Barcode scanner med geotagging?

Diskussion i 'Applikationer' startad av kallemyran, 12 maj 2011.

1. kallemyran

kallemyran Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Jag är säker på att detta finns någonstans men jag har gått i depå vad det gäller googlandet.

Jag är på jakt efter en barcode scanner app som dessutom har en koppling till GPS:en så att jag kan få in en geotaggning på var själva scanningen ägt rum.
    Det jag vill göra är alltså att få ut data dels från Barcoden/QR dels kunna visa var den finns med geotaggen och dels kunna visa när scanningen skedde.
    Jag har försökt hitta genom Djungeln av träffar som har med QRcoder med geotagging info i själva koden men det vill jag inte ha. Hänger ni med på vad jag menar. F*n jag är så trött så jag kan inte tänka klart.

"men du kan ju bara ta ett foto med geotagg" hörde jag någon säga...
    Jag kan bara säga att det tror jag inte att jag får.. så har jag inte sagt för mycket ;)

det finns ju proffesionella system som vaktbolag har men då blir det ett system till på jobbet och då får jag ett utbrott

2. uncoloured

uncoloured Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Vad är du ute efter? Ska själva taggen innehålla någon övrig information eller vill du bara veta att en person varit på plats?

3. kallemyran

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Egentligen bara att någon varit på plats. Informationen i QR skall bara vara information som skall underlätta rapporteringen för den som tar emot meddelandet om att personen varit på plats.

4. uncoloured

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har iaf inte sett någon QR-scanner som rapporterar VAR scanningen skett.

Den allra enklaste lösningen är ju att bädda in ett mail eller SMS i QR, som då skickas när man scannar. Men det är ju inga problem att skicka ett sånt själv när man vet hur det ser ut, även om man inte är där.

Ett annat alternativ är att bädda in adressen till en websida som i sin tur begär ut positionsdata från telefonen och rapporterar den. Prova t.ex. maps.google.com i telefonens browser.

Ett tredje alternativ är att göra en app som kan scanna koder och hämta positionsdata själv...

kallemyran gillar detta.
  5. kallemyran

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Tack för insiktsfull info.

Idéen om att bädda in ett e-mail är bra och det kommer jag att försöka implementera.

Det är just problemet med att man kan kopiera QR och scanna från andra platser som jag vill minska

Ditt andra alternativ med att låta en sida fråga om pos är intressant men då är jag rädd att det måste göras internt om jag skall kunna sälja idén.

Det sista alternativet är det mest tilltalande. Tyvärr fungerar jag bara som idékläckare och har inte tillräcklig kunskap själv. Dock ger detta vatten på min kvarn när jag skall driva internt att vi skulle spara pengar om vi hadde en kodknackare internt som kunde hjälpa till med smarta lösningar nu när vi fattat beslut om att fler inom företaget skall köra android-lurar.
    Tack så mycket för din input.

Last edited: 13 maj 2011
  6. uncoloured

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Det är lugnt. Säg till om du vill ha hjälp med att ta fram någon POC eller liknande, låter som flera roliga projekt :)