Batterier - Utfört test

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av kmadh, 21 juni 2011.

1. kmadh

kmadh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej!

Hade tänkt att slänga upp en sammanfattning av de (5) batterier jag testat under tiden med min Desire.
    Har varit ute efter lite extra kräm, så jag slängde ihop några beställningar på Ebay och har testat alla. I en till flera veckor, beroende på hur bra dessa var.
    Jag har inte använt något speciellt program utan utgår från mina egna erfarenheter+mina notiser om batterierna som jag skrev upp.
    Har dock använt använt Android assistant som hjälper mig att hålla koll på vilka appar som drar samt hur mycket. Inte stor skillnad vilka appar jag har haft på mobilen, utan samma grund med små undantag. Under de flesta testerna kördes mobilen STOCK, kommer skriva ut vilken ROM jag körde.

Kommer lägga de korta recensionerna utav batterierna utan inbördes ordning.

1. Extended Battery For HTC Desire 3000MHA - Defrost

Kraftfullt batteri. Levereras med en extra lucka. Kan säga direkt att det var faktiskt bättre kvalité än jag väntat mig på luckan. Någon Rubber-coating typ, den la sig väldigt bra på bord och rörde sig inte speciellt mycket under mina tågresor. Inget negativt då jag har rätt stora händer, tyckte det var skönare med en större lucka.

Under min resa till Thailand så kollade jag konstant på filmer och serier med VPlayer, hade mobilen i flygplansläge och den höll 14 timmar, då hade den 14 procent kvar.

Under normal användning i 10-12h och 2-5h hård användning, typ anpassning av hemskärmar (widget och väggpappersbytande) samt spelande så klarade den av en hel dag, alltså normalt 14-16 timmar. På kvällen så hade jag 15% kvar efter 15h. Grov uppskattning, men väldigt bra. Mobilen kunde vara igång på batteriet i cirka 50-55 timmar vid normalanvändning.
    Bra köp om man inte har något emot en lite större (bekvämare) baklucka samt använder mobilen länge utan en laddare i närheten.

Testade också ett exakt likadant batteri, fast 2500. Den enda som skedde var att jag bara kunde kolla film i 10 timmar på hemvägen. Vid samma användning med normal+hård användning klarade den sig typ i 8h normalt samt 3 timmar hård användning i snitt per dag.

• Replacement Battery S410 Bravo 1400MAH - STOCK

Ett batteri som jag bokstavligt talat åkte iväg med till TIPPEN direkt. Batteriet var tömt efter 2-4 timmars hårdkörning. Mobilen blev också varm väldigt varm, det var i princip jobbigt att hålla nere vid moderkort och batteridelen. Det stod att den hade overheat och overcharge control (LOL) trots detta så visade mobilen inga tecken på att stänga av sig eller dö. Utan den blev lika användbar som en tegelsten, gick inte ens ringa ett samtal. KÖP EJ!

• Replacement Battery 1600 MAH for Bravo - STOCK och LeeDroid

Ett helt okey nödköp. Om ditt OEM batteri är dött eller blivit väldigt kass, du är student, arbetslös eller vill välja ett billigare alternativ funkar faktiskt detta. Batteriet låg på 12-15 timmars normalanvändning. Om man jobbar på kontor eller liknande har du kanske lätt till laddare eller om du jobbar normal arbetstid 7-16 el. 8-17 så klarar man sig rätt bra. Bra ersättning om du har lite siffor på Bankdroid widgeten. (EHEH)

• Business Battery for Htc bravo 2430MAH Gold - Stock/Cyanogen7+Vorkkernel(Ondemand guvenör)

Här har vi också en riktig nitlott. Första gången du körde det, efter en full laddning så var det kung. Jag hade hela (HÖR OCH HÄPNA) 65% kvar efter 11 timmar på jobbet samt 4 timmar utan laddare. Då hade jag spelat i en timme max samt modifierat mina homescreens lite. Jag undrade ifall jag hade gjort världens köp. Dagen efter fulladdat på morgonen. Stack till jobbet för ett till jobbpass på 11 timmar, den dog efter 9. Den hade legat i fickan med 3 timmars sync (väder, mail osv) 5 sms och en del surfande i en läkemedelsapp jag använder på jobbet.

Kalibrerade batteriet och körde HTCs egna rekommendation (stäng av, ladda fullt, sätt på, ladda fullt osv).
    Inget hjälpte, antagligen så hade mobilen tolkat batteriet väldigt fel första dagen eller så var det ett engångsbatteri :)cool:).
    Ett likadant batteri fast 1930 MAH testades och det var inte ens bra första dagen. KASSSS!
    Köp inte.

Batteriernas prestanda efter: 5-10 laddningar, +kalibration (HTC standard samt Batterycalibration), 2 dagars hårdkörning för att ladda ur maximalt snabbt.
    % i föbättring eller försämring är baserat på prestationen efter kriterierna ovan. Eftersom en ojämn batteriperiod ofta utspelar sig vid nytt batteri som inte blivit urladdat och fulladdat ordentligt. 2motX innebär 2ndra dagens prestation jämfört med Xe dagens prestation.
    1600MAH: 13% förbättring 2mot8 dagen
    3000MAH: 11% förbättring 2mot8 dagen
    2500MAH: 9% förbättring 2mot7 dagen
    2430MAH Gold: Efter hårdtest, 16% försämring 2mot7 dagen
    1930MAH Gold: Efter hårdtest 13% försämring 2mot4 dagen
    1400MAH: 11% försämring 2mot4 dagen

Batterierna som endast är testade i 4 dagar slutade jag använda på grund av att jag faktiskt behöver bra batteritid på jobbet. Jobbar med barn som har epelepsi, kan vara bra att ha mobilen tillgänglig, så jag kunde inte fortsätta testa dessa när de var så dåliga. Hoppas ni förstår detta :cool:

Sammanställning

Ska jag sammanfatta detta så är 3000 (möjligtvis 3500MAH som finns på marknaden) då batteritiden på piratbatteri kanske är 20-25% sämre så får du ändå ut 2000-2400 MAH. Vilket är helt ok om man kan offra den stilrena bakluckan och en tunn mobil till en tegelsten.

Annars, se det som jag slängde pengarna i sjön för eran skull. Köp inte piratbatteri om ni inte bara vill ha 60% utav den normala OEM tiden.
    Det finns säkert stjärnskott där ute, som säljer ordentliga batterier. Men risken att DU finner dessa, är väldigt liten. Jag skulle hellre lägga pengarna på OEM batterierna som får jävligt mycket skit trots sin kvalité. Det går inte att sitta med en handhållen enhet som går att ringa på, surfa på och spela med i 14 timmar konstant utan att batteriet dör. Jag har insett det, hoppas ni sparar pengarna till något annat (typ JuiceDefender :money::cool: )

Jag har testat 5 OLIKA batterier, jag har dubletter av 1400MAH, 1600MAH samt 3000 MAH versionen. Också en liten notis under 3000MAH recensionen, då jag fick tag i ett 2500 MAH också med fet lucka. Presterade som 3000MAH -3-5 timmar.

Hoppas jag kan rädda någon hundring hos någon vilsen batteriletare. OEM OR NOTHING.
    Peace out.

Last edited: 21 juni 2011
    gudas och Poontus gillar detta.
  2. SALVETA

SALVETA Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Tack så mycket för ditt test! :) har för mig att mitt (och många andras) batteri tog någon vecka innan det var "inkört" eftersom det var ganska klass i början, är det något du gjort i ditt test? Mitt funkar väl hyfsat fortfarande men den har slutat varna för lågt batteri och stänger nu direkt av sig vid 15%. Har du eller någon varit med om detta? Har testat kalibrera den enligt swedroids tips utan lycka, men det är nog inte mindre total tid jag får utav bara mindre varning :P

3. jrylander

jrylander Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

+1 Tack!

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

4. pizzapappa

pizzapappa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har precis samma problem som dig!
    Mitt batteri börjar sjunka drastiskt så fort batterimätaren blir orange. Sen stänger den av sig direkt när första varningen om batterinivå kommer.

5. kmadh

kmadh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Under de första dagarna körde jag in batteriet genom:
    BT, WIFI (när tillgängligt), GPS när jag körde bil, spelade spel när tiden fanns, syncade ALL information varje timme (mailx2, väder, alla uppdateringswidgetar osv)

Då hade batterierna svårt att klara sig så länge som jag skrivit. Men oftast är notiserna gjorda efter 3 dagars inkörning. Så det är därifrån jag börjat kolla läg1. Guldbatterierna är dock ett undantag, dom blev så mycket sämre (63% sämre) på 5 dagar) så jag körde endast 2430MAH batteriet 1 vecka, körde i andra 1930MAH i 3 dagar. Blev bara sämre, sen efter jag kalibrerat båda med appen (Battery calibration) samt HTCs egna hänvisningar så fungerar dom lika kasst. Så det känns som kvaliten på batterit är dåligt, för ju fler laddningar det fick, ju snabbare laddade det ur. Under sista dagen dog mobilen 5 timmar efter jag kommit till jobbet. Då hade jag igång data(standard) sync 1 gång varje timme. Allt annat var avstängt, mobilen låg i viloläge i fickan (avstängd skärm). Den höll alltså 5 timmar inaktiv innan den börja varna för 15% kvar. Sen tog de sista 15% 1 timme att ladda ur.

Salveta:
    Guldbatterierna samt 2500MAH batterierna gjorde på exakt samma sätt. De stod att jag hade 20% kvar sen efter några minuter vibrerade det till i fickan, då stängde den av sig. Batteriet var nollat.
    Kalibrerade med BatteryCalibration (market, kräver root) samt HTCs egna hänvisningar. Trots detta så blev Guld batterierna sämre, men 2500MAH batteriet blev 12% bättre.

Notera att jag också testat 1930 MAH Guld batteriet i några dagar också, precis samma som sin storebror, ok i början men riktigt kass efter 3 dagars laddning. Första dagen så lyssnade jag på musik på 2% batteri i 3 timmar, jäkligt bra. Men precis som sin storebror (2430MAH) så sjönk den direkt efter att jag laddat och kalibrerat den under natten.

Recensionerna är skrivna efter hårdkörningen och batterikalibration.

6. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    jag själv har kört på ett 2600mAh batteri i mer än ett halvår och är mycket nöjd (upplever batteritiden som den dubbla, med originalbatteriet så var jag batteritorsk till lunch, nu håller den hela dagen)
    jag tycker att med den större luckan så ligger mobilen mycket bättre i handen, känns rejälare och kraftfullare jämfört "leksaken" som man håller i handen original.

sen håller jag inte någonstanns med om att den blir till en tegelsten, trots det fetare batteriet så är mobilen smalare och tar mindre plats än många andra batterier som kom bara ett år tidigare, min K810i tar mer plats (på höjden) en min Desire med tjockt batteri som ligger relativt slätt och fint.

nu har det ju inte testat alla batterierna
    Mugen har batterier, Andida bar ett på 1800mAh och numera även 1380mAh, frågan är om det är samma då 1380 är den nya, kanske dom har slutat överdriva kapaciteten?

sen av dom fetare så finns det 2500 3000 och nu 3500mAh av något kinesisk noname, sen den jag har på 2600mAh som är i stort sett helt vitt, sen en annan kinesisk som brukar säljas i USA som är på 2400mAh
    och så Yoobao på 2400mAh som är mer än dubbelt så dyr som 3000mAh batteriet

skulle man prova samtliga batterier så skulle det bli dyrt.