Batteri och basbandsversion med Galaxy Mini

Diskussion i 'Galaxy Mini' startad av Nordulv, 26 jul 2011.

1. Nordulv

Nordulv Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har lite problem med min Galaxy Mini just nu. En hel del, egentligen.

(Inlägget blev lite långt, ber om ursäkt för detta men ville förklara så bra som möjligt. :innocent:)

För några veckor sedan bestämde jag mig att uppgradera from 2.2.1 till 2.3.3 med firmware som jag hittade här: Länk Kände inte till SamFirmware ännu.

Någon dag efter detta märkte jag att batteriet tog slut väldigt fort, och det gör det än. Jag hinner knappt hem från jobbet (9.00-15.00) innan jag får en varning att ladda telefonen. Det enda jag gör som är något strömkrävande är att lyssna på musik på bussen i cirka 20 minuter, annars är den bara i fickan hela dagen. En kollega som kan det här med Android märkte att Android System låg konstant på 15-20% CPU, och med Android System Info öppet var CPU-användningen 100%. Sedan märkte han att under grafen som finns under Batteriförbrukning där det står "Telefonsignal" så är det inte ett grönt streck. Den är grågul, om den nu är där alls. Efter ett tag blir det inget streck alls. Jätteskumt! (Jag kan se om jag kan fånga detta på bild om min beskrivning var något förvirrande. Klockan är mycket och jag är för trött för att hålla på med kameran just nu.)

Jag trodde att det var en bugg i firmwaren jag flashade, så idag flashade jag till en ickeofficiell Cyanogenmod 7 ROM (2.3.4) som finns på XDA developers här. Men problemet återstår med strecket, efter ett part timmar nu har det ännu inte blivit grönt. Jag har Telia, för övrigt, och det står att jag är ansluten till Telias nätverk.

Nu efter lite sökning på Google märkte jag att jag har en basbandsversion med S5570XX istället för S5570XB som tydligen ska vara sverige/norden. Har inte hittat något sådant firmware någonstans. Men såvitt jag ser är det andra som kör XX firmware utan problem, så jag fattar noll. (Jag har tydligen flashat med fel version när jag uppgraderade till 2.3.3, men då jag var helt ny till Android då tänkte jag inte alls på att kolla det.)

Så det jag behöver hjälp med nu är antingen:

--Fixa det här med batteriet. Det verkar vara något med telefonsignalen. (Innan jag uppgraderade till Gingerbread höll batteriet i 2 dagar utan laddning. Lyssnade även då på musik.)

--På något sätt göra en komplett fabriksåterställning till stock firmware 2.2.1 som kom med telefonen. Helst utan att det kostar skjortan. (Jag var dum nog att inte göra några som helst backups överhuvudtaget.) Jag har inga större bekymmer med att köra en äldre version om det fixar batteriförbrukningen. Som sagt kör jag med CM7 så Kies ser inte ens telefonen, vilket inte är så konstigt.

2. Rockmuppen

Rockmuppen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Sök på samfirmware efter versionen som heter XXKB1 så kommer du det närmaste du kan ett original igen. Problemet med att flasha med icke officiella roms är att man helt smular ner möjligheten att uppdatera med Kies framöver. Man får meddelandet "Den här enheten kan ej uppdateras med Kies". Samsung släpper gingerbread till Mini vilken dag som helst nu.

3. Nordulv

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En liten uppdatering. Har kollat en annan Samsung Mini som kör original ROM, och basbandsversionen var XX, inte XB. Så det verkar som om felet inte ligger i det.

Men just detta med telefonsignalen verkar lite konstigt. Jag har lyckats få en skärmbild på grafen:

Jag erkänner att jag inte har en aning vad de olika färgerna betyder, men på kollegans telefon var den linjen helt grön. Som ni ser är min lite grå och gul, lite grönt, och sen ingenting. Det ser inte rätt ut? Det enda sättet att få tillbaka den är att starta om telefonen, men sen lägger den av igen.

4. Rockmuppen

Rockmuppen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Kan det vara kvalitén på signalen möjligen? Jag har iaf upptäckt att Galaxy Mini har i världsklass sämsta hantering av Edge/3G. Ibland kan den fastna på Edge utan att ändra till 3G och vice versa. Det är något som irriterar mig eftersom man oftast får starta om mobillen för att den ska släppa greppet om det nät den kopplar mot.

5. Nordulv

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nja, tror inte det har med styrkan att göra, eftersom det fortfarande går att surfa, ringa, och skicka sms även när det är svart. Har oftast minst 2 av 4 pluppar också.

Men det verkar som om mitt batteritrubbel har löst sig. Det håller i åtminstone en dag nu, efter att ha installerat CM7. Antagligen var det någon bugg i den ROM jag flashade sist.