Batterisnålast videoformat?

Discussion in 'Allmänt' started by Nerre, Nov 27, 2011.

1. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag kör MythTV hemma så jag spelar alltså in alla TV-program och serier som jag vill se. Förut brukade jag koda om och tanka över dem till min Zen Vision:M för att kolla på väg till/från jobbet.

När jag skaffade en Hero så ändrade jag omkodningen till nåt som den kunde spela upp och tänkte börja kolla med den, problemet var att batteriet tog ju slut av en timmes tittande.

Min fundering då var lite om det kanske finns format som är mindre batterikrävande (kräver mindre av avkodningen), jag har ett 16 GB SD-kort med 12 GB ledigt så jag måste ju inte koda om till grejer som blir 200-300 MB per timme. Om det drar mindre batteri att ha "mindre komprimerat" så gör det inte mig nåt direkt om det är 2 GB per timme (det vill jag minnas MPEG2-TS är direkt när det är inspelat, men de har jag för mig att Heron inte kan spela upp).

Är det nån som testat eller läst tester om vilka format/kodningar som drar minst batteri? Eller är det så illa att det är displayen som drar mest batteri?

Kom nu inte med en massa förslag på andra spelare, såvitt jag vet använder alla spelare som finns antingen Androids inbyggda avkodning eller kodar av i mjukvara. Och all som använder Androids inbyggda avkodning lär alltså dra i stort sett lika mycket ström, och de som kodar av i mjukvara lär dra betydligt mer batteri.

2. Quarzi

Quarzi Youth Droid Medlem

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Galaxy S4
    Jag kollar på serier ca 4-5 timmar per dag på min Acer liquid e i alla möjliga olika format.
    Men det jag tycker verkar dra minst batteri är antingen xvid eller MPEG2 codec.
    Jag brukar klocka ner mobilen från 768mhz till 384mhz medans jag tittar och det drar runt 15% av mitt batteri per avsnitt serie, nerklockat sparar jag ca 4% batteri (från 15 till 11%) på en 45-50 minuters serie.

3. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Men MPEG2 stöds väl inte native av Android? Då måste du ha en spelare som avkodar med mjukvara? Det måste väl dra mer batteri än att köra en codec som Android har inbyggd stöd för?