gatan. Nog inte lika illa i Sverige, men dock jätteobekvämt.
     
  10. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    394
    Fick precis följande meddelande från Skandia:
    Tidigare har jag bara behövt skanna passet vid aktivering av mitt första BankID. Men för att förnya eller lägga till på en ny enhet har det innan räckt att signera med ett befintligt Mobilt BankID.
     
  11. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 691
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Bankdosa bör väl fungera till en ny enhet
     
  12. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    394
    Mig veterligen erbjuder inte Skandia bankdosa. Möjligt att de gjort det innan jag blev kund dock...
     
  13. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 342
    Mottagna gillanden:
    1 285

    MINA ENHETER

  14. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 310
    Mottagna gillanden:
    2 436

    MINA ENHETER

    Idiotiskt, det är väl inte att skaffa bankid som osäkert.
    Det är bankerna slappa säkerhetsregler vid användning som är fel...
     
  15. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 192
    Mottagna gillanden:
    1 169
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Det här gör att iPads som saknar NFC kommer inte vara möjligt att använda BankID på. Freja+ har redan kravet att läsa av chippet på passet samt ett krav att ta en bild på dig själv och sen får någon titta på bilden och först då är du verifierad.
     
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 192
    Mottagna gillanden:
    1 169
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    du kan få ett plastkort med engångskoder.
     
  17. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

  18. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Samma sak gäller Android tablets, ingen som jag vet har NFC - inte ens de senaste såvitt jag noterat. Jag kan ha fel, men skulle inte tro det...

    Den som vill köra på en platta, skapar sig möjligheten genom att logga in på en enhet med mobilt-bank-id och hoppas att det räcker för att skjuta ut ett nytt mobilt bank id till plattan kanske? Men framförallt förläng redan innan de slår till?
     
  19. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 192
    Mottagna gillanden:
    1 169
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag lyckades skapa ett nytt mobilt BankID igår, inget krav på NFC eller dylikt. Det här kommer ju göra det himla svårt för bedragare att ”lura” till sig ett nytt BankID.
     
  20. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 691
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Ok,har Swedbank.