Barometer-app

Diskussion i 'Applikationer' startad av KoktGrus, 16 dec 2011.

1. KoktGrus

KoktGrus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då flera enheter fått barometersensorer (bland annat min GN) undrar jag om någon känner till någon barometerapp? Hittade en, den talar om trycket, men jag vill gärna ha datan presenterad så man förstår den (som en hederlig gammal barometer) :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

2. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har till min SE Active kört med Barograph som är bra.
    Den ritar upp lufttrycket över tid i en graf så att man ser tryckändringarna över tiden förutom det numeriska nuvärdet. Det gör den mycket användbar till väderprognoser då man ser trender tydligt och det finns även en varning som går att ställa in för oväder som går att konfigurera.

Det andra som är bra med den är att man kan ställa in höjden man befinner sig på antingen manuellt där du känner till rätt höjd eller via gps som dock brukar kunna visa mer fel i höjdled.

Detta behöver man göra om man verkligen vill veta rätt lufttryck där man befinner sig då det alltid anges som lufttryck vid havsytan även om du bor på en högre belägen plats.

Därför behöver värdet korrigeras med hänsyn till höjden då lufttrycket avtar med höjden annars så visar barometern ett för lågt värde på högre nivåer än havsytans än det meteorologiskt korrekta värdet som omräknats till havsytans referensnivå(0m)

Det finns också en enklare app som heter Barometer HD som ser ut som en vanlig barometer med visare, fast den mäter det okorrigerade absolutvärdet som bara är rätt just vid havsytan och har ingen barograf som den första har.

Visserligen har Barographappen en liten bugg just på SE Active att genvägen i hörnen försvinner så man får dra dit den igen vid omstart av telefonen,men det kan jag leva med då det tar 5s att göra.

En vanlig höjdmätare för flygplan är i princip en barometer som visar höjden istället för lufttrycket(som tas utanför planet,inuti gör tryckkabinen att det annars blir fel höjd) och har därför ett inställningsreglage där man ställer in rätt lufttryck för flygplatsen.(på hög höjd används ett standard värde för att alla flygplan ska få rätt höjd inbördes istället).

Detta är för att trycket (och därmed höjden som visas) ändras när vädret växlar så hade man det inte så så skulle höjdmätaren ett flygplan som startat i ett lågtryck visa en annan höjd än för det som startat i ett högtryck när de möts på vägen och kanske orsaka en olycka . Det är därför man har ett standardvärde när man kommer upp över en viss höjd så att alla flygplanens höjdmätare ska visa samma höjd i samma område. Och när man sedan ska landa så får man rätt inställningsvärde av trafikledningen så höjdmätaren visar rätt höjd vid landningen oavsett om det just då är hög eller lågtryck.

3. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

4. KoktGrus

KoktGrus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Barograph var ju perfekt! Vart kan man ta reda på korrekta aktuella data för att kalibrera sin sensor?

5. Hellis

Hellis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

6. Airborne

Airborne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Det är nog snarare hos Luftfartsverkets sidor "IAIP - Svensk AIP" som man får leta fram sitt flygfält och hitta fälthöjden om man har turen att bo så nära ett flygfält att höjden stämmer någorlunda.

SMHI väderstationer går det också att få fram höjden på, ligger den inte på webbsidorna så kan man ringa dem om man vet att de har en station på orten.

Barograph kan ju också ta höjden från gps och det är väl den höjden man får ta om man inte hittar andra höjduppgifter. Om man tar medelvärdet av några avläsningar av gps-höjden blir det ganska ok ändå.

Själv bor jag på samma höjd som en närbelägen väderstation och då kan jag ta den höjden och lufttrycksvärdet att kalibrera mina barometrar med.

Kommunen kanske har höjduppgifter om man hittar rätt person att fråga.