Batteriteknologin står stilla?

Diskussion i 'Allmänt' startad av xclusiv8, 16 sept 2011.

1. xclusiv8

xclusiv8 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Visst känns det som att våra prylar blir allt snabbare och starkare men att livslängden blir kortare ur batterisynpunkt. Vet någon varför Batteriteknologin i princip stannat upp? Vad är det som sätter käppar i hjulen på vetenskapsmännen?

Sent by Solid Snake using Tapatalk

2. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Det är väl att storleksmässigt så hänger inte teknologin med än, alltså att de skulle bli större ju mer/fler ampere man petar in i dem?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

3. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Last edited: 17 sept 2011
  4. Ponisch

Ponisch Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Det fokuseras allt för mycket på design och mjukvara tyvärr, men jag tror och hoppas att det snart har nått sin kulmen och tillverkarna börjar fokusera mer på batteriet!

Som det är nu så försöker man för det mesta göra mjukvaran energisnålare, så nästa steg, rent logiskt sett, är ju att utöka prestandan på batteriet.

5. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, med den nuvarande teknologin är storleken en begränsning. Forskningen på området står dock långt ifrån still och det har pratats om väldigt lovande tekniker ett tag. Ingen av dessa har dock nått det färdiga stadiet och nått marknaden än.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tror trots allt precis som blunden att forskningen är på högvarv.

Inte enbart pga batterier utan även alla hybrider då dagens batterier trots allt är väldigt tunga. Men som med allt tar det lång tid innan forskningsaker når konsumenthänder pga många olika krav som är där för vår säkerhet.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Inte alls..... i våran del av världen så står den kanske still. :P

I den mer upplysta världen så hänger "nasarna" på och saluför nya landvinningar.

Köpte med ett Anker-1900 batteri för min Sensation och det är ett stort lyft.

(sen verkar vissa ha stora svårigheter om det inte finns någon svensk nasare som saluför en viss vara att få häcken ur vagnen och handla av någon mer upplyst internationell "nasare")

8. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är ju dock fortfarande samma teknik som i det batteri du redan har och den teknologin är ju gammal, i den här tråden är det ju nya tekniker det pratas om, att det går att pressa in några fler mAh i ditt nya batteri är ingen större landvinning.

9. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det är väl en "landvinning" att kunna pressa in mer energi, ett Anker-batteri kör även med ett annat material så att det är svalare.

Sen har inte mjukvaran hängt med och alla dessa "synkroniseringar" samt letande efter nät suger musten ur dagens Smartphone-lurar.

Men det kan man ju enkelt avhjälpa med Juice Defender, bara att få häcken ur vagnen och installera och sedan välja profil samt "Enabled"... busenkelt o_O

Mycket "gnölande" helt i onödan enligt min mening !!

10. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Så mycket mer är det ju inte,evo 3d batteriet är ju på 1730mAh, ditt är på 1900mAh ingen revolution direkt. Det är ju fortfarande ett Li-Ion batteri, dvs samma teknologi som det gamla batteriet, att det är lite svalare bygger troligen mer på en annan disposition av materialet i kapseln samt att anker batteriet är ju tydligen lite tjockare, dvs mer material. Sedan hur länge ditt batteri håller vet vi ju ännu inte så om det är banbrytande går ju inte att säga.
    Att köra med juice defender är ju bara en nödlösning som alla kan ske inte vill ha genom att du inte syncar hela tiden etc, för många är det viktigt att kunna läsa statusuppdateringen på twitter exakt när den kommer :)

Last edited: 17 sept 2011
  11. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jo, men tillverkarna verkar ofta klämma in mindre mA än de kunde. Fanns telefoner för 6-7 år sen med kraftigare batterier än i vissa smart phones. De batterierna var hyfsat små.

Dessutom, kunde man med dåtidens teknik klämma in 1500 mA i ett lite batteri så är t.om 1900 i en modern mobil klent. Ja teknologin stått stilla.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ta en titt på vad som byggde upp batterierna så kommer du se att det inte alls står stilla, jösses. Förrnvar det ex minnesceller, urbota dumt. Annan vikt och säkerligen mer optimerade batterier går att hittas idag.

Att enbart basera drt på kapaciteten och sedan hävda att utvecklingen står stilla är bara larvigt och då verkar ni inte förstå ett dugg vad utveckling går ut på. Och som jag även påpekat tidigare är det lång tid mellan forskningsresultat och en konsumentprodukt.

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

13. doktorn

doktorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill hellre ha ett batteri som är säkert än en liten atombomb i fickan. För visst finns det finfina nya tekniker på gång. Men tro inte att man släpper någonting som inte testats tusentals gånger för att vara säkert för konsumenter att använda och använda fel.
    Jag anser att det inte är batteriutvecklingen det är fel på. Ska man klaga på något alls så skulle det vara att vi har så stora skärmar, processorer och radio som slukar batteri. Skillnaden här är att du får behålla juvelerna vid eventuellt produktionsfel. Vad jag vet så säljs det fortfarande telefoner som har 1-2 veckors standby-tid med hyfsat avancerade funktioner om det är vad du är ute efter. Då är hårdvaran anpassad efter dina behov av längre batteritid mot sämre prestanda. Själv vill jag ha fetare hårdvara och får betala priset i kortare batteritid.

Den första mobiltelefon jag kom i kontakt med (-89 tror jag) vägde 15 kilo och räknades då också som bärbar (det fanns såna man kunde montera i bilen innan, men var då knappast bärbara). Batteriet vägde 13 kg och den höll sig nätt och jämt en arbetsdag. Tjockleken var väl 15 cm också. Så att säga att utvecklingen står still håller jag absolut inte med om. Min telefon klarar grymt mycket mer och har storlek och vikt som inte är i närheten av då. Dessutom räcker den nästan 2 dygn vid sparsamt användande.
    Men visst blir det lite konstigt med perspektiven om man inte blickar bakåt längre än ett år i taget... Säkerheten går först som sagt.

Zooklubba gillar detta.
  14. KraXarN

KraXarN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Batteriteknologin står absolut inte stilla det finns intressen för bättre batterier på fler marknader än mobilmarknaden ex bilmarknaden. Det var ju först för några år sedan folk tyckte att man kunde köpa datorer som Asus EEE PC vilken inte var den mest kraftfulla datorn men datortypen har riktigt bra batteritid. Detta tror jag beror på att många köpare inte är redo att köpa klenare apparater före prestandan har nått en viss godkänt nivå. Samma sak gäller nog smartphones när alla smartphones har dubbelkärna två gigram och så så kanske folk blir mer benägna att stanna upp i prestandarace och tänka på batteritiden.

15. Frostish

Frostish Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Personligen hade jag gärna sett att batterier i form av bränsleceller för mobiltelefoner/laptops och annan batteridriven elektronik tar fart.

Ha med en liten flaska metanol i ryggsäcken/bilen/hemmet/whatever och bara att tanka upp när så krävs.

Metanol istället för batterier i ny laptop - Vetenskap & miljö | Sveriges Radio

Bränsleceller och träsprit istället för batterier - Mobil.se

16. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

Fast systemet har ju inte bara fördelar...

Just det där med värmeutveckling och brandrisk tycker jag låter som den otäckaste biten. Från Vad r en brnslecell? :

Det låter inte som något jag vill ha i fickan...

m v h Henrik

17. RazerBlader

RazerBlader Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag skulle vilja påpeka att om ni nu är ute efter att vinna så mycket batteri som möjligt, så kör på skräddarsydda ROMar och sök efter batteribesparande appar, min telefon håller betydligt längre än i originalutförande.

18. Enarmad

Enarmad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Personligen tar jag hellre en lätthållen "knubbig" mobil med 3"-3,5" skärm som har plats för ett stort batteri med bra kapacitet än en superslimmad platt sak som ser ut som en 42" widescreen-tv som man knappt får plats med i handen och med usel batterikapacitet...men det är ju bara min åsikt. :)