Batteri laddar ur snabbt vid idle

Diskussion i 'Nokia 7 Plus' startad av spektare, 7 jun 2018.

  1. spektare

    spektare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej.

    Tjejen har köpt en Nokia 7 Plus och hon är mycket missnöjd med att batteriet laddar ur sig snabbt vid idle. Över en natt så kan batteriet sjunkit med 5%. Hon har testat med att aktiverat strömsparläget och det gör ingen skillnad.

    Hon jämför med en Sony Z3.

    Mobilen har alla uppdateringar (inklusive säkerhetsnivå 1 maj 2018). Hon har inaktiverat alla aviseringar för att skärmen inte ska aktiveras automatiskt under natten. Facebook-appen är inte ens installerad. Är det något hon kan göra för att förbättra det här? Eller är det bara att påpeka detta för Nokia via deras supportapp och hoppas att de fixar detta. Tror ni att Nokia kommer fixa det isåfall?

    Eller kan hon hoppas på att det blir bättre med Android P?

    Med vänlig hälsning
     
  2. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag laddar min mobil över natten så jag har ingen koll på hur mycket min skulle ha dragit då, men rent generellt så tycker jag att den här mobilen sticker ut när det gäller aktivt användande, inte när den ligger i idle. Att få ut 10 timmars skärmtid är oftast inga problem.
    Men är det egentligen ett problem att den drar 5% per natt? Baserat på min erfarenhet så skulle hon förlora ca 2 timmar om hon laddar den varannan dag och under 1 timme om hon laddar den en gång per dag.
    För min del har jag kanske runt 20-30% kvar när jag lägger mig och då har jag använt mobilen väldigt mycket under dagen. Att ha ytterligare nån procent mer skulle inte göra någon skillnad alls för mig.

    Det enda du kan kolla är om mobilen verkligen går ner i deep sleep som den ska. Det kan du göra med cpu spy. Visar det sig att den inte gör det så är det dock inte så enkelt att ta reda på vad som är orsaken, det kan bero på så mycket.

    För att svara på dina frågor:
    1. Du behöver inte rapportera något via deras app. Supporten där är värdelös.
    2. Personligen tror jag inte att Nokia kommer att fixa det, eftersom varken dom eller en stor del av deras kunder anser att det är ett problem.
    3. Exakt vad Android P innehåller har jag inte jättebra koll på, men doze har varit fokus i två tidigare versioner så jag tror inte att det kommer att bli någon större skillnad där. Men allmänna batteriförbättringar sker väl alltid.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    app drain säkerligen.. möjligtvis mottagning? platsbaserade tjänster eller inte avslagen scanning via bluetooth och wifi?

    snapchat,whatsapp eller telegram installerat... 3 sämta apparna i världen när det gäller batteritid slår facebook med hästlängder.
     
  4. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    Nokia 7 er dessverre dårlig på standby drain. Mister også ca 5% på en natt. Xiaomi redmi note 5 mister 1-2% på en natt som sammenligning.

    Håper drain blir forbedret i Android P når det kommer i ferdig utgave.
     
  5. spektare

    spektare Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    @neddie@neddie Hon har inte dessa 3 appar installerade heller. Jag vet inte heller om Platsbaserade tjänster är på.

    Hursomhelst, hon är lite kräsen och det slutade med att hon lämnade tillbaka telefonen igår.

    Tack alla för svar:)
     
  6. new2swedroid

    new2swedroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2
    Det fungerar för mig att ha telefonen i flygplansläge under natten. Tappar 2%.