När min far loggar in på din bank så får han en uppmaning om att han ska byta kod till bank id,är det verkligen riktigt eller är han hackad?
Spontant låter det väldigt märkligt. Mer info vore ju trevligt, vad är det som säger att han ska byta kod? Är de BankID eller är det banken ? Jag tycker nog du bör titta på telefonen, eller låta nån annan om du inte har möjlighet att göra det fysiskt.
La in nytt bank id men det kommer nytt meddelande igen, undra om han mobil är för gammal? Han har en iphone se med version 1741
Om det är BankID i sig som säger att koden måste uppdateras så är det väl bara att göra, klart värt att kolla upp dock för jag har aldrig varit med om det själv. Å andra sidan så byter folk här i forumet telefon ofta vilket brukar betyda att man måste tar ut ett nytt BankID. Under Inställningar i appen kan man också se hur länge nuvarande licens(?)/token(?)/certifikat(kanske bästa ordet) är giltigt.
[Tråden tog visst fart efter ditt svar på morgon - satt å skrev på ett svar.] Om den första uppgiften stämde, vilket så klart inte behöver vara fallet, ofta är frågor lite vaga just för att informationen främst initialt är knapphändig (det sagt, vi har alla ibland suttit på i princip all info och inte funnit en lösning eller support), om uppmaning att byta kod så har det förstås inget med version på appen att göra, (kan ju förstås handla om bankid cert. som precis är på väg att gå ut, men ni hade testat med nytt bankid). Det sagt, de höjer givetvis versionskraven även på iOS, och har gjort, nu i juni är det dags igen, dock till iOS 13. Men det är fortfarande lite vagt i kanterna med information; var meddelandet så som det beskrevs initialt, och kom exakt samma tillbaka efter nytt BankID på bank nr. 2? Banker brukar ha någon form av support som kan svara på frågor kring just BankID.
Kom exakt likadant meddelande,han har varit på banken men där kunde dom inte hjälpa honom,jag får ringa supporten helt enkelt
Det får man väl utgå ifrån, även om vagt beskrivit. BankID i sig använder man ju till att logga in lite precis varsomhelst, så det var nog inte just situationen logga in på bank som gav upphov till meddelandet (även om det är det viktigaste stället att logga in/signera på för de flesta). (Många har ju mer än en bank och kan välja vilken de vill ska utfärda ett bankid, så det är ju förstås bra, om man vill testa.)
Anledningen till att jag frågade var för att BankID kanske kräver att man förnyar sin säkerhetskod med jämna mellanrum och där av att man får upp förfrågan. Att certifikatet endast är giltigt en viss period vet jag. Dock så har jag aldrig fått upp det då jag ändå bytt telefon eller av annan anledning begärt ett nytt BankID. Och inte heller om att jag uppdaterar säkerhetskoden. Och om man nu skaffat en ny bank och begärt ett BankID certifikat så har man då också återställt räknaren för säkerhetskoden. Så har inget med att logga in på bank i sig, men istället om utfärdandet av BankID.
Du får gärna använda citat-knappen så blir det lättare för den du svara att se när du gjort det. Plus att det är lättare att följa konversationen då man ser vem du svarar. Vet du hur många tecken koden är på? Dock borde BankID klaga om det vore något sådant i samband med att man väljer ny kod.
Nej samma, ej fått, men har inte bytt vansinnigt många gånger. Jo, givetvis. Det förstod jag, men uppfattade att du tolkade det så, när svaret var "har bytt bank" och du frågade om också skaffat nytt bankid där. Därav beskrivning. Bra tänkt, det finns ju ganska många utfärdare, och om de kan t.ex. ha olika giltighetstid, så kanske en del skärper sådana krav. Å andra sidan brukar dessa, om de uppdaterats, redan presenteras när man skapar säkerhetskoden.
För mobilt BankID tror jag det är minimum sex (6) tecken. Men ovanstående väcker ju frågan: om man får samma meddelande, uppmaning (om vi nu vet att det var exakt samma meddelande - det första kanske inte uppfattades helt, inte helt ovanligt, men antar att det testades mer än gång, innan test med nytt, utfärdat av annan bank) från två olika banker, varav i det ena fallet är ett nyligen utfärdat, så blir ju den gemensamma nämnaren den aktuella mobilen och programvaran på den.
Tycker ändå allt låter väldigt konstigt, ingen på forumet verkar kännas vid att ha råkat ut för detta. Jag har haft samma sex siffriga kod sedan jag skaffade BankID för 100 år sedan. Om ni nu valde samma siffror igen kan ju inte det vara problemet, till råga på allt så har han bytt bank och skaffat ett nytt BankID och får samma meddelande igen. Skulle det dyka upp igen så hade det varit bra om vi kunde få se en bild på meddelandet. Jag har som sagt aldrig hört om att det ska finnas ett krav på att koden ska bytas ut på ett tidsintervall.