Batteribyte X10 mini/mini pro

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Ragzy, 5 juli 2010.

1. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Är det helt omöjligt att byta batteri på X10 mini, samma sak med pro versionen?
    Det gör ju den inte speciellt framtidssäker: Jag brukar åtminstone ge bort mina gamla mobiler när jag köper ny så de brukar få en riktigt lång livslängd. Men batteriet kommer ju givetvis behöva bytas ut speciellt med tanke på att det inte håller så länge som nytt. Det är ju synd att slänga en fungerande mobil bara för att batteriet är kasst.

Är det någon som vet om det ens är möjligt att byta batteriet själv? Det lär ju sabba garantin, men den har förhoppningsvis gått ut när ett batteribyte är aktuellt.

2. soyd

soyd Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det är väll bara att sprätta bakdelen och plocka loss batteriet... Man måste loss med batteriet på den för att få dit sim-kortet så...

Jag har ifs pro vet ej om det är likt på vanliga... ?

/mvh soyd

3. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    På Pro versionen så är batteriet utbytbart som "vanligt". På vanliga minin är det dock inte det. Är man lite händig och har dom rätta verktygen så är det inte alls svårt att byta. Dock som du säger så försvinner garantin om man gör det själv. Såg någon guide på nätet hur man gick till väga.

Edit:
    Hittade guiden:
    http://www.ifixit.com/Teardown/Sony-Ericsson-Xperia-X10-Mini-E10i-Teardown/3124/1

Last edited: 5 juli 2010
  4. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Nice!

Tack för svaren båda två, det var allt jag behövde veta:)

5. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Enligt SE ska vilket serviceombud som helst kunna byta batteriet åt dig. Kostar säkert en slant dock.

6. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Tack för tipset...nu vet jag hur den ser ut inuti så nu ska det inte vara så svårt att byta batteri när dagen D kommer...inte på ett tag hoppas jag:cool:

7. Ragzy

Ragzy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Men annars verkar det ju inte så vårt att fixa det själv.
    En "iPod opening tool" för att ta bort bakdelen (vilket inte ens är nödvändigt om man följer manualen).

Det enda som man verkar behöva enligt sidan som TomasL länkade till är:

1stk T5 Torx skruvmejsel

T5+T6 kostar $1,5 och då får man även en "Edge opener tool" på köpet om man inte lyckas få upp det bakre skalet på annat sätt (ex genom att läsa manualen).

http://cgi.ebay.com/T5-T6-Torx-Scre...tem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a084b1187

Och möjligtvis:
    1stk "Spudger" För att enkelt koppla ur batteriet.

2x kostar $3.50 inkl frakt
    http://cgi.ebay.com/2-x-Black-Stick...ewItem&pt=PDA_Accessories&hash=item1c135ee9b4

Sedan gäller det att få tag i ett nytt batteri också.

Hur som helst så tror jag att risken är ganska liten att något går snett om man bara har de rätta verktygen, en guide och inte stressar. Ett ESD armband vore kanske inte heller en dum ide att ha på sig under operationen;).

Även Dealextreme har verktygskit för liknande ändamål:
    http://www.dealextreme.com/search.dx/search.cell phone disassembly

Man kan aldrig ha för många verktyg hemma och hittar man batteriet på ebay eller liknande så tror jag att man kan tjäna en del pengar/erfarenhet på att byta batteri själv. Men sen är ju somliga lite lata av sig. Blir mobilen känd så slänger säkert någon upp en guide på Youtube med.

Last edited: 6 juli 2010