Batteri tid?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by bergsby, Apr 17, 2010.

1. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vet att vi pratat om detta tidigare kring batteri tiderna. Men batteriet verkar verkligen värdelöst. Klarar knappt en dag med lite användning. ÄR det så att det tar ett tag innan batteriet presterar som bäst. Är uppe i 3 eller 4 laddningar nu, Någon som har några tips på hur man förbättra batteritiden? Har sänkt ljus styrkan och jag har laddat ner en widget för att stänga av 3g. Några mer tips?

2. -Anders-

-Anders- Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad heter den?

3. Torach

Torach Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    ladda ner en? välj att lägga till en widget välj inställningar och där finns en att ta :)

4. draca

draca Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

om du har bra 3g täckning stäng av 2g roamingen istället.

återigen de vanliga tipsen, se till att kolla att inte dina appar inte ligger och tankar bakgrundsdata konstant.. det suger ur batteriet. ändra alla appar till att uppdatera en gång vaje 15min/30min/60min (efter ditt behov)... men absolut inte hela tiden, du behöver faktiskt inte uppdatering på vädret och friendstream 10ggr i sekunden.

ha inte igång wifi/gps/bluetooth när du inte använder det.

nu finns det faktiskt flera trådar om detta, kanske ska ta och läsa dessa istället för att skapa en ny tråd.

om inget av det där hjälper dig pröva med juicedefender som stänger av allt data i 15min intervaller, vissa gillar det skarpt (personligen tycker jag det är fel tillvägagångssätt men vissa föredrar den)

för nu har flera stycken tagit sig tiden att verkligen förklara ingående om batteritid och hur man åtgärdar dessa problem i andra trådar.

jag läste på techradars genomgång av batteritiden på legend när de körde en heavy duty cycle, då höll legend batteriet i 9h vid konstant användning med allting på.
    att desire har större skärm (mer än dubbla antalet pixlar) och snabbare processor kan vi gissa bidrar till minskad användningstid, det vore alltså inte helt obekant att desire bara uppnår 7-8h vid konstant användning med alla funktioner påslagna (wifi/gps/bluetooth/konstant data)

ju mer du använder telefonen desto längre kommer den hålla, för det är naturligt att man använder den konstant första tiden eftersom allt e så nytt och ballt.
    men när man haft den ett halvår så använder du den till det du behöver den till, inte till allt möjligt jox, då är den helt enkelt inte fastlimmad i handen längre,.. då räcker den plötsligt 3-5ggr längre än nu :)

Last edited: Apr 17, 2010
  5. draca

draca Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag passar på att copypasta det jag skrev i senaste batteritidstråden.

för det första så lider inte litiumbatterier av den så-kallade "minneseffekten" nickelmetallhydrid och nickel-cadmium batterier har, litiumbatterier tror inte vid något tillfället att den kan ha mindre laddning än den kan ha.

därav poängen med att det spelar ingen roll om du laddar batteriet 56% eller 22% eller 100%. batteriet kommer alltid kunna laddas till sin max kapacitet (minus eventuellt slitage som minskar totalkapaciteten på batteriet)
    att ladda batteriet max är helt ok, finns styrkrets på batteriet som förhindrar att överladdning sker.

när du tror att batteriet är 0% så är det oftast minst 10% laddning kvar i batteriet, detta för att alla >kommersiella< litiumbatterier har en kontrollkrets som ska förhindra komplett urladdning.
    en komplett urladdning kan totalförstöra ett litiumbatteri och göra det helt oanvändbart (alltså omöjligt att ladda igen).

Däremot så degraderas ett litiumbatteriet under normal användning (om det för det mesta hålls laddat och runt rumstemperatur) med c:a 20% per år (mer än 20% om det förvaras väldigt varmt och beroende av andra faktorer såsom antalet laddningar gjorda och urladdningstakten)
    runt 1200 laddningar är normalt på ett vanligt litium-jon batteri, men det finns nyare litiumtekniker som tål betydligt fler laddningar utan att tappa maxakapacitet.

om man vill långtidsförvara ett litiumbatteri bör man göra det i ett kylskåp (yes det stämmer, det håller då mycket bättre och tappar mindre laddning).

ett litiumbatteri tappar c:a 2-5% i laddning per månad under förvaring.

sen beror ett litiumbatteri's livslängd och laddning på kemisk sammansättning, det går nämligen att tillverka litiumbatterier på många olika sätt med flertalet olika kemiska sammansättningar som påverkar både livslängd, laddningscykler och energidensitet.

kan tillägga också att beroende på kemisk sammansättning i batteriet så kan det krävas några laddningar innan optimal batterieffekt uppnås (egentligen handlar det om att genomströmningen av litium-joner genom batterimediumet blir optimalt först efter att de fått vandra fram och tillbaka några gånger)

och så:

oftast är det bakgrundsnedladdningar av datat som e boven, det kan va nån app du har som är igång och laddar ner data även när du inte använder telefonen typ friendstream eller dylikt, pröva att gå in och ställa om uppdateringarna av apparna.

eller så har du lagt in någon app som ligger och körs så att telefonen inte kan gå ner i standby ordentligt... t.ex. "batteriappen batterytime lite" som enligt en annan person ligger och käkar batteri eftersom den körs aktivt hela tiden (lite komiskt egentligen eftersom den bara borde visa batteristatus inte hjälpa till att suga ur den)

pröva även att disabla "roaming" alltså att telefonen switchar mellan 2g/3g (det orsakar nämligen att båda är aktiva).. Enligt techradar ska det tydligen fördubbla batteritiden
    speciellt om man är i ett område som kan ha av och till lite bristfällig 3g (vilket gör att den kanske steppar ner till 2g i 5-30 sekunder och sen in på 3g igen..

så det var lite copypastning från några av mina inlägg.
    hoppas det hjälper lite

6. ced

ced Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Apps för ändamålet
    Spare parts - Håll koll på vad som drar mycket batteri
    JuiceDefender - Ändra uppdateringsfrekvensen

Och som det tjatats om tidigare, stäng av wi-fi/gps/bluetooth - det drar sjukt mycket att ha dom igång i onödan
    Dra ner ljuststyrkan på skärmen, 30% funkar utmärkt för mig vid normala förhållanden sen får man dra på mer vid behov (sol och sånt)

Last edited: Apr 17, 2010
  7. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vart ändrar jag hur ofta program uppdateras? Hur tar jag bort roaming?

8. spanga

spanga Teen Droid Medlem

MINA ENHETER