Fråga: Batteridriven switch

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Shas91, 20 aug 2024.

Taggar:
  1. Shas91

Shas91 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej på Er !

Jag har nog nördat in mig ganska duktigt på det här med hemautomation, inte för att jag håller på med en massa onödiga saker bara för sakens skull men där det förenklar och underlättar och där finns det alltid utrymme...

Jag har valt Tuya mest för att det är enkelt och tillgängligt..

Jag har dock en fråga.. Jag eftersöker en "grunka" som fungerar precis som en vattendetektor dvs en potential fri switch. I praktiken en signal när två trådar sätts ihop.. Varför då inte använda vattendetektorn ? Av den enkla anledningen att det är så tråkigt att få "vattenlarm" när tex man vill övervaka en råttfälla på vinden...

I några fall har jag svalt stoltheten och använt en vattendetektor med avklippt givare.. och ibland har jag löst problemet med en "modifierad" RF-sändare till en vanlig batteridriven "väggbrytare" on/off som i sin tur styr en 230 puck vars tillstånd går att läsa av och nyttja till ett larm...

Omständigt absolut därav frågan ;-)

2. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 055
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag är inte med på vad du söker. Vill du övervaka väta för att få notis om läckage eller är det en råttfälla du vill ha koll på?
    Jag har själv koll på en musfälla men där jag modifierat en dörr- och fönstersensor från Aqara, tagit lös bara magneten och buntat fast den på själva bygeln. När fällan slår igen får den och själva sensorn kontakt och jag får en notis i mobilen om att fällan slagit igen.

Fällan som helhet har jag bara skruvat fast på en liten bit MBF-skida för att kunna fästa sensorn i den.
    Vad använder du för plattform för din hemautomation?

bernard gillar detta.
  3. Shas91

Mottagna gillanden:
    0
    Vad jag söker är egentligen en läckagevarnare med en annan programvara och utan sensor, dvs endast två trådar... Att den nu handlade om en råttfälla var mest för att det stod på tapeten nu, innan var det en pumpgrop och innan dess övervakning av septitanken.

Jag tycker det är märkligt att det inte finns någon sådan då det finns hur många områden som helst där en vanligt on/off // sant eller falskt kan användas.

Med lite meck går det givetvis att få till det mesta och din lösning med magnet är inte dum alls... Har du kopplat den till hemlarmet ?

Jag använder mig av Tuyas plattform enligt mig helt outstanding och billig...

Om vi nu ändå tar råttfällan så måste min fånga fler då den står i min sommarstuga, den absolut bästa fällan är väl den traditionella vattenspannen men det är ganska inhumant. Jag har köpt en Natur 24 gasdriven som finns i bluetooth utförande vilket fungerar sämre för mitt bruk. Det blev således en utan övervakning vilket kommer bli nästa projekt...

Helst skulle jag vilja få råttan att trilla ner i en spann med sprit för det luktar inte så gott efter någon vecka..

Jag har dessutom köpt en elektriskt singelfälla klar med Tuya mest för att testa vi får se hur det blir med denna då jag får den...

4. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 055
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Hmm, okej. De lösningar jag kan tänka mig är inte batteridrivna (även om man kan driva dem med en powerbank).
    Min lösning är inte kopplad till hemlarmet, däremot styrs den via Home Assistant som är min "hub" där hemma. Sen styr jag hemlarmet därifrån bl.a. Har inte testat Tuya själv, men bara en plattform hade inte räckt långt för mig med allt jag vill styra :)

5. Shas91

Mottagna gillanden:
    0
    Det är därför jag använder Tuya, en plattform... Ska du styra din värmepump oavsett fabrikat fungerar en Tuya grunka för en 100 lapp... Ska du tex styra din varmvattenberedare finns en styrning inbyggd enhet som ser ut som en automatsäkring färdig att sätt i skåpet.

Ska du styra din golvvärme finns termostater för detta... Vill du att ditt inkommande vatten ska vara avstängt när larmet är på finns avstängare för detta...

6. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 055
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Det låter jättebra, men verkar ju inte som lösningen du söker finns i någon av deras produkter.
    Styrkan med Home Assistant som jag nämner är att du kan integrera "allt" in i den plattoformen. Tuya, Aqaras sensorer, Hue-lamport etc. etc.

Kanske är det något som kan hjälpa dig dit du vill, genom att integrera Tuya med HA och få den att samverka med alla dina andra prylar? Då är du inte låst till enbart Tuya heller.

Här finns info om integrationen mellan HA och Tuya Tuya

7. Shas91

Mottagna gillanden:
    0
    Nej du har rätt och det är det som är lite konstigt... Men magnetkontakter finns som självständiga enheter med batteri... Lite den funktionen som jag söker... Jag får utvärdera hur jag ska lösa detta när grejorna kommer hem