Batteritid diverse Androidtelefoner kontra iPhone4

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av ninetwozero, 23 nov 2010.

1. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt om jag placerat tråden i rätt forumdel, men någon moderator får flytta på den i värsta fall (tack)!

Nu är det så att jag suttit och funderat lite på saker och ting gällande mobiltelefoner - jag är nämligen i behov av en ny sådan och om än jag är mer av en Androidperson, kan jag inte sluta tänka på hur mycket bättre iPhone-batterierna verkar hålla, jämfört mot de flesta telefoner som kör Android som OS.

Min kompis har en iPhone 4 som han använder flitigt dagarna igenom. WLAN, 3G, push, apps, spel, surf, musik - you name it. Hade hans telefon varit en Android, hade den säkerligen inte hållt sig en dag (baseras på de samlade erfarenheterna här på forumet - mer specifikt Desire HD-forumet).

Varför är klyftan så stor gällande batteritiden? Är det Android som har dålig batterihantering, eller vad beror det på?

Jag vill inte behöva vara beroende av att ladda min mobil under dagen, eller ta med 1-2 extrabatterier bara för att kunna använda min, annars underbara, telefon.

Det här är faktiskt det största problemet jag ser gällande Androidtelefoner, att de inte verkar hålla för flitig användning dagarna igenom. Jag har för övrigt siktat in mig på en Desire HD, men räds att den kommer att vara död strax efter lunch.

Tacksam för svar.

2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 608
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Bara en reflektion:

Kompisen skaffade sig en iPhone 4 i förra veckan. Det enda han gnäller över är sin dåliga batteritid. Han är van med SE Walkman sedan innan.

Idag kom han och hade fulladdat över natten, telefonen låg i skåpet tills lunch. Då kollade han på 45 minuter dokumentär. Sedan klockan 15:00 hade han 43% kvar.

Det låter ganska likt eller till och med sämre än min SGS iaf.

Min erfarenhet är att dessa mobiler med stora skärmar drar batteri just när du använder den. Låter jag min SGS ligga i fred lär den klara minst 5 dagar iaf, förmodligen mer

3. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Det verkar som att det där med batteritiden även skiljer sig märkbart mellan olika exemplar, men som du säger - skärmen drar trots allt enbart batteri vid aktivitet. Hur länge klarar sig din SGS vid frekvent användning?

Det jag vill kunna göra är att lyssna på musik, surfa och sms:a en hel del samt prata i ett par timmar. Möjligtvis även filma lite, samt ta ett par bilder och kolla på film. Tror du att det är det möjligt att göra det på en laddning, med till exempel Desire HD eller SGS?

4. wmb

Mottagna gillanden:
    2 608
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det är ytterst tveksamt.

Skulle nog säga nej på det faktiskt. Tror ingen smartphone klarar av det.

5. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Då får jag nog se till att ha ett batteribälte med mig. Tack för ett par givande svar! :-)

6. wmb

Mottagna gillanden:
    2 608
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Generellt så räcker batterier till antingen musik och surf, eller surfa och ringa mycket.
    men alla olika saker blir lite för mycket

7. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Min förra Galaxy S, om jag drog iväg vid 9 på morgonen, så kunde jag använda GPS, twitter, gowalla, surfa 20-30 min, knäppa några kort, lite facebook, 3-4 samtal under dagen, och batteriet låg på kanske 75-80 procent kvar när jag kom hem vid 7-tiden på kvällen.
    Lyssnade jag på ljudbok 4-5 timmar under dagen, då via mitt bluetoothheadset så var jag nere på 50-60% när jag kom hem på kvällen.
    Jag är jävligt nöjd, och mina kollegor med iPhone 3GS var inte alls lika glada, glömde jag att ladda över natten så gick det bra en dag till, men icke så för de med Äpplena.

8. 2444ever

2444ever Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony 1 III
    Har funderat lite på det här. Vissa verkar få märkbart bättre b-tid vid t.ex. uppgr till 2.1, några fick sämre. Vissa får märkbart bättre av att följa diverse mysko trix, andra märker ingen skillnad. Jag fick plötsligt märkbart bättre b-tid i förrgår hux flux, hade 40% kvar med 4,5 timmars skärm, i vanliga fall är det typ 10% efter det (med jämförbara värden för övrigt). Detta också med samma mottagningssignal, vilket många verkar glömma spelar roll.

En sak jag grunnat på med tanke på så skilda resultat är om hårdvaran kan påverka. Finns det något som motsvarar "kallödningar", alltså att det kan bli "smygström" någonstans, är ju ganska mycket med elektronik i lurarna. Vet att det kanske är en korkad fråga, men den är faktiskt seriöst ställd.

9. ninetwozero

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Skönt att höra, då man får läsa om alldeles för många "dåliga" batteritider.

Yeah, det där med nya versioner och batteriet kommer alltid att förbli ett mysterium. Dock måste det vara glädjande att få ut lite extra av sin telefon, bara sådär.

"Smygström" finns det nog alltid, i samma veva som att en telefon inte riktigt är avslagen förrän man tagit ut batteriet. Åtminstone inte de äldre telefonerna, som då kunde ligga och ruva i väntan på att alarmet skulle tjuta.