Banverket -kommer mitt tåg i tid app?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Hixx, 14 aug 2009.

1. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Last edited by a moderator: 23 feb 2010
  2. mrmozart

mrmozart Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

På vilket sätt använder du applikationen?

3. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Pendlar ju med tåg varje dag.
    Man väljer station, sen väljer man tåget man skall åka med, och då får man upp tågets rutt och när det skall komma till stationen och om det kommit i tid. Så jag har ett hum om mitt tåg kommer i tid innan jag beger mej ner till stationen.

4. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag är ny här och sedan 36 h ny android ägare :D HTC hero, jag kan inget om programmering men tycker det är väldigt intressant, och skulle gärna lära mig.
    Tycker det är helt klart en intressant app. jag pendlar inte med tåg, utan cyklar mest. Tyckte inlägget om cykelreseplaneraren lät väldigt spännande för egen del, men skulle gärna se ett helt paket för olika färdmedel.

För de som kan programera så vore det väl topp om det gick att inkludera 'allt', det kanske blir för mycket och för tungrott, jag vet inte.

Vägverket har en ganska utförlig sida som inkluderar vägnät och kollektivtrafik, oklar med om ev. avikelser ingår dock
    Läget på vägarna

Vägverkets info verkar komma från ResRobot som drivs av Samtrafiken, kanske kan vara något för den som kan, och är intresserad att knåpa ihop en app.

Jag hjälper gärna till i den mån jag kan

Hadet

5. r0bber

r0bber Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

En idé kan ju vara att programmet själv söker upp vilken station som är närmast mha gps eller dylikt, vad vet jag... kommer nog dessvärre ej att använda den i första taget.. men om man ska åka tåg kan det ju vara bra att ha

6. JoakimE

JoakimE Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Som sidonotis, bara så du vet, att även om tåget är sent, och Banverket presenterar en ny beräknad tid, så är det inte garanterat att denna stämmer bara för det, tåget kan både komma och gå före denna beräknade tiden, något att tänka på så du inte förlitar dig alltför mycket på förseningsberäkningar ;)

Och för någon intresserad programmerare kan man hämta aktuell information från HTML-sida genom följande adress, http://www3.banverket.se/trafikinfo...icSituationTrain.aspx?JF=7&train=20090816,234 där 20090816 är datum och 234 är tågnummer (händelsevis det tåg jag skall köra idag...)

// Joakim, lokförare till yrket, och som också skulle uppskatta en sådan applikation.