Batteri tips

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av Mautana, 27 dec 2009.

1. Mautana

Mautana Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ville bara tips om lite nya idéer från modacos forum. Orkar inte översätta dock! Dom flesta kan nog engelska antar jag! :)

Hi All,
    I haven't posted for a while cause I was focusing on french forums about liquid.
    I there found some solutions.

Power management seems to be Acer's Fault.
    We (with french co-participants) identified, as source of poor battery life, in order of importance of impact :

1. proximity sensor (has to do with the red light flashing all the time at the top right corner of the device) --> desactivate it.
    2. acer widgets (each time you slide on left or right panel to display acer web or multimedia widget, android needs to preview the files by launching both chrome lite & nemo player. those two apps keep running in background all the time, using ram, hence power consuming)
    3. light sensor (best way to save power is to set lightness to 30-40% (very comfy, not disturbing even when sunlight is strong) and to desable light adaptation))
    4. reboot device after full charge (I don't really know why but it re-adjusts power consuption a lot)
    5. perform a taskiller at first start after every reboot (hence you kill every usesell autorun process as Acer Sync, Roadsync etc)

With those three steps, my Liquid with
    HSDPA network all the time,
    30 to 50 minutes call a day,
    30 to 100 sms a day
    Autosync activated (gmail push, calendars & contacts sync)
    1 android mail pull account (every 15 minutes, 40 emails a day)

uses less than 2% an hour.
    I guess now we can say it has decent battery life.

2. Crozz

Crozz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Grymt bra info, tack!! ;)

3. Mautana

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska testa det dom säger men, använda mig av proximity sensorn. Lite lyx ska man väl få ha kvar :)

4. Chichin

Chichin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Säkert lite dum fråga men jag har inte riktigt fattat vad proximity sensorn har för funktion??

5. Mautana

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den sitter högst uppe till höger. Bredvid ljus senapen. Dess funktion är så vitt jag vet aktivera skärm låset när telefonen ligger mot örat. Prova att hålla för den under ett samtal så förstår du.

6. Carlszon

Carlszon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur stänger man av acer sakerna då?

7. johnnyponny

johnnyponny Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Meny>Settings>Call Settings>Advanced settings för proximity
    Meny>Settings>Sound & Display för Light sensor

Om du menar Sync och sånt får du använda taskkiller varje gång du startar eller avinstallera appsen
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=4368

Sparar light sensor ens batteri? Jag trodde den var till för att spara batteri och inte för att det ska vara "bekvämt".

8. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

eller roota och tag bort just de Acersync sakerna om du inte behöver de, sensorn bör vara kvar tycker jag, auto justering av skärmen lär inte vara ett problem men man kan stänga av den,
    släng widgeten i papperskorgen är bra (jag har home++ de funkar inte där, tur det) nu ser jag att i ddms i sysinfo , trycker man på updte from device ser man om något program är dum medan skärmen är släkt!

en taskkiller bör man inte behöva