Barnsäker Xperia x8

Discussion in 'Xperia X8' started by Göteborg, Dec 25, 2010.

1. Göteborg

Göteborg Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Min son, 10 år, har fått en xperia x8. Jag vill inte att han ska kunna surfa eller ladda ner något till sin telefon annata än så han är hemma - på vårt stationära trådlösa nätverk. Vill absolut inte att det ska gå in datatrafik som hamnar på telefonräkningen. Hur ställer jag in telefonen? Vad är skillnad på wi-fi och annat? Om jag ställer in mitt nätverk hemma, som jag antar är ett wi-fi, och laddar ner en applikation, är jag säker på att denna nedladdning då inte hamnar på telefonräkningen? Jag är osäker på hur dethär med datatrafik fungerar. Mvh

2. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kika under
    Settings-->Wireless & networks--> Mobile networks

Där ska det finnas en kryssruta, "Data traffic" som du kan använda för att stänga av datatrafiken.

3. martin3

martin3 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja just det, glömde en sak: Innan du installerar för mycket så kan det vara bra att ta en titt under Settings-->About phone, så telefonen har senaste versionen av operativsystemet (firmware), v2.1. En del telefoner säljs fortfarande med version 1.6 förinstallerade.

Telefonen växlar automatisk mellan 3G mobilnät och wifi för datatrafik, om wifi finns så används det i första hand. Om du stänger av datatrafiken via mobilnätet (se ovan) så kommer du bara kunna surfa när wifi finns. Enbart datatrafik som sker över mobilnätet kommer på mobilräkningen.

För att hålla koll så att inte sonen råkar aktivera datatrafiken igen så kan du alltid installera en dataräknare, tex appen "netCounter". Då ser du hur mycket wifi respektive mobilnätet används. Lycka till!

4. Göteborg

MINA ENHETER

Tack martin3!

... att du tog dig tid. Jag ska fånga upp barnet i farten, ta mobilen utan att han märker det (svårt) och försöka följa dina instruktioner. Så kanske jag börjar förstå skillnaden på det ena och det andra. Annars hänger jag snart här igen:)

5. Buzz

Buzz Android Medlem

MINA ENHETER

Går det inte att ringa telebolaget och sätta en spärr på abonnemanget så att det inte går att surfa för mer än X kr?

6. Göteborg

MINA ENHETER

Det familjeabbonemang som vi har hos telenor erbjuder skickar endast en varningssignal när en viss summa överskrids, men man kan fortsätta ladda ner ändå. Tyvärr. Men jag ska kolla upp med telenor igen faktiskt.

7. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Man kan ringa operatören och be dom stänga av datatrafik, då kan du va 100 på att den inte ligger och drar pengar.
    Så gjorde jag när jag åkte till USA i sommras.
    Dock har jag 3, ser inte varför telenor inte skulle kunna göra det