Bara jag som är trött på all låtsasrasism?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Tobby, 14 dec 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nu blir jag så där jävla irriterad igen. Ännu en gång ska saker som har varit en del av Sverige hur länge som helst censureras. All denna låtsasrasism som jag valt att kalla det. Bara jag som reagerar på idiotin?

Några exempel:

Negerboll är rasistiskt - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10383949.ab
    Frisör i slöja? - http://www.nationell.nu/2012/04/25/...m-i-burka-tvingas-betala-27-500-i-skadestand/
    Astrid Lindgren, rasist - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13899222.ab

Och naturligtvis det senaste tillskottet: Kalle Anka censureras - http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15933831.ab

Vad fan är det för fel på det här jävla landet? Våra diskrimineringslagar är ju för fan lika vrickade som USAs patentlagar.

Jättesmidigt att springa runt och bli kränkt hela tiden ju. Snabba, enkla pengar.

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Censurera Kalle Anka? Vad är det för jävla skämt? Jag blir allvarligt jävligt lack på nissarna som "tycker till" om allt detta.

Barn svälter i Afrika och vi bekymrar oss över en negerdocka på en tokgammal jultradition? Snacka om att lägga tid och pengar på helt fel saker.

Edit: Neger är ju också ett fult ord kom jag på! Jag minns när jag var yngre, då hade Montana Cans sprayfärgen "Negro black". Undrar hur dom skulle reagera om dom såg det?

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag håller med till fullo! Jag är så förbannat trött på det här! Förbannade PK-idioter! Jag blev arg när en 10-åring inte fick vara pepparkaksgubbe, men det där med att censurera Kalle Anka tar fan priset i idioti!

Varför ska allt ses som rasistiskt och stötande? Tar mörkhyade ens åt sig eller är det bara PK-idioter som vill få oss att tro det?

4. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Förstår mig fan inte på det heller. Och om det är något som skapar främlingsfientlighet så är det väl för fan sånt här. Vem fan är det som ska anpassa sig? De som kommer hit eller alla andra?

Få saker som kan göra mig så irriterad som sån här skit. Bara trams. Blir så jävla provocerad.

5. Androidfantast

Androidfantast Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det gnälldes till och med att Kina-puffarna från Fazer skulle ändra logga pga. det var en kinesliknande figur på påsen. Om det är någonting man ska censurera så borde det vara Schwarzkopf, "svartskalle".

Last edited: 14 dec 2012
  6. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Just det, det hade jag glömt. Schwarzkopf har jag också tänkt på. Tycker defnitivt inte det bör ändra eller censureras, men märkligt att ingen lipat om det.

Blev sur som fan och min första reaktion var att ladda ner Kalle Ankas jul från förra året :P

7. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag tycker inte heller det ska censureras men Schwarzkopf är ju nästan så racistiskt som det bara kan bli. :)

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tar kineser åt sig åt våra kinapuffgodisar? tar svarta åt sig åt leksaksdockor i en gammal serie från 30-talet?

Jag tror bannemig inte det ska jag säga dig. Jag tror det är PK-idioter (politiker, etc) som tar åt sig. De är rädda för att väcka anstöt. Just därför de är idioter.

Jag tänker inte sluta kalla negerboll för negerboll, t.ex.

9. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Tycker inte det är rasistiskt, men "rasistiskt" kan jag hålla med om. Märk citationstecknena

10. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det var tydligen någon kines som klagade på puffarna och skapade den här hysterin. Ska svenskarna börja klaga på Kalles Kaviar? :)

11. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Inte en jävel som bryr sig, men alla är rädda för det.

Märke något riktigt intressant sist jag kollade på Efterlyst. De går aldrig ut med hudfärg som del av signalementet. De vill ha hjälp att hitta en kille som t.ex. misshandlat och våldtagit, men det har inte tillräckligt hög prioritet att de kan berätta vad han har för färg. Tittade genom hela programmet. Inte en enda gång. De har inte med när vitten beskriver det och de kommenterar det inte tillsammans med ålder och klädsel när de visar bilder från säkerhetskameror.

När jag väl märkt det blev jag nästan illamående. Frågade även på deras FB-sida om de var så rädda för rasiststämpeln att de undanhöll bevis. Fick inget svar, men ca 5 gillningar på ett par sekunder.

Jo, men om en person räcker så har jag en hel lista med saker som provocerar mig. Var ansöker jag om skadestånd?

12. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Leif GW försökte ta upp detta i efterlyst. Se här: :)
    http://www.youtube.com/watch?v=IPhe3IWe6r4

13. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

14. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

De enda som är hysteriska över det här är ni, killar.

15. Tobby

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Kul att vi roar dig, men har du lust att utveckla det? Att bara skriva det utan att förklara är lite lågstadievarning.

16. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Detta verkar engagera er väldigt mycket. Själv upprör det mig inte alls att kalla ett bakverk för chokladboll. Jag drar inte judeskämt heller, och blir inte upprörd över att det inte är ok, fast det var det på trettiotalet.

17. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Håller med. Varför hetsa upp sig? Tycker också att det mesta är löjligt, förutom att använda ordet neger som i mina öron har en väldigt negativ och nedsättande klang (ja, jag vet att det betyder svart..) men vissa ord och namn har en viss negativ laddning.

Att bannlysa Tintin och liknande är ju idiotiskt, men de som pysslar med sånt blir ju snabbt nedtagna på jorden och det skapas en debatt som förhoppningsvis mynnar ut i att folk får någon form av ökad medvetenhet i dessa frågor.

Men att hetsa upp sig över allt och frenetiskt försvara sina negerbollar är i mina ögon nästan lika dumt som att förbjuda pepparkaksgubbar.. Tiderna, värderingarna och språket förändras. Tur är väl det :-)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

18. Androidfantast

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är bara det att det har gått för långt, precis som patentstriderna mellan Apple och Samsung. :)

19. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag tycker ärligt talat att lagar, förbud och censur är ett destruktivt sätt att bekämpa något man själv tycker dåligt. Det är istället bättre att föregå med bra exempel.

20. Sneaky

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag skulle önska att det gick att diskutera vad som är rasistiskt och vad som inte är det på ett sansat sätt. Tyvärr blir tonläget snabbt väldigt uppskruvat och det är många både till höger och vänster som vill göra hönan till en fjäder. Den här artikeln tyckte jag sa något vettigt i frågan:

http://hd.se/mer/2012/12/11/jag-ar-redo-for-ugnen/

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.