Batteriet har inget minne?

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av optimush, 20 mar 2011.

1. optimush

optimush Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läste i handboken att batteriet inte har något minne.

Betyder det att man kan använda 10% av batteriet så att 90% av batteriet kvarstår, så laddar man från 90% till 100% 6ggr och får maximal batteritid?

Vet att på laptop ska man köra till 14-18% kvarstår, men de har minne.

2. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Som jag förstått det så har inga LithiumJon batterier minne.

Att försöka lura batteriet genom att ladda 6ggr från 90-100% tror jag inte fungerar. Jag tror det handlar om att elektronerna i batteriet behöver skakas om rejält innan de lyckats högprestera, att lura dem att bara smyga omkring lite tror jag inte fungerar :P

3. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

I praktiken har Li-ion-batterier inget minne, men svara inte det på frågan ifall pengar är inblandade.

Om batteriet laddas och laddas ur vid fasta tider upprepade gånger så kommer det definitivt att "minnas" skit, och få väsentligt försämrad kapacitet. Det låter läskigare än vad det är eftersom det är fråga väldigt fasta tider, och man behöver inte bry sig om fenomenet i en mobiltelefon på jorden. Om man däremot använder Li-ion-batteri i rymden och laddar det med solceller, då jäklar blir det andra bullar.

Vad som däremot är intressant är att Li-ion-batterier pajar om de laddas ur helt. Om batteriet inte används regelbundet så ska det laddas upp helt innan det läggs åt sidan (eftersom batteriet laddar ur sig självt). Att telefonen visar 0% betyder inte att batteriet är så tomt så att det kommer bli obrukbart, så det här är heller inget man behöver oroa sig för i vardagen. Fabrikörerna har förutsett problemet, och det finns viss inbyggd buffert.

4. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Gerra har helt rätt i att Litium-batterier skadas om de laddas ut för mycket (neråt 3 V per cell), men jag vill ändå varna även för höga spänningar (nära maxspänningen 4.2 V) då detta också sliter på batterierna. Batteritillverkarna levererar alltid batterierna laddade till 3.7 V vilket ger optimal shelf-life.

Inom andra applikationer, exempelvis modellflyg där man använder Li-batterier som ger extremt mycket ström, har alla laddare en "storage-funktion" som laddar upp/ner batteriet till 3.7 V om man tänkt lägga acken på hyllan ett tag. Jag kan intyga att det gör stor skillnad på livslängden.

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

och var är källorna på alla dessa tvärsäkra uttalanden?

6. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Mina påståenden är välkända inom elektronikbranschen, men källor ska man ändå kunna redovisa. Kolla exempelvis Cadex hemsida: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Batteritillverkarna är inte så pigga på att visa exakt hur batterierna påverkas av lagringsspänning etc eftersom de vill sälja nya batterier och kunderna förväntar sig maximal användningstid, i alla fall när produkten är ny.

Last edited: 20 mar 2011