Bara tre röda blinkningar?

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by DanielMalmgren, Oct 10, 2010.

1. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hmmm... Fick i torsdags tillbaka min Mini från reparation. Bra. Då var den ju inte stendöd längre. Höll två dagar.

Nu har jag nya symptom. När jag trycker på power-knappen (vare sig jag bara trycker till eller trycker och håller inne) så blinkar lysdioden rött tre gånger. Sätter jag telefonen på laddning så blinkar lysdioden rött ungefär varannan sekund. I övrigt inga levnadstecken från telefonen.

Har testat allt jag kan komma på. Plocka ur sim och sd. Lufta batterikabeln en stund. Ingenting verkar funka. Någon som har några bra idéer åt mig den här gången?

Trodde verkligen på den här telefonen. Är nu grymt besviken på att jag valde SE, detta var sista gången. Telefonen funkar bra när den funkar, men man måste ju kunna lita på den...

/Daniel

2. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Hände mig innan med. Stoppade i laddaren så tog det 30 sek så startade telefonen.

3. Gempressarn

Gempressarn Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Usch, verkar som om du fått ett riktigt måndagsexemplar... har inga tips till dig tyvärr :(

4. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Tja, kan ju vara värt att testa en långladdning. Har nu gått ett par minuter utan att det har hänt någonting, men jag låter det väl ligga och ser om det händer någonting...

/Daniel

5. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu får du rätta mig om jag har fel...
    Men förra ggr den dog så hade du den på tills telen stängde av?
    Var det så även denna ggr?
    Vet du vad dom gjorde med telen när den var inne sist?
    Om du har möjlighet att mäta batteriet och se hur många volt du har i det?
    Du ska ha ca 3,3-3,7 volt kvar i batteriet när telen har stängt av sig automatiskt, har du lägre än så så klarar inte telen av att stänga av när det blir för låg volt på batteriet.
    OCH OM ett lipobatteri går under 3 volt så är det i princip ett förstört batteri som inte går att ladda upp igen.

För att försöka göra det mera lättförståerligt..
    Om telefonen låter volten i batteriet bli för låg (under 3 volt) så är det stor risk att batteriet är förstört och att laddaren inte klarar av att ladda.

Ta reda på vad dom gjort, har dom bytt batteri som var trasigt så be dom att verkligen kolla så att telen stänger ner när den ska!

6. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Hihi... Efter 20 minuters laddning så verkar telefonen vara levande igen. Visst är det väl märkligt att man börjar skruva isär sin telefon hellre än att lägga den på laddning. Fast å andra sidan så hjälpte inte laddning förra gången den var död.

Tack för att du fick mig på rätt väg i varje fall Rina!

/Daniel

7. =MAVIA=

=MAVIA= Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu ska jag delge ett trick som hjälpte mig när jag hade problem att få igång min lur. Har tidigare skrivit om detta i annan tråd. Kan vara bra att ha i minnet. Innan senaste uppdatering .174 så ville inte min lur starta med mitt Parlino simkort. Den bara vibrerade eller blinkade till kort när man tryckte på Power. För att få den att boota om så fick jag hålla inne "tillbaka-knappen" och koppla in den via USB-uttag i en dator tills gröna LED:n tändes (Samma procedur som vid uppdatering av luren). Sen var det bara att plugga ur och starta luren. Simsalabim så startade luren som den skulle.

8. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    De va så lite så :D

9. DanielMalmgren

MINA ENHETER

Aha. Tack för förklaringen! Har aldrig fått riktigt klart för mig hur det där med batterier funkar. Så nästa gång telefonen dummar sig ska jag inte bara koppla loss batteriet utan även plocka fram voltmetern :)

Att få ur reparatören vad de gjorde med telefonen verkar vara kört. Det står ju att de bara uppgraderade firmware. Detta är ju uppenbarligen inte hela sanningen. Dels hade jag redan senaste firmware. Dels var ju telefonen tvärdöd, det är inte lätt att uppgradera någon firmware då.

/Daniel

10. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kul att man har kunnat glädja någon med dom få kunskaper man besitter.:eek:

Kan skvallra lite att jag i samband med en test av några E-bay batterier till minipro som jag håller på med ska förklara lite bättre hur LiPo/LiIo batterier fungerar, om nu någon är intreserad vill säga?:scared:

11. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Självklart intresserad, mer kunskap är alltid bra