Batterislukande apps?

Discussion in 'Hero' started by _z_, Sep 16, 2009.

1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag undrar om ni vet vilka applikationer som är kända strömslukare? Jag är medveten om att dessa mobiler av förklarliga skäl slukar en del ström men jag tycker att min Hero drar onormalt mycket i standbyläge. Än så länge så använder jag den mycket frekvent men exempelvis i morse så hade den i standbyläge fallit ned till 80% på två timmar från fulladdat, känns väl så mycket & i den takten så är ju standbytiden inte mer än 10 timmar :eek:

Jag funderar på om någon av applikationerna jag har igång i bakgrunden slukar extremt mycket? Provat att stänga av e-buddy men märker ingen skillnad & började då fundera på Babbler lite så nu har jag stängt ned det & testar den oficiella fb-appen i stället.

Vad säger ni, finns det några kända stora strömslukare?

2. Android

Android Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kan inte svara exakt på din fråga, men jag har haft igång min Hero i 3 dagar nu utan att ladda och då sitter jag ändå på WiFi någon timme per dag och testar program och lyssnar på musik till och från skolan. Då kör jag med TasKiller och ser till att inget förutom "original-programmen" är igång lite då och då.

3. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte låta bli att nämna en självklar en, WLAN Tethering...
    ...glömde den på idag och tömde batteriet på bara två timmar...

Men om man skall vara allvarlig så verkar många widgets vara riktiga strömslukare. calWidget drog batteri i mängder, men jag misstänkte OSet. Analyserade processerna med "SpareParts" batteri-applikation och insåg att det verkligen var OSet som drog CPU-tid...
    ...bootade om, då blev plötsligt telefonen (och calWidget) helt plötsligt mycket strömsnål och klarar sig >50% längre på batteriet (inklusive ganska mycket användning under dagen). Har följande widgets installerade:
    - calWidget
    - google search
    - snowstorm
    - Meridian

Har "y5" installerad som skall minska batteriåtgången genom att bara slå på WiFi när man är i närheten av registrerade WLAN. Har dock för tillfället stängt av denna, då det verkar som den drar mer batteri när den med GPS och 3g-positionering försöker undvika att dra batteri på WLAN...

4. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Sitter på pub med heron nu och återkommer senare men jag misstänker just nu babble, stängt av det och det ser mycket bättre ut. Återkommer som sagt var.

5. vaette

vaette Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Dra in på Market och installera "Spare Parts". I spare parts, gå in på "Battery History" och välj alternativet "Partial Wake Usage". I den listan får du se stapeldiagram över hur lång tid olika applikationer har väckt upp delar av hårdvaran fast skärmen varit låst och släckt. Allra troligast kommer du att hitta din bandit där. Om du har apps som använder mer än kanske 2-3 gånger så mycket partial wake som Android System börjar det vara suspekt.

Om du inte kommer fram till något besked i den menyn kan du alltid kolla in de andra (nätverksanvändande och cpu-användande osv), men överlag är partial wake det enda jag sett apps ställa till med allvarliga problem med. Själv körde jag aCast, som visade sig ta väldigt lång tid på sig när den väckte hårdvaran för att uppdatera feeds. När jag skrotade den och bytte till Google Listen förbättrades batteritiden väldigt märkbart.

6. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag tackar & bugar för era råd & ska genast dra hem spare parts & undersöka, är nämligen inte så övertygad om att Babble är boven i dramat som jag misstänkte då jag tycker att luren dragit åt skogen för mycket under min pubkväll då jag inte varit så aktiv med den.

7. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    He he, ebuddy stod för allt där så vi får se hur det blir när jag släcker ned den...

8. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Hmm. Läste nån tråd där man rekommenderades att låta bli att döda appar & låta android sköta hanteringen & att luren skulle bli stabilare då, Jag lydde rådet då min hero var klart instabil innan romuppdateringen men nu är den superstabil så jag ska testa din tes. Använde tidigare advance task killer vilken var oerhört omständig då man fick gå in i programmet & stänga, dessutom finns det ett par program jag alltid vill ha igång & den hade lite svårt att komma ihåg vilka jag valt att ignorera.

Taskiller är ju överlägset i det fallet då den har en söt widget att döda med. Dock så verkar det som att man i denna version bara kan ignorera två program & att man måste ha nån köpt version för att kunna ignorera fler, eller har jag missförstått? I nuläget så räcker det dock med två för mig...

9. Lobo

Lobo Adult Droid Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    "Home" har dragit fem gånger så mycket som "Android System" här, sen kommer mailen på andra plats med två gånger Android Systems usage.

Mailen förstår jag, men vad gör egentligen Home?

Ett program som sänkte min telefon snabbt var ett program som kände av om man lade telefonen med skärmen nedåt och då stängde av allt ljud. Vill eman sedan ha tillbaka ljudet så skakade man telefonen lite.
    Perfekt för möten, men värdelöst för batteriet.
    Har tyvärr glömt namnet på det.

10. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    I fallet ebuddy så snackar vi över 20 ggr mer än Android System :eek:

11. vaette

vaette Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Var en väldigt mellan tummen och pekfingret utsaga med 2-3 gånger, så 5 gånger är nog heller inte alltför farligt. Det vill säga, jag vill inte mena att man skall gå på häxjakt när någon app tar sig upp en bit i partial wake, men mer att man kan ha den nivån som referenspunkt för applikationer som vaknar nu och då och kollar något på nätverket. Att mail drar hyffsat mycket är ju t.ex. inte alls chockande, eftersom det är en av de apps man förstår måste väcka systemet och varpå det sedan tar den tid det tar att kolla mailen, inte så mycket att göra åt.

Varför Home skulle ta tid vet jag heller inte, men det är väl den inbyggda home-screen-processen misstänker man (jag har en också), så just den är det nog också svårt att göra något åt.

12. vaette

vaette Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

F.ö., bara för att notera så är hela den här Battery History-grejen alltså en funktion som är inbyggd i Android. Den har bara av en eller annan anledning inte funnits i UI:t tidigare (som allt annat i Spare Parts), men kommer lyckligtvis med, i någon form, i Donut (1.6):
    Vilket förstås är utmärkt, för ingenting kommer att göra mer apps mer batterisnåla som att alla användare har några enkla stapeldiagram som avslöjar de värsta bovarna.

13. rauk84

rauk84 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag försöker gå in på Battery History crashar Spare Parts varje gång. Allt annat där funkar. Någon som har något tips?

14. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Mysko, vad har du för rom?

15. pacman

pacman Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hittade ytterligare en batteribesparing. Glömde slå på mitt bluetooth-headset idag och batteriåtgången är mycket mindre än igår. Trodde att det skulle vara så att bluetooth drar ström oavsett om jag har handsfreen på eller av, men det är en tydlig skillnad i batteriåtgången när handsfreen är av, men bluetooth fortfarande är på...

...detta är ju definitivt något man kan optimera batteriet på med en bra applikation. Om det ringer eller media är igång - slå på bluetooth, annars ha det avstängt och spara batteri...

16. rauk84

rauk84 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Orootat, ouppdaterat...

17. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Ok. Ja då är det bara att uppdatera & se om det funkar... Jag har den nya officiella rommen.

EDIT: Inte säkert att den nya romen i sig fixar det hela men jag kan garantera att en uppdatering förändrar så mycket så att det garanterat funkar för dig,

18. Freddan101

Freddan101 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hade samma problem och det löste sig efter ROM-uppgraderingen.

19. smacke

smacke Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Samma här.. får se om de löser sig när ja uppdaterar.. :)

20. _z_

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Uppdateringen i sig kan lösa en del men ofta så är det även detta med att luren blir helt nollad och återställd som löser det hela.