Batteriet, igen

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av kapten.nilu, 23 jul 2010.

1. kapten.nilu

kapten.nilu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ok, nybliven x10 ägare sen tre dagar bakåt i tiden.
    Sjukt nöjd, det är en riktigt fet pjäs.
    Men så är det ju detta med batteriet.
    Jag laddar hela natten via väguttaget.
    klarar mig till strax efter lunch, då går usb in i datorn och den bumpas upp till hälften eller mer beroende på situation.

sen är det till att panik-ladda när jag kommer hem runt 6.

När den varnar för batteri nivå, så kan man ju välja alternativet varför, vilket jag gör med jämna mellanrum och samma distra resultat varje gång:

ca 40-50% går till skärmen, vilket är förståeligt men tråkigt.
    ca 20-30% till ngt som den kallar för mediaserver, är detta android/SE´s benämning på synk med mail o liknande eller vad är detta för bov?

Ytterligare frågor:
    Kan det måhända hjälpa att köpa ett nytt batteri? (köpte x10:an begagnad men inte gammal)
    Finns det fetare batterier?

Självklart använder jag telefonen men inte extremt, dvs lite surf, wlan, ngn bluetooth då och då osv.

hjälp
    /n
    Hjälp

2. Trekis

Trekis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Uppdatera den, jag måste pilla mycket på den för den inte skall hålla en dag.

Eller har du en app som ligger och drar hela tiden.

3. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag rekommenderar att du laddar ner Spare Parts från market och kontrollerar "kör" under battery history. Om procenten där ligger nära 100% finns någon app i din telefon som hindrar den att gå ner i viloläge när skärmen stängs av. Jag hade bekymmer med detta innan jag kom på att 3G Watchdog vägrade låta telefonen gå ner i viloläge. Även wifi var påslaget hela tiden vilket jag nu ändrat (den slås av när skärmen är av nu). Nu drar den ca 1-2% under natten (6-7 timmar). Laddar den varje dag ändå eftersom jag använder den väldigt mycket under dagarna. Men med konservativ användning skulle den klara flera dagar.

Se till att du har senaste FW versionen du kan få också, de tidigaste tror jag hade en bug som inte heller satte igång viloläget.

Det finns i USA ett mugenbatteri som är stort som s*tan men med över dubbel specad kapacitet. Har dock inte hittat något i Sverige. Jag tror inte du behöver byta ditt originalbatteri.

Vad mediaserver är vette katten. Någon annan hoppas jag vet.

4. kapten.nilu

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

tack för snabba svar :) älskar community!

Jag har senaste fw som jag kan komma åt.
    laddar ner spare parts nu, ska kolla det, återkommer.

Är inte helt grön i smartphone världen, gått igenom 2x iphones, hero, n900 och nu x10, så jag vet att batterie brukar vara 1 dag och inte massa mer. men som det är nu för mig så är det katastrof. :)

nåja, återkommer efter spare parts.
    är det ngn mer som har mediaserver som ligger i batterihistoriken?

edit:
    Jajjamensan, jag har något som drar som fan, roligt nog ligger den på 100.00441969xxxx
    hur letar identifierar man boven i dramat nu då?

Last edited: 23 jul 2010
  5. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Måste hålla med. Tyckte den blivit bättre men min app batteryminder visar något helt annat. 15timmar är inte mycket. Vad visar appen egentligen? Är det mitt lekande det visat? Alltså när man inte kan låta bli den, och appen då räknat ut antalet timmat på mitt sätt att använda mobben. Ellet är det så att den beräknar i underkant, eller är det bara så enkelt att femton timmar är allt. Eller är appen dålig och funkar inte?

6. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tänk först genom vilka appar och/eller widgets du har installerat och undersök om någon/några av dem har automatiska uppdateringar påslagen onödigt ofta. Kan räcka med att välja automatiska uppdateringar mindre ofta.

I annat fall är det tyvärr bara trial and error som gäller. Avinstallera en app, prova en stund. Blir det ingen förändring gå vidare.

7. MasterAdde

MasterAdde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag måste säga att efter sista uppdateringen håller batteriet grymt bra, sitter själv med min X10a som det är över 3 dygn sedan jag laddade (74 timmar ganska precis just nu) och har ännu kvar 38% av batteriet. Har surfat det jag brukar, ringt kanske lite mindre än normalt dock...

...det jag märkt suger i princip ALL kraft är om man har WiFin ständigt påslagen, då åker batteriet på bara en dag, så jag har en switch och slår av och på WiFin då jag använder den... räddar som sagt batteritiden helt för mig...

8. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Konstigt. Har inte ens bt påslaget? BATTERYMINDER säger fortfarande 15timmar. Ljuger appen?

9. soderkvist

soderkvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    Gammal men snabb och stabil, KitKat
    Telefon 3:
    Nexus One
    ROM:
    Oduglig ROM med HTC Sense. Why? :S
    Platta:
    Ipad 3
    Jag läste nånstans (hinner inte leta reda på vart nu) att om man har ett gammalt sim-kort så drar luren mer ström. Den som har tid kan ju leta upp något som bekräftar eller dementerar detta.

10. Hyddan

Hyddan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Gammalt sim-kort drar mer batteri. Det gäller kort som är några år gamla. De säger 4 år gamla på Telia. Jag fick ändå mitt tre år gamla kort utbytt och det gav bättre batteritid direkt. Så det kan vara värt ett försök.

11. kapten.nilu

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

avinstallerade samtliga appar, vilket inte var många.
    men kom fram till att det är antagligen:
    pda net
    zapps hitta
    activity manager

för nu är kör under battery history i spare parts nere på 35%.

sweetness!

12. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Har inte testat BatteryMinder, men kan det inte vara så att BatteryMinder inte låter telefonen vila? Den begär rättighet till det iaf när man ska installera det. Stämmer de 15 timmar som den säger för dig? Det borde du väl ha märkt vid detta laget? :)

13. tureture

tureture Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Sony Z5 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Z5 Premium
    Min åsikt är att alla batteri-appar (de jag prövat) kostar mer än de smakar! Det vill säga att de drar massa ström eftersom de hela tiden ska hålla koll på nivån. När jag tog bort allt sånt så blev batteritiden avsevärt mycket bättre!

Personligen så har jag inget behov av att veta hur mycket batteri det finns kvar o.s.v! Det ser jag med blotta ögat. Sedan så har jag på Ebay köpt ett reservbatteri som jag tar med i fickan om jag ska vara ute länge och är orolig för att batteriet inte ska orka tills jag kommer hem. Ett extra batteri kostar bara några 20-lappar på Ebay.

14. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Fick nytt simkort och känslan är att det blev bättre. Bytte simkort samtidigt som jag uppdaterade till basbad 27. Bägge två kanske bidrar till bättre batteri.

15. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Har upplevt det du nämner men inte alls lika mycket med battery indicator. Nu har jag deras betalvariant (köpt med simkort) men det finns en gratis app också som jag hade tidigare som jag tyckte fungerar som den jag har nu. Kan vara ett tips.

Edit. Det jag gillar mer med denna app är att i rullgardinen från statusbaren ser man i meddelanderutan hur länge sen det var jag laddade telefonen samt hur många grader telefonen håller.

Last edited: 26 jul 2010
  16. kalleboo

kalleboo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mediaserver är det som sköter musik- och video-uppspelning. Lyssnar du något på musik med mobilen? Det kan också hända att den sköter indexering av musikbiblioteket (osäker på detta då), och då kan det kanske va att den har hängt sig på nån korrupt tag, prova då ta ut SD-kortet och se om det gör nån skillnad.

17. LeXxoR

LeXxoR Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kör min i 2-3 dagar utan o ladda :S allt jag gör är o stänger av grejjer jag inte använder för tillfället (3g,Wifi) Sen kan man ju ställa in tiden på hur länge skärmen lyser innan den slocknar vilket jag brukar sätta lååågt när jag är på jobbet osv så den inte "skaver" till i fickan o lyser upp

18. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hade full ladda sedan kl 9 i morse, och batteryminder säger att jag har 14 timmar. Någon som vet var hur den beräknar detta? För jag tycker den visar fel som fankens. Medans jag skrev detta gick batteriets tid ner från ca 14 timmar till 13. Någon som har en aning om hur den beräknar detta? Är det ungefärligt som värst eller räknar den ut mitt använde och då blir batteritiden så ynklig. Eller vad. Jag är helt säker på att det vart sämre efter 1.1.31 uppdateringen

19. dragontrumpetare

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Spare parts är den verkligen bättre än original appen som finns i inställningarna? För detta är irriterande att batteriet inte håller för någonting.

20. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Bättre o bättre... den är snarare till för att ge lite mer funktionalitet i jämförelse med stock android. Jag har bättre överblick om min telefon går ner i sleep mode eller inte med spare parts, vilket är egentligen enda anledningen jag använder det.