Batteriet

Discussion in 'Hero' started by wahlis, Sep 10, 2009.

1. wahlis

wahlis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag haft min Hero i knappt en vecka och jag upplever att batteritiden är ett stort problem.

Idag har jag haft den inkopplad via en standard usb-kabel från 9-12:30 med ca 40 minuters avbrott för lunch. Under den tiden har batterinivån (enligt mätaren) sjunkit! Jag har visserligen tagit ett par samtal och pillat en del, men både GPS, BT och Wifi är avstängt.

Ska den verkligen dra så här mycket ström? Eller är usb-laddning oerhört ineffektivt?

2. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör man en standard USB kabel så kan telefonen laddas med max 500mA (enligt USB standarden) men jag testade att kopplat in telefonen och kolla i enhetshanteraren hur mycket ström som telefonen "begär" av USB bussen och det är inte mer än 256mA så den "får" alltså inte ta mer än 256mA.

Däremot är det mycket möjligt/troligt att när man laddar med HTC:s laddare att den då kan ta betydligt mer ström ifrån laddaren för att laddas snabbare.

Jag laddade min igår och jag har ca 70% kvar så det tycker jag är helt ok om inte tom bra för en smartphone, och då hag jar både surfat, kollat mail, ringt och sms:at en del.

Batteritiden blir bättre och bättre de första veckorna men däremot så tycker jag inte att det borde vara som du beskriver för telefonen drar inte mer än 256mA. Har du installerat "Taskkiller" så du kan se vilka program som snurrar och tar cpu kraft? Det program som kommer med Hero som slukar batteri är enligt många Peep (twitter aplikationen). Då jag inte använder den kan jag inte uttala mig om det.

3. wahlis

wahlis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för informationen, det förklarar ju en del. Det blir till att släpa HTC-kabeln till kontoret i fortsättningen.

Jag kör taskkiller och dödar allt onödigt, peep kör jag inte alls. Mitt batteri räcker en knapp dag just nu. Visserligen använder jag den en hel del, men det känns ändå inte helt ok. Fast jag kanske ska ge det en vecka till innan jag oroar mig alltför mycket.

4. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det är alltså inte kabeln, utan laddaren som styr. Skaffa en laddare till att ha på kontoret. USB ur datorn är en trött variant på den vanliga laddaren.

5. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Både ja och nej. USB ingången på HTC:mobiler innehåller ju fler stift än en vanlig USB mini kontakt och det är mycket möjligt att laddaren och telefonen använder de extra stiften för att detektera att en HTC laddare är inkopplad....dvs du måste troligen ha både HTC laddaren och HTC sladden för att få full funktion.

Laddaren kostar ju en hundring så det är ju inte allt för saftigt att ha "hela" HTC laddaren på jobbet också ;)

6. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Värt att notera i det här fallet är ju att HTC:s egna laddare (både medföljande och extra tillbehör) kör med standardkontakter (USB mini B) och inte har extrastiften. USB-kabeln som kom med min ADP1 har visserligen en HTC-kontakt (extUSB), men även den saknar själva stiften. Med andra ord gör byte av USB-kabel inte ett jota. Enligt http://pinouts.ru/PDA/htc_extUSB_pinout.shtml är dessutom extrastiften (nummer 6-11) helt och hållet till för headsets (stift 7, "Sense", är troligen för att upptäcka att det finns ett headset i).

7. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Så bra. Såg på min laddare till Hero att det var samma sak, specialkontakt men inte fullbestyckad.

8. tommyhome

tommyhome Youth Droid Medlem

Telefon:
    Sony Xperia Z2

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z2
    Telefon 2:
    HTC One X
    Telefon 3:
    HTC Legend
    Telefonen äter rätt bra med ström, men när den är inpluggad i laddaren eller i datorn så brukar min telefon ladda upp sig oavsett användning.

Kontrollera så att usb porten verkligen ger ström, och inte är en gammal variant som ger ut mindre ström. om du kör med en extern usb hubb så bör den ha egen strömkälla.

Brukar plugga datorn i strömuttaget och heron i laptopens usb när jag sitter på tåget tex, vilket funkar kalas.

9. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ja även min laddar friskt via USB från datorn så nåt är inte bra med din inkoppling... För övrigt så läste jag en tråd om att detta med att döda applikationer kan ställa till mer än hjälpa. Den första veckan så rensade jag friskt för att hålla min Hero pigg, den var dock under den tiden instabil & jag fick starta om den om inte varje så varannan dag. Jag läste den tråden & slutade rensa & sen dess så går den som tåget!

Testa & se...

10. The

The Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

min brukade hålla ca 2 dagar som den var "ur kartongen" dock upplever jag att den håller mycket längre nu med nya firmwaren. 3 dagar sedan jag uppdaterade och laddade den och den är fortfarande över 50%. Helt ok enligt mig då jag surfar en hel del på den.

11. wahlis

wahlis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Liten uppdatering

Nu funkar det mycket bättre. Jag har visserligen inte suttit med USB-laddningen sedan senast, men det verkar som att en rejäl urladdning har gjort att telefonen "förstår" batteriet bättre.

Efter förra inlägget pluggade jag ur telefonen och slog på både musikspelare och GPS när jag hade 31% batteri kvar. Efter mindre än 20 minuter fick jag larm om att batteriet var nere på 15% (just då blev jag inte så glad...). Men jag körde vidare och ytterligare en timme senare var det nere på 9%. Och innan det var nere på 1% gick det en timme till.

När jag sedan laddat upp telefonen fullt med orginalkabel och laddare så håller batteriet mycket längre.

12. Brejdol

Brejdol Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag använder en sån där usb-sladd som är gjord för att kunna driva en 2,5-tums disk utan egen strömförsörjning. Den har två anslutningar på datorsidan vilket gör att det går att ta ut 1A ur den. Då får man lika mycket ström som nätladdaren ger och alltså samma uppladdningstid. Det är inte dumt att köpa ett gäng och se till att man alltid har en med sig eftersom det fortfarande förekommer att datorer inte levererar ens 500mA i alla usb-jack. Jag är en stor fan av usb-laddning, tycker det är genialt faktiskt, använder helst det...

Som wahlis skriver behöver telefonen minst en full ladd/urladdningscykel för att kunna uppskatta batteritiden rätt. Sekunderna innan batteriet dör stiger spänningen samtidigt som strömstyrkan sjunker vilket registreras. Om man vill att batterimätaren ska visa rätt och att batteriet ska hålla länge är det alltid bäst med full laddning/full urladdning.

I praktiken blir det ju dock oftast så att man laddar när man kan. De flesta av oss skiter ju också i om batteriet måste bytas efter ett år istället för två. Då har vi ju redan köpt nästa Android-lur, eller hur? :-)

Last edited: Sep 12, 2009